۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
توانمندی متخصصان ایرانی در تعمیرات اساسی موتور هواپیما
کارشناس صنعت هوانوردی اعلام کرد

توانمندی متخصصان ایرانی در تعمیرات اساسی موتور هواپیما

باستانی، کارشناس صنعت هوانوردی از تعمیر اساسی موتور هواپیما در ایران با ۱۰ درصد هزینه تعمیر همان موتور در آلمان خبر داد.

به گزراش بازار، میلاد باستانی کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به توانمندی متخصصان ایرانی و ارزان بودن تعمیرات اساسی موتور هواپیما در ایران، گفت: موتور هواپیما درآلمان با هزینه ای بالغ بر دو میلیون دلار تعمیر می شود، اما همان موتور را می توان با حدود ۲۰۰ هزار دلار در داخل کشور تعمیر کرد که جدا از کاهش هزینه های ارزی، به توسعه صنعت هوایی و اشتغالزایی در کشور نیز کمک می کند.

وی افزود : برخی شرکت های هواپیمایی با استدلال اینکه هزینه تعمیر موتور هواپیما گران است و توجیه اقتصادی ندارد، معتقدند خرید موتور نو بهتر است اما به نظر من این دیدگاه اشتباه است.

میلاد باستانی با اشاره به برخی تصمیم های غیر کارشناسی در صنعت حمل و نقل هوایی که باعث ضربه به صنعت حمل و نقل هوایی شده است، گفت: ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف به علت سانحه هواپیمایی کاسپین در سال ۱۳۸۸ در استان قزوین باعث غیرفعال شدن تعدادی از هواپیماهای کشور شد.

وی افزود: ممنوعیت پرواز هواپیمای توپولوف در کشور خیلی دلیل علمی نداشت، و من معتقدم توپولوف، هواپیمای ایمنی است.

باستانی با اشاره به اینکه هواپیمای یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی مدت ها به علت نداشتن موتور زمین گیر شده است، گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که همان شرکت به مدت ۱۰ سال چند موتور هواپیما را در فرودگاهی دپو کرده بود.

وی گفت: برخی شرکت های هواپیمایی با استدلال اینکه هزینه تعمیر موتور هواپیما گران است و توجیه اقتصادی ندارد، معتقدند خرید موتور نو بهتر است اما به نظر من این دیدگاه اشتباه است.

باستانی نبود آموزش و نداشتن ارتباط کارآمد میان دانشگاه و صنعت حمل ونقل را از دیگر عوامل عقب ماندن صنعت حمل ونقل هوایی در کشور خواند وگفت: اکنون تنها یک دانشگاه صنعت هوانوردی و چند دانشگاه خصوصی علمی، کاربردی در این زمینه فعالیت دارند، درحالی که نخبگان کشور دردانشگاه هایی مانند صنعتی شریف، پلی تکنیک و دانشگاه تهران هستند و به صنعت پیش رفته حمل ونقل هوایی وارد نمی شوند.

وی درپایان افزود: اگر مشوق هایی برای دانشجویان برتر کشور با هدف رشد این صنعت ایجاد و ارتباط دانشگاه با صنعت حمل ونقل هوایی بیشتر شود، قطعا رشد و شکوفایی بیشتری در صنعت هوایی کشور رخ می دهد. آقای باستانی سطح پایین درآمد ایرلاین ها در کشور با توجه به هزینه های سنگین را یکی دیگر از دلایل کاهش ایمنی صنعت حمل و نقل دانست و گفت : متاسفانه ایر لاین ها مجبورند در برخی مواقع برای جبران هزینه ها از ایمنی بزنند که برخی از سوانح هم به همین دلیل رخ میدهد.

وی یکی دیگر از اشکالات ایرلاین ها را نداشتن هواپیمای جایگزین دانست و گفت : یکی از ایر لاین های کشور با چهار هواپیما بدون داشتن هواپیمای جایگزین فعالیت می کند که نقص فنی یکی از هواپیماها می تواند باعث تاخیر طولانی پرواز شود.

این کارشناس هوانوردی علت استقبال نکردن ایرلاین ها از ورود هواپیماهای با سن کمتر به خطوط هوایی را علاوه بر تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی، نداشتن توجیه اقتصادی دانست و افزود: با توجه به ارزان بودن قیمت های بلیت هواپیما در کشور نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی چندان توجیه اقتصادی برای ایرلاین ها ندارد.

باستانی گفت : نبود اعتماد ایر لاین ها به صنعت حمل و نقل هوایی متاسفانه باعث شده ایر لاین ها به جای خرید هواپیما به بازار های دیگر مثل هتلداری ورود پیدا کنند.

وی در پایان برای رفع مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی گفت : نمی توان تنها از سازمان هواپیمایی انتظار معجزه داشت و باید با عزم ملی به ویژه از سوی نهاد های بالاتر مشکل نقدینگی این صنعت را از طریق اعطای تسهیلات مناسب بانکی مرتفع کرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha