۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
دولت برای افزایش قدرت صادارت، نرخ خوراک صنایع را اصلاح کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولت برای افزایش قدرت صادارت، نرخ خوراک صنایع را اصلاح کند

قیمت‌ حامل‌های انرژی تا حدودی تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است، با این حال دولت باید قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت را به‌گونه‌ای تنظیم کند که قدرت صادرات داشته باشیم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: به‌طور کلی دولت باید از صنایع حمایت کند؛ چرا که این حمایت علاوه بر اشتغال‌زایی، ثروت کشور را افزایش می‌دهد. این حمایت هم نباید به‌گونه‌ای باشد که بعضی افراد خاص از آن بهره‌مند شوند. اگر همه جامعه از این حمایت بهره‌مند شوند، معقول ‌و منطقی خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت‌ حامل‌های انرژی تا حدودی تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است، گفت: با این حال دولت باید قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت را به‌گونه‌ای تنظیم کند که قدرت صادرات داشته باشیم. این یعنی قیمت باید با کشورهای دیگر قابل رقابت باشد؛ اما این بدان معنا نیست که راندمان کارخانه‌ها و صنایع و روابط کار را در نظر نگیریم. به‌عنوان مثال باید مهارت، مصرف برق و راندمان کلی صنایع را در نظر داشته باشیم.

فرمول تعیین خوراک گاز پتروشیمی‌ها باید ضریب انعطاف داشته باشد
این عضو مجمع نمایندگان استان فارس درباره فرمول محاسبه خوراک گاز صنایع گفت: فرمول تعیین خوراک گاز پتروشیمی‌ها باید ضریب انعطاف داشته باشد. زمانی که می‌خواهد سودجویی اتفاق بیفتد یا می‌خواهد بر قیمت کالا یا حامل‌های داخلی تأثیر بگذارد، ضریب تخفیف داشته باشد. قیمت گاز در کشور ما با نفت تعیین می‌شود؛ اما باید ببینیم تولید آن کارخانه یا صنعت چیست و چه قدر از قیمت محصول را منبع انرژی تعیین می‌کند. این موضوع باید به تعادل برسد. قیمت انرژی باید بر مبنای میزان سهم انرژی در آن محصول تعیین شود.

نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت گاز در اروپا گفت: روند افزایش قیمت گاز در اروپا ادامه پیدا نکرد. علتش هم این بود که اروپا ماجرا را مدیریت کرد. این کشورها صاحب علم تجارت هستند و فورا از یک طرف به سمت زغال سنگ رفتند و از طرف دیگر رایزنی اقتصادی کردند. این در حالی است که ما در شرایط تحریمی هستیم. بنابراین با وجود نزدیک شدن به فصل سرما، قیمت انرژی در اروپا بعد از یک دوره افزایش کاهش یافت؛ چرا که مدیریت آنها مثبت بود.

صنعتگر یا کشاورز باید بداند که تا سه سال آینده چه اتفاقی می‌افتد
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت بررسی و پیش‌بینی رفتار روسیه در اقتصاد جهانی اظهار کرد: ما باید رفتار روسیه در قبال نفت و فولاد را بررسی کنیم. ممکن است روسیه بخواهد زیر قیمت تجارت کند که قطعا بر روی بازار ما تاثیر می‌گذارد. اروپایی‌ها خیلی زود خود را تطبیق می‌دهند. آنها هنوز مستعمره دارند و منابعشان را تأمین می‌کنند. اروپا ارتباطات وسیع دارد. دولت باید روی تعرفه صادرات برنامه‌ریزی داشته باشد. مثلا یک کشاورز یا صنعت‌گر باید بداند که تا سه سال آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد.

کد خبر: ۱۹۳٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha