۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
باید و نبایدهای بازار سرمایه؛ زیرساخت‌های بورس فراهم نیست
بازار از مرکزی گزارش می‌دهد؛

باید و نبایدهای بازار سرمایه؛ زیرساخت‌های بورس فراهم نیست

اراک - هیجان و شور و شوقی که این روزها در استان مرکزی برای حضور در بازار سرمایه و بورس ایجاد شده است، نیاز این استان به تامین زیرساخت‌ها را بیش از پیش نمایان ساخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها-  این روزها تب خریدوفروش سهام، فراگیر شده و شاخص کل بورس در پی این تب بالا، از مرز ۸۰۰ هزار واحد عبور کرده است، البته بسیاری از کارشناسان فضای معاملات کنونی را همراه با شتاب‌زدگی، تعجیل و به‌دوراز منطق می‌دانند.

زیرساخت‌های فعلی بازار سرمایه برای حدود ۲۰۰ هزار نفر است دراین‌بین آزادسازی سهام عدالت نیز سبب بیشتر شدن شوق و هیجان در بازار بورس شده اما برخی اختلالات روزهای اخیر در زیرساخت‌های بازار سرمایه سبب معطلی مردم شده است

زیرساخت‌های فعلی بازار سرمایه برای حدود ۲۰۰ هزار نفر است

این مشکلات در استان مرکزی نیز مانند سایر نقاط کشور دیده می‌شود و موجب انتقاد و گلایه عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز شد.

علی‌اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار بازار زیرساخت‌های فعلی بورس برای پاسخگویی به نیازهای متقاضیان را ناکافی دانست و افزود: باید برای استقبال فعلی مردم از بازار سرمایه زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی خواستار فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای ورود میلیون‌ها نفر به بازار سرمایه شد و گفت: زیرساخت‌های فعلاً بورس برای حضور حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده، اما اکنون حضور چندمیلیونی شده است، بدیهی است، زمانی که زیرساخت‌ها و مقدمات برای حضور مردم فراهم نیست، نمی‌توان شاهد رضایت مردمی ‌شد و اصولاً این شرایط درشان مردم نیست.

این عضو کنونی خانه ملت اضافه کرد: مردم نیز باید با بررسی و تحقیق و با علم کافی وارد بازار سرمایه شوند، تا شاهد کسب درآمد از این محل باشیم.

شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت سودده هستند

نزول شاخص بورس سبب نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران مبتدی و غیرحرفه‌ای و نیز صاحبان سهام عدالت شده است، اما مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان مرکزی نگرانی فعلی افراد را از تجربه کم آن‌ها از بازار دانست و به خبرنگار بازار گفت: به نظر من شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت سودده هستند و جای نگرانی نیست.

شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت دارای ارزش تاریخی بوده و معتبر و قوی هستند و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها همراه با سود خواهند بود

حسین بوجار همچنین بیان می کند: شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت دارای ارزش تاریخی بوده و معتبر و قوی هستند و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها همراه با سود خواهند بود.

وی آزادسازی سهام عدالت را سبب جاری شدن خون تازه در بازار سرمایه دانست و گفت: به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌کنم، که این سهام را نفروشند، چراکه این سهام همراه با سود خواهند بود، اگر خود افراد آشنایی با مدیریت بازار سرمایه‌دارند، اقدام به مدیریت آن کنند و اگر این آشنایی را ندارند، می‌توانند، مدیریت آن را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان واگذار کنند.

قیمت برخی سهام تا ۴۰ برابر ارزش‌افزوده شرکت‌ها است

فارغ از شرکت‌های قوی و سودده و نیز شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت، سهام برخی از شرکت‌ها باقیمت‌هایی معامله می‌شود، که به اعتقاد برخی از کارشناسان دارای حباب است.

متأسفانه برخی افراد، بدون علم کافی اقدام به خرید سهام از طریق « سیگنال فروش‌ها» می‌کنند و از همین رو دچار خسارت و زیان می‌شوند

یک کارشناس تحلیل فاندامنتال( بنیانی) در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه برخی افراد، بدون علم کافی اقدام به خرید سهام از طریق « سیگنال فروش‌ها» می‌کنند و از همین رو دچار خسارت و زیان می‌شوند.

مسعود مویدی به برخی انحرافات حاصل از شیطنت سودجویان و رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود، که برخی از سهام باقیمت‌های چند برابری ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، که باید در این خصوص آگاهانه عمل کرد، ارزش برخی از سهام هیچ تناسبی با سودآوری شرکت‌ها ندارد و قیمت برخی از سهام تا ۴۰ برابر ارزش‌افزوده برخی شرکت‌ها است.

وی اضافه کرد: خرید سهام شرکت‌های این‌چنینی که سهام آن‌ها چندین برابر ارزش واقعی در حال معامله است، بسیار ریسکی و پرخطر است و مردم باید هوشیار و مراقب بوده و دچار هیجان نشوند، چراکه در این قیمت‌ها شرکت‌های مذکور ارزنده نیستند.

ضرورت پرهیز از افراد و کانال‌های سیگنال فروش

این کارشناس تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ادامه داد: در مقابل شرکت‌هایی هستند، که سودآوری‌های خوبی داشتند و قابلیت ایجاد سود برای سرمایه‌گذاران در بازارهای موازی رادارند و متقاضیان می‌بایست، با بررسی و علم و یا با مشاوره با شرکت‌های معتبر بورسی و پرهیز از افراد و کانال‌های سیگنال فروشی از سرمایه خود محافظت کنند و هیجان‌زده نشوند.

استان مرکزی به‌عنوان قطب صنعت کشور، شرکت‌های معتبر و قدرتمندی در بورس دارد و از سویی دیگر روزهای گذشته شاهد علاقه‌مندی مردم این استان برای حضور در بازار سرمایه بودیم، که می‌طلبد، مسئولین با ایجاد بستر لازم و فراهم کردن زیرساخت‌ها به جذب سرمایه پرداخته و شرایط را برای تسهیل و کسب سود سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

کد خبر: ۱۹٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha