۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
تصویب کلیات لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات
با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

تصویب کلیات لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات

نمایندگان مردم در مجلس با کلیات لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، با کلیات این لایحه با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس بعد از قرائت متن گزارش کمیسیون اقتصادی پیرامون بررسی لایحه مذکور گفت: این لایحه که در شهریورماه توسط دولت در قالب دو فوریت به مجلس تقدیم شد و نمایندگان با یک فوریت آن موافقت کردند، در آن دولت تقاضا کرده بود که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو و شیرخشک و قطعات یدکی ساخت و تجهیزات مصرفی پزشکی و توانبخشی و... که فاقد مشابه تولید داخل هستند، معاف از مالیات بر ارزش افزوده شوند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تصریح کرد: این موارد توسط وزارتخانه های بهداشت و صمت فاقد مشابه تولید داخل محسوب می شوند، بنابراین تغییر لازم توسط کمیسیون در این لایحه اعمال شد، منوط بر اینکه مواد وارد شده در سامانه رهگیری و کنترل اصالت که در بند (پ) ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه تصریح شده، درج شوند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود، این بدان معناست که برای مجلس در صورتی تغییرات اعمال می شود که حتما این مواد اولیه وارد فرآیند تولید شده و در سامانه هم درج شده باشند و اینکه قابل رهگیری باشند، حائز اهمیت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در تبصره ۲ این لایحه ضرورت واردات این مواد در مقاطع زمانی مختلف نیز به این صورت مشخص شده که از این نظر باید توسط دستگاه های ذیربط ازجمله وزارتخانه های بهداشت و صمت مورد بررسی قرار گرفته و متناسب به آن، اجازه واردات داده می شود و در صورتی که مازاد بر نیاز تشخیص داده شود و مشابه تولید داخلی داشته باشد، ولی نیاز به واردات آن باشد، با نرخ حداقلی ۲ درصدی اتفاق می افتد.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha