۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
حرکت کُند احداث کارخانه‌ چادر مشکی در قم | ملزومات حجاب برتر از چین وارد می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

حرکت کُند احداث کارخانه‌ چادر مشکی در قم | ملزومات حجاب برتر از چین وارد می‌شود

قم- چادر مشکی که امروز بر سر زنان قمی است بعضاً از کشورهای خارجی وارد می شود در حالی که حرکت کارخانه های این شهرستان به سمت تولید چادر مشکی، کندتر از انتظار است.

هیفا پردل؛ بازار: حکایت دردآوری است که حجاب برتر زنان ایرانی باید از کشور چشم بادامی‌های وارد شود و زخم کهنه‌ای است که به رغم تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید ملی و نامگذاری سال‌ها با این عبارت‌ها برای ایجاد دغدغه در بین مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی حکایتی است که بارها شنیده‌ایم.

ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا است و در مقابل بزرگ‌ترین واردکننده پارچه چادر مشکی است و بازار فروش این پارچه در تسخیر کشورهایی مانند کره و ژاپن قرار گرفته است؛ با توجه به این که چادر مشکی به عنوان حجاب برتر زنان ما به شمار می‌رود طبق آخرین آمارها سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی با ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورویی وارد کشور می‌شود.

سایه شوم تحریم

اما جای بسی تردید است که کشوری مانند ایران برای تأمین اساسی‌ترین زیرساخت مهم عفاف و حجاب مشکل داشته باشد در حالی که این پارچه با توجه به تاریخچه صنعت نساجی در کشور می‌توانست در داخل تولید شود؛ هرچند هم اکنون کارخانه تولید چادر و ملزومات حجاب در شهرکرد می‌تواند ۱۰ درصد بازار چادر مشکی را تأمین کند اما متأسفانه حمایتی از این کارخانه نمی‌شود.

اکنون با توجه به سایه شوم تحریم اقتصادی و فشارهای آن و هم‌چنین نوسانات ارزی واردات چادر مشکی با مشکلاتی روبرو است در حالی واردات پارچه چادری با قیمت‌های بسیار بالایی از دو کشور ژاپن و کره جنوبی وارد می‌شود، فعالان و تولیدکنندگان چادر مشکی را با چالش‌های بزرگی روبرو کرده است به ویژه در شهر قم که از شهرهای مذهبی و فرهنگی است و اقبال چادر و محصولات عفاف و حجاب در آن بیشتر است، بازار آن به دلیل گرانی با رکود روبرو شده است و خانواده‌ها توانایی خرید چادر ندارند.

کارخانه تولید چادر و ملزومات حجاب در شهرکرد می‌تواند ۱۰ درصد بازار چادر مشکی را تأمین کند

اگر به آرشیو خبرهای گذشته نیم نگاهی داشته باشیم اواخر دولت دوازدهم قرار بود بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی در شهر قم احداث شود تا چادر به عنوان سوغات فرهنگی قم و هم تأمین کننده بازار چادر مشکی کشور باشد لذا در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال ۹۹ بود که این خبر در رسانه‌های قم منتشر شد که «بزرگ‌ترین کارخانه تولید مشکی در قم راه‌اندازی می‌شود» با سفر محمد مخبر که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در آن زمان بود قرار شد با همکاری این نهاد این کارخانه راه‌اندازی شود.

حرکت کُند احداث کارخانه‌ چادر مشکی در قم | ملزومات حجاب برتر از چین وارد می‌شود

قول ایجاد دو هزار شغل داده شد

کلنگ کارخانه تولید چادر مشکی با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان در قم زده شد و مقرر شد که این کارخانه تولید ۱۸ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی کشور را تأمین و برای دو هزار نفر هم اشتغال‌زایی کند حال با گذشت ۳ سال از این مراسم پر سر و صدا هنوز خبری از احداث یا وضعیت پیشرفت این کارخانه نیست درست زمانی که امروز دغدغه فرهنگی کشور عفاف و حجاب است به نظر با توجه به اینکه قیمت یک چادر معمولی بین ۴۰۰ هزار تا حتی یک میلیون تومان است ضرورت احداث این کارخانه در قم بیشتر احساس می‌شود.

یکی بانوی قمی که در نظر داشت برای دو دختر خود چادر خریداری کند از او درباره وضعیت بازار چادر مشکی می‌پرسم که می‌گوید: می‌خواستم برای دو دخترم چادر تهیه کنم که با قیمت‌های بسیار بالایی روبرو شدم. هرکجا رفتم یک چادر معمولی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار توان قیمت دارد. تهیه چادر برای دو دخترم کار بسیار دشواری است در حالی که سال گذشته این چادر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

محدثه احمدی می‌افزاید: یک خانواده با یک یا دو دختر که پوشش آنها چادر است با این قیمت‌های بالا چگونه چادر دختران خود را تأمین کنند در حالی که سال‌های پیش سالی دو بار می‌توانستیم چادر خریداری کنیم اما اکنون به قدری قیمت‌ها بالا رفته که ما فقط چادرها را نگاه می‌کنیم.

گرانی چادر برای خانواده ها

لیلا حاتمی که دو روز دیگر دختر او به سن تکلیف می‌رسد برای خریداری مستلزمات جشن تکلیف و تهیه چادر به عنوان هدیه برای دخترش روانه بازار شده است که با قیمت‌های بالای چادر روبرو می‌شود. وی در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: یک کیف که در آن چادر نماز ساده و یک جانماز است ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود قیمت چادر مشکی هم آنقدر بالا است که همسر من که یک کارگر ساده است توانایی پرداخت هزینه آن را ندارد لذا از خرید وسایل جشن تکلیف منصرف شدم. مسئولان ما چرا در این زمینه کوتاهی می‌کنند؟

سال‌های پیش سالی دو بار می‌توانستیم چادر خریداری کنیم اما اکنون به قدری قیمت‌ها بالا رفته که ما فقط چادرها را نگاه می‌کنیم

محمدعلی فتحی زاده پدر یک خانواده شش نفره است که سه نفر آن دختر هستند و پوشش آنها چادر است. وی درباره بازار چادر مشکی اظهار می‌کند: در کشوری مانند ما که جزو کشورهای اسلامی است و پوشش زنان آن چادر است جای تأسف دارد چادر مشکی که حجاب برتر زنان را تشکیل می‌دهد درگیر نوسانات ارزی شود و با قیمت بالا در اختیار بانوان قرار گیرد با وجود ظرفیت‌های خوبی که در زمینه نساجی داریم خیلی ناراحت کننده است که بزرگ‌ترین واردکننده چادر باشیم.

وی خطاب به مسئولان می‌افزاید: مسئولان عزیز اگر چادری از سر دختری رفت شما مسئول هستید در شرایط کنونی که قیمت چادر با دلار بالا می‌رود چگونه یک خانواده طبقه متوسط چادر دختران خود را تأمین کند؟

وقتی پوشش ملی زنان ایرانی در قبضه واردات قرار دارد

محمد کاظمینی یکی از فروشندگان و تولیدکنندگان معروف چادر در پاساژ موسی بن جعفر(ع) قم درباره وضعیت بازار چادر مشکی می‌گوید: به دلیل مشکلات معیشتی مردم و افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش قیمت چادر تمایل به خرید این کالا کمتر شده است و به دلیل اینکه پارچه اغلب چادرهای مشکی خارجی است و با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات تحریم قیمت آن بسیار بالا رفته است این امر در بازار خرید چادر تأثیر منفی داشته است.

وی عنوان می‌کند: البته ما هرساله در ماه‌های هفتم و هشتم سال با رکود روبرو می‌شدیم ولی امسال رکود بیشتری احساس می‌شود و اقبال به سمت خرید چادر از سوی خانواده‌های قمی بسیار پایین است زیرا قدرت خرید مردم بسیار کم شده است.

حرکت کُند احداث کارخانه‌ چادر مشکی در قم | ملزومات حجاب برتر از چین وارد می‌شود

دغدغه مسئولان ما

به گفته این کاسب اگر مسئولان ما دغدغه دینی و اسلامی دارند و مسئله حجاب که از دغدغه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی روز ما است باید بودجه‌های ویژه‌ای برای عفاف و حجاب اختصاص داده شود و با دادن تسهیلات به فروشندگان و حمایت از تولیدکنندگان بازار چادر را نجات دهند.

فروشنده‌ای دیگر به خبرنگار بازار، می‌گوید: اقبال برای خرید وجود دارد ولی قدرت اقتصادی مردم کم شده است چادری که قبلاً ۲۰۰ هزار تومان بوده اکنون بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و بعضاً هم تا بیش از یک میلیون تومان به فروش می‌رود که نوسان قیمت ارز در قیمت چادر بیشتر به چشم می‌آید.

اگر مسئولان ما دغدغه دینی و اسلامی دارند و مسئله حجاب که از دغدغه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی روز ما است باید بودجه‌های ویژه‌ای برای عفاف و حجاب اختصاص داده شود

وی که نامش را عنوان نکرد، می افزاید: خانم ها ابتدا ظرفیت اقتصادی خود را می‌سنجند؛ مردم پول ندارند که به سمت چادر بیایند اگر ۵ سال پیش رسیدگی کرده بودند قیمت چادر از واردکننده تا گمرک و غیره رسیدگی و نظارت می‌شد الآن شاهد این اتفاقات نبودیم.

مشکلات ارزی و تامین پارچه

این تولید کننده چادر می‌گوید: ما دو کارگاه تولید و دوخت چادر داشتیم که مجبور شدیم به دلیل مشکلات ارزی و افزایش قیمت پارچه چادر و به طبع آن کاهش مشتری تعداد بانوان خیاط و کارگران را کم کنیم که با بیکاری هر کارگری طبعات منفی بسیاری ایجاد می‌شود. برخی تولیدکنندگان چادر بیکار و یا تغییر شغل دادند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت کارخانه تولید چادر مشکی که قرار بود در قم احداث شود پیگیری‌هایی از سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت که پاسخی دریافت نشد ولی شنیده‌ها حاکی است که زمین ۱۵ هکتاری برای این کارخانه اختصاص یافته و مسئولان تلاش دارند موانع بر سر سرمایه‌گذار این کارخانه برداشته و مشکلات تأمین اعتبار را حل کنند ولی فعلا در کشور تنها کارخانه چادر شهرکرد تأمین کننده ایرانی پارچه چادر مشکی است.

کد خبر: ۱۹۳٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      سلام دستبوس دغدغه مندان احداث کارخانه چادر. به نظرم دولت باید همونطور که به کارمنداش بن کالا میده ارزیابی کنه و خودش از کارخانجات به هر نحوی حمایت کنه