۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
قیمت خرید تضمینی گندم باید در صورت نیاز افزایش پیدا کند
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت خرید تضمینی گندم باید در صورت نیاز افزایش پیدا کند

عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی گفت: در سال جاری به دولت اعلام کرده‌ایم قیمت گندم در صورت نیاز باید افزایش پیدا کند.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از استان ایلام و شهرستان آبدانان در شورای اداری این شهرستان، گفت: در راستای وظیفه ذاتی و ماموریتی خود موظف هستیم ضمن تصویب قوانین بر اجرای آن ها نیز به صورت میدانی نظارت کنیم به همین منظور در این شهرستان حاضر شده ایم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از تولیدکنندگان بخش کشاورزی با قاطعیت حمایت کنیم، عنوان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه تقنینی و در راستای حمایت از کشاورزان در مجلس یازدهم صورت گرفته است، در طرح امنیت غذایی کمبودها و کاستی های حوزه کشاورزی دیده شده، در زمینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز قانون خوبی به تصویب رسید که با اجرای آن کشاورزان نیز در تعیین قیمت ها اثرگذار هستند.

عسکری ادامه داد: در خصوص افزایش تعرفه صادرات محصولات کشاورزی اجازه ندادیم دستگاه های متولی تصمیمات خلق الساعه ای بگیرند که منجر به آسیب کشاورزان شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه، سال گذشته نرخ گندم با تلاش مجلس و کمک دولت ۱۱ هزار تومان تعیین شد تا کشاورزان سود واقعی حدود ۳۸ درصد را دریافت کنند، اضافه کرد: در سال جاری نیز به دولت اعلام کرده ایم که در صورت لزوم باید نرخ گندم در راستای منافع کشاورزان افزایش پیدا کند.

عسکری عنوان کرد: در بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان به امهال و استمهال وام های بخش کشاورزی اختصاص داده شد، این تصمیم بنابر شرایط پیش آمده در دولت های مختلف در خصوص تسهیلات بخش کشاورزی رخ داده بود گرفته شد.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری ۸ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی مدنظر قرار گرفت اما دولت در تامین آن مشکل داشت که در این زمینه نیز با رئیس جمهور مکاتباتی داشتیم و پیشنهاد دادیم وزارت اقتصاد بخشی از اموال منقول و غیرمنقول خود را به فروش برساند و منابع حاصل از آن را در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دهد که رئیس جمهور نیز با آن موافقت کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در بودجه سال آینده به بخش کشاورزی به صورت ویژه توجه می شود، تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا شده بود و عده ای نیز از آن سوءاستفاده می کردند، ۹ هزار میلیارد تومان در این خصوص در اختیار دولت قرار گرفت و حق تصمیم گیری در خصوص حذف آن با شیب ملایم نیز به دولت داده شد اما دولت به یکباره آن را قطع کرد و دامداران آسیب شدیدی را تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه به دولت اعلام کردیم تا اجازه صادرات دام زنده از ۵ مبدا مرزی داده شود، در این زمینه باید به استان ایلام توجه ویژه ای شود، ادامه داد: روز گذشته در نشست با استاندار ایلام نیز اعلام کردیم ۵ هزار تن نهاده دامی با قیمت مناسب در اختیار عشایر استان ایلام قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصوب کردیم تمامی درآمدهای سازمان جنگل ها و مراتع به این سازمان بازگردانده شود تا بتوانند طرح های آبخوان داری و آبخیزداری را اجرا کنند، افزود: اعتقاد داریم کشاورزان نباید برای دریافت وام و تامین ضامن به کسی التماس کنند، بانک ها باید سند اراضی آن ها را به عنوان وثیقه بپذیرند.

عسکری با بیان اینکه براساس مصوبه دولت باید ۱۵ درصد از تسهیلات بانک های غیرتخصصی در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد اما برخی از بانک ها به این مصوبه عمل نکردند که این اقدام آن ها را در نشست با رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان ترک فعل اعلام کردیم، ادامه داد: قصد داریم در بودجه سال آینده سهم بخش کشاورزی از تسهیلات وام های غیر تخصصی را به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: متقاضی تراکتور در کشور داریم، مدیرعامل تراکتورسازی در نشست با کمیسیون اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰ هزار دستگاه تراکتور در اختیار متقاضیان قرار می دهند، پیگیری های لازم برای تخصیص قابل توجهی تراکتور در اختیار کشاورزان ایلامی قرار بگیرد.

گفتنی است در این نشست بهزاد علیزاده نماینده مردم، گفت: در آستانه بررسی برنامه هفتم و لایحه بودجه سال آینده در مجلس قرار داریم که بخشی از مسائل ارائه شده در این نظارت میدانی در آن ها منعکس می شود، باید برای راه های بین مزارع متولی تعریف کنیم زیرا در حال حاضر این راه ها بلاصاحب هستند.

وی با تاکید بر اینکه حدود بخشی از جمعیت شهرستان آبدانان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی قرار دارند، عنوان کرد: خشکسالی ها و تغییر نرخ ارز باعث شد تا در شهرستانی که اثری از صنعت و فعالیت های خدماتی وجود ندارد با این مشکلات مواجه شویم، برای رسیدن کشاورزی در این منطقه به نقطه مطلوب نیازمند تامین آب هستیم.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: یکی از مطالبات کشاورزان این شهرستان برداشت آب از عقبه سد کرخه است که امیدواریم مانند سایر موضوعات پس از این نظارت میدانی مورد پیگیری قرار بگیرد، ۱۹ دستگاه پمپاژ آب داریم که به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که با بهره برداری رسیدن آن ها بخش زیادی از مشکل اشتغال استان برطرف می شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha