۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کمیسیون انرژی طرحی برای ایجاد «معاونت راهبردی انرژی» تدوین می‌کند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

کمیسیون انرژی طرحی برای ایجاد «معاونت راهبردی انرژی» تدوین می‌کند

شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: به‌زودی؛ طرحی برای ایجاد «معاونت راهبردی انرژی» توسط کمیسیون انرژی تدوین می شود و با فوریت لازم به صحن علنی ارسال می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر در تشریح جلسه امروز(سه‌شنبه ۲۲ آذرماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی ظرفیت‌های بهینه‌سازی انرژی در زنجیره تولید تا توزیع نفت و فرآورده‌های نفتی با حضور مسئولان مربوطه خبر داد و گفت: بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و راهکارهای مدیریت مصرف دستور کار امروز کمیسیون بود چراکه «سرانه مصرف انرژی» در کشور نسبت به میانگین جهانی علیرغم ذخایر بالای نفت و گاز در ایران بسیار غیردقیق و نامناسب است به طوری که طی ۱۰ سال گذشته شدت مصرف انرژی نه تنها براساس قوانین بالادستی به یک دوم کاهش پیدا نکرده بلکه در برخی از موارد افزایش نیز داشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز یکی از اعضای ستاد سند تحول دولت در حوزه انرژی، گزارشی را مبتنی بر آمارهای رسمی کشور در ترازنامه انرژی و هیدروکربوری کشور ارائه کرد که براساس آن عمده دلایل اتلاف، هدررفت، مصرف نامناسب و غیربهینه با درصدهای مرتبط با آن‌ها در حوزه نفت، گاز و برق تشریح شد و توضیحاتی ارائه کرد؛ درخصوص اینکه چه روش‌های برای بهبود و مدیریت مصرف وجود دارد؟ و چه بخشی از آن در کوتاه مدت قابل انجام است؟ و این مدیریت مصرف به چه ساختاری نیاز دارد؟

وی بیان کرد: همچنین به ریل‌گذاری جدید در بخش حاکمیتی و سیاست‌گذاری کشور نیاز داریم تا مشخص شود علاوه‌بر اصلاح روند مصرف ازسوی مصرف‌کننده از سمت حاکمیت چه اقداماتی می‌توان برای مدیریت مصرف انجام داد.

شریعتی با بیان اینکه اگر مصرف انرژی با همین روند ادامه پیدا کند احتمال مواجه شدن با چالش‌های جدی در آینده نه چندان دور وجود دارد، گفت: هرچند در کوتاه مدت برای تامین انرژی مشکلی نداریم اما باید از اکنون برای آینده برنامه‌ریزی و روند نامناسب مصرف را اصلاح کرد، بنابراین در دل این تهدید فرصت بسیار بزرگی نهفته است و با اندکی تغییر در سیاستگذاری‌های خود می‌توان این فرصت را عینی کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون انرژی مدت‌ها است که در حوزه مدیریت مصرف تمرکز کرده است، گفت: در این راستا پیشنهاد شد برای اصلاح روند مصرف انرژی در کشور «صندوق بهره‌وری انرژی» تشکیل شود تا این مبالغ در این صندوق جمع‌آوری و صرف یارانه‌ای شود که به مردم داده می‌شود تا در عمل هیچ ضرری متوجه مردم نشده و قیمت مصرف‌کننده نهایی بدون تغییر بماند اما در مقابل فرآیند تولید در حوزه‌های همچون صنعت، راه و ساختمان، کشاورزی، نفت و نیرو و... بهینه شوند، درواقع بهره‌وری را باوجود این صندوق در بخش دولتی و حاکمیتی افزایش دهیم و در عین حال با حمایت‌های از صنایع، مصرف انرژی در آن‌ها بهینه شود.

وی مطرح کرد: همچنین تاکید شد؛ برای اینکه این صندوق بتواند عملکرد مناسب داشته باشد باید یک ساختار فراوزارتخانه‌ای و متمرکز شکل بگیرد لذا مجددا بر تشکیل یک سازمانی فرادستگاهی باعنوان «معاونت راهبردی انرژی» صرفا زیرنظر رئیس‌جمهور تاکید شد تا این صندوق نیز به‌عنوان بازوی مالی آن معاونت عمل کرده و بتواند با یک اقتدار و اختیار بالا این روندهای غلط را اصلاح کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در نهایت مقرر شد؛ طرحی برای ایجاد «معاونت راهبردی انرژی» تدوین شده و با فوریت لازم از طرف کمیسیون به صحن علنی ارسال شود و امیدواریم دولت نیز ایجاد «صندوق بهره‌وری انرژی» را در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ مدنظر قرار دهد و مبالغی برای آن در نظر گرفته شود چراکه در آینده می‌تواند منابع لازم خود را از محل صرفه‌جویی -که ایجاد خواهد شد- تامین کند.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha