۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا

معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش نقدشوندگی و ازبین‌بردن نوسانات شدید بازار سهام تشکیل می‌شوند. در این متن به بررسی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا می‌پردازیم.

با صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا آشنا شوید

شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا به‌عنوان مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا فعالیت می‌کند. در این متن گزارش، ضمن معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، مشخصات کلی صندوق مذکور را بررسی می‌کنیم. تا انتهای متن همراه ما باشید.

معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی

بازارگردانی، فعالیتی است که با هدف کاهش دامنه نوسانات قیمت اوراق بهادار و تأمین نقدشوندگی آن انجام می‌شود. یکی از سازوکارهای اجرای عملیات بازارگردانی، صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی هستند. این صندوق‌ها به‌منظور افزایش نقدشوندگی و ازبین‌بردن نوسانات شدید بازار سهام تشکیل می‌شوند و با حضور مستمر در طرف عرضه و تقاضا، احتمال ایجاد صف‌های خریدوفروش را کاهش داده و به تعادل بازار و رسیدن قیمت سهام به ارزش ذاتی کمک می‌کنند.

به‌طورکلی صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی موجب ثبات بازار سرمایه و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار می‌شوند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام شرکت‌های دارای قرارداد بازارگردانی با این صندوق‌ها را با قیمت‌های نزدیک به ارزش ذاتی معامله کنند و نگران نوسانات شدید قیمت نباشند.

صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی با در اختیار داشتن ترکیبی از وجوه نقد و سهام شرکت‌های طرف قرارداد، طبق دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و فرابورس، اقدام به خریدوفروش روزانه به‌منظور متعادل نگه‌داشتن قیمت سهام آن شرکت کرده تا از قفل‌شدن در صف خریدوفروش جلوگیری کنند.

به‌منظور حمایت از بازار سرمایه، کارمزد معاملات صندوق‌های بازارگردانی مشمول تخفیف 80 درصدی می‌شود؛ بنابراین صندوق‌ها هزینه‌های معاملاتی کمتری دارند. همچنین، باتوجه‌به اساسنامه آن‌ها، محدودیت‌های اعطای اعتبار و تسهیلات به صندوق نیز کمتر است و برای انجام معاملات، می‌توانند ایستگاه معاملاتی اختصاصی در اختیار داشته باشند.

ارکان صندوق‌های بازارگردانی کدام‌اند؟

صندوق بازارگردانی از سه رکن اصلی مدیر صندوق، متولی و حسابرس تشکیل می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مدیر صندوق

مدیر، مهم‌ترین رکن صندوق است که تمام امور عملیاتی را انجام می‌دهد. بر اساس مقرراتی که سازمان بورس و اوراق بهادار وضع کرده، مدیر توسط مجمع صندوق و از بین نهادهای مالی که مجوزهای لازم را دارند، انتخاب می‌شود.

متولی

وظیفه نظارت بر عملکرد مدیر صندوق، مدیر ثبت و حسابرس صندوق به‌منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات را به عهده دارد. همچنین اعلام موارد تخلف یا جرم ارکان مزبور نزد سازمان و مراجع قضایی و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی از وظایف متولی است.

حسابرس

توسط متولی و از بین مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان به صندوق پیشنهاد می‌شود و به تصویب مجمع صندوق می‌رسد. حسابرس صندوق، مسئول بررسی اصول و رویه‌های مدیر و متولی در اجرای وظایف خود است. حسابرس در مورد کفایت این رویه‌ها اظهارنظر کرده و راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع نقایص احتمالی را مطرح می‌کند. تهیه گزارش‌های حسابرسی برای صورت‌های مالی شش‌ماهه و سالانه صندوق نیز بر عهده حسابرس است.

معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا

معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا با کسب مجوز از سازمان بورس در تاریخ 10/03/1396 با شماره ثبت 11511 فعالیت بازارگردانی خود را با سه شرکت سرمایه‌گذاری پردیس، نفت پارس و دارویی برکت آغاز کرد.

در حال حاضر بازارگردانی 28 نماد شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری پردیس، گروه دارویی برکت، نفت پارس، مبین وان کیش، تولید و صادرات ریشمک، لیزینگ ایران و شرق، صندوق پشتوانه طلای لوتوس، صندوق امین تدبیرگران فردا، پتروشیمی قائد بصیر، بورس کالای ایران، تولید نیروی برق آبادان، بهساز کاشانه تهران، توسعه و عمران امید، سرمایه‌گذاری پویا، سبحان دارو، البرز دارو، شرکت صنعتی دریایی ایران، گروه دارویی سبحان، سرمایه‌گذاری البرز، مواد اولیه دارویی البرز بالک، شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، شرکت کی‌بی‌سی، پخش البرز، ایران دارو، داروسازی سبحان انکولوژی، صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز، داروسازی تولید دارو و صنعتی سپنتا را بر عهده دارد.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا کدام است؟

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا، از مجمع، مدیر، متولی و حسابرس صندوق تشکیل شده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مجمع صندوق

مجمع، از اجتماع دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز تشکیل شده که به شرح جدول زیر است:

ردیف

نام دارندگان واحدهای ممتاز

تعداد واحدهای تحت تملک

درصد واحدهای تحت تملک

١

شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا (سهامی خاص)

5.000

25

٢

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر (سهامی عام)

15.000

75

جمع

20.000

100

مدیر صندوق

مدیر صندوق، شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا است که در تاریخ 13/07/1384 با شماره ثبت 8015 نزد مرجع ثبت شرکت‌های شهرستان قزوین به ثبت رسیده است.

نشانی مدیر صندوق: تهران، خیابان گاندی، نبش کوچه 23، پلاک 73

متولی صندوق

مؤسسه حسابرسی فریوران راهبرد به‌عنوان متولی صندوق است که در تاریخ 23/04/1366 با شماره ثبت 3309 نزد مرجع ثبت شرکت‌های شهرستان تهران به ثبت رسیده است.

حسابرس صندوق

مؤسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر، حسابرس صندوق است که در تاریخ 01/07/1361 با شماره ثبت 2391 نزد مرجع ثبت شرکت‌های شهرستان تهران به ثبت رسیده است.

خالص ارزش دارایی‌های صندوق چقدر است؟

خالص ارزش دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا، بالغ بر 16،000 میلیارد ریال است. این صندوق، قابلیت محاسبه ارزش خالص دارایی‌های مجزا (Multi-NAV) برای هر نماد و صدور و ابطال بر اساس آن را دارد. سفارش‌های خریدوفروش صندوق به طور معمول از طریق نرم‌افزار معاملات الگوریتمی انجام می‌شود.

سخن آخر

همان‌طور که در متن مطالعه کردید؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور افزایش نقدشوندگی و ازبین‌بردن نوسانات شدید بازار سهام تشکیل می‌شوند. صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا، یکی از همین صندوق‌ها است که با کسب مجوز از سازمان بورس در تاریخ 10/03/1396 فعالیت بازارگردانی خود را آغاز کرد. این صندوق، از مجمع، مدیر، متولی و حسابرس صندوق تشکیل شده است. همچنین خالص ارزش دارایی‌های آن بالغ بر 16،000 میلیارد ریال است. برای مشاهده جدیدترین اطلاعات و بازدهی صندوق به وب‌سایت http://bazargardan.tadbirfunds.com مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha