۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
احتمال افزایش ارزش روبل در برابر دلار طی روزهای آتی| روبل را رصد کنید
تحلیل بازار فارکس؛

احتمال افزایش ارزش روبل در برابر دلار طی روزهای آتی| روبل را رصد کنید

روبل روسیه طی چند ماه گذشته پس از بهبودی قوی در روزهای اولیه آغاز جنگ اوکراین هنوز پیشرفت چشمگیری نداشته و با اینحال انتظار می رود طی روزهای آتی دچار شکست قیمت شود.

به گزارش بازار؛ روبل روسیه طی چند ماه گذشته پس از بهبودی قوی در روزهای اولیه آغاز جنگ اوکراین هنوز پیشرفت چشمگیری نداشته است. جفت ارز دلار به روبل (USD/RUB) در حال حاضر روی ۶۲.۲۵ درست مانند چند هفته گذشته معامله می شود. این قیمت حدود ۶۰ درصد کمتر از بالاترین سطح خود در سال جاری است. اکنون تمرکز سرمایه گذاران روی تصمیمات آتی فدرال رزرو و بانک مرکزی روسیه است.

با توجه به تصمیمات آتی فدرال رزرو، نرخ تبدیل دلار به روبل در روز دوشنبه تثبیت شد. این بانک طی جلسه دو روزه خود که قرار است از روز سه شنبه آغاز شود، قرار است میزان افزایش نرخ بهره را بررسی نماید و تصمیم نهایی خود را روز چهارشنبه اعلام کند.

نکته مهم اینکه، این نشست یک روز پس از انتشار آخرین داده های تورم مصرف کننده توسط ایالات متحده برگزار می شود. انتظار اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز این است که داده‌های اقتصادی ثابت کنند تورم این کشور در ماه نوامبر با کاهش قیمت‌های اقلام کلیدی مانند بنزین و کالاهای مصرفی به ۷.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین انتظار می رود تورم اصلی به حدود ۶ درصد کاهش یابد.

تصمیم بانک مرکزی روسیه
دیگر کاتالیزور اصلی دلار به روبل، آخرین تصمیم بانک مرکزی روسیه درباره نرخ بهره خواهد بود. اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی روسیه با ثابت نگه داشتن نرخ بهره روی ۷.۵۰ درصد، وضعیت موجود را حفظ کند. این بانک طی دو جلسه گذشته مستقیماً نرخ ها را تغییر نداده و در عوض تلاش کرده تا به تقویت روبل به منظور توسعه صادرات بپردازد.

بانک مرکزی روسیه ابتدا در ماه فوریه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، نرخ بهره را به ۲۰ درصد افزایش داد. از آن زمان و پس از بازگشت روبل روسیه یک سری اقدامات منتهی به کاهش نرخ بهره را انجام داد. جفت ارز دلار به روبل همچنین به افزایش قیمت نفت خام واکنش نشان می دهد؛ چراکه برنت به ۷۸.۴ دلار رسیده است.

پیش بینی نرخ دلار به روبل

USD/RUB

نرخ برابری دلار به روبل طی چند روز گذشته در مرحله تثبیت قرار داشته است. در این دوره، جفت ارز مذکور در محدوده ۶۲ شناور بوده که در امتداد میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه محسوب می شود. دلار به روبل همچنین یک الگوی مثلثی تشکیل داده که در نمودار بالا با رنگ زرد نشان داده شده و این در حالیست که شاخص قدرت نسبی (RSI) بالاتر از نقطه خنثی حرکت کرده است.

بنابراین، پس از ماه‌ها حرکت USD/RUB در محدوده ای کم نوسان، گمان می رود که نرخ این جفت ارز طی روزهای آینده دچار شکست شود. در حالی که پیش‌بینی آن سخت است، اما انتظار می رود که با تلاش فروشندگان برای آزمایش مجدد پایین‌ترین سطح در سال جاری یعنی ۵۰، این یک شکست نزولی رخ خواهد داد.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha