۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کشت گیاهان دارویی توجیه اقتصادی دارد
یک تولیدکننده گیاهان دارویی:

کشت گیاهان دارویی توجیه اقتصادی دارد

گرگان- اسفندیاری، یک تولیدکننده گیاهان دارویی با بیان اینکه کشت این محصول توجیه اقتصادی خوبی دارد، گفت: گیاهان دارویی محصولاتی کم آب بر و به نسبت برخی گونه ها کم زحمت تر است.

زهرا اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن یادآوری این مطلب که در سطحی بیش از یک ونیم هکتار کشت گیاهان دارویی دارد، اظهار کرد: در مزرعه یک هکتار اسطوخودوس، نیم هکتار مریم‌گلی و چهار هزار متر لیمو در این اراضی کشت می شود.

این تولیدکننده گیاهان دارویی در خصوص اشتغالزایی این محصول، گفت: با توجه به اینکه گیاهان دارویی هنوز به صورت سنتی برداشت می شود در این زمینه بیش از ۲۰۰نفرکارگر به صورت فصلی مشغول به کار می شوند.

وی ضمن یادآوری این نکته که گیاهان دارویی به طور معمول چند ساله بوده و کاشت آنها یک مرحله است، افزود: این محصول در مرحله کاشت زحمت زیادی ندارند، حتی در دوره داشت مزارع هم شامل مبارزه با علف های هرز نمی شود و زحمت زیادی ندارد.

اسفندیاری اضافه کرد: خوشبختانه این محصول نیاز به سم پاشی ندارند و فقط مبارزه با علف های هرز است که آن هم به صورت مکانیکی توسط کارگر انجام می شود .

این تولیدکننده گلستانی با بیان اینکه اراضی شیب دار و زمین های فاقد حاصلخیزی زیاد ظرفیتی برای کشت گیاهان دارویی در استان به شمار می رود، افزود: خوشبختانه این محصول دیم بوده و نیاز به آبیاری زیاد ندارد.

وی اضافه کرد: اسطوخودوس و گل گاوزبان نیاز آبی خیلی کمی دارند و با توجه به شرایط اقلیم منطقه، میزان بارندگی استان جوابگو نیاز آبی این گیاهان است.

اسفندیاری از تولید بذر گیاهان دارویی در استان خبرداد و گفت: برای اولین بار در گلستان مجموعه ما اقدام به تولید بذر کرده که خوشبختانه در این زمینه موفق هم بوده ایم.

وی استقبال مشاغل مربوطه را از گیاهان دارویی محدود دانست و اضافه کرد: استقبال این محصول در استان در حد درخواست عطاری است اما از آنجاییکه خرده فروشی برای ما به صرفه نیست آن را به صورت عمده به خارج از استان ارسال می کنیم.

این تولیدکننده گیاهان دارویی ادامه داد: در حال حاضر محصول گلستان به تهران، اردبیل، مشهد، اراک وهمدان ارسال می شود.

اسفندیاری ریسک پذیری گیاهان دارویی را مهمترین مشکل اقتصادی این حوزه برای کشاورزان اعلام کرد و گفت: نبود الگو کشت در استان باعث شده تا بازاری مطمئن برای این محصول در گلستان نباشد چراکه یک سال به دلیل کشت فراوان گیاهان دارویی قیمت فروش به طور چشمگیری کاهش یافته و در دوره ای دیگر نرخ محصول به دلیل کاهش سطح زیرکشت مناسب است.

وی افزایش دستمزد کارگر را یکی از مشکلات جدی کشاورزان دانست و گفت: با توجه به نرخ پائین محصول نسبت به هزینه تمام شده، دستمزد بالای کارگران هم مزید بر علت شده است.

کد خبر: ۱۹۳٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha