۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
برخی کشورها مانع گسترش ارتباط ریلی ایران و افغانستان هستند| لزوم انعقاد قرارداد دوجانبه در صنعت برق
گفتگوی بازار با دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان؛

برخی کشورها مانع گسترش ارتباط ریلی ایران و افغانستان هستند| لزوم انعقاد قرارداد دوجانبه در صنعت برق

جعفری می گوید: با توجه به اینکه ایران دارای تجارب بسیار و موقعیت ویژه ای در بخش سدسازی و گسیل برق و انرژی به افغانستان است، دولت سرپرست می تواند با انعقاد قراردادهایی از این ظرفیت بهره مند شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: از زمانی که طالبان در افغانستان بر سر کار آمده و حکومت سرپرست را در این کشور تشکیل داده اند، از طریق مقامات و سخنگویان خود اعلام کرده اند که امنیت در افغانستان برقرار است و مرزهای ایران و افغانستان مصون و امن هستند و هیچ کشور ثالثی اجازه برهم زدن این امنیت را ندارد.

با این حال، البته در چند ماه گذشته چند باری برخی از مرزهای دو کشور بسته شد و پس از توقف یک تا دو روز مجددا گشایش یافت. مسئولین ایرانی دلیل آن مشکلات را عدم آگاهی برخی از افرادی مطرح کردند که در حکومت جدید طالبان، تازه بر سر کار آمده بودند و اطلاع کافی از وضعیت مرزها نداشتند. پس، از زمان روی کار آمدن طالبان مشکل جدی در مرزهای ایران و افغانستان پدیدار نشده است.

در همین راستا، مقامات ایرانی هم بارها اعلام کرده اند که در حالی که جمهوری اسلامی ایران و ملت افغانستان از پیشینه روابط خوبی در حوزه مسائل تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، تجاری و اقتصادی برخوردار بوده اند و در هر شرایطی حتی با تغییر دولتها و حاکمیتها این روابط تاکنون حفظ و ارتقا داده شده و بر رعایت حسن همجواری تاکید دارند، در شرایط موجود فضای امنیتی مناسبی در مرزهای دو کشور حاکم است و امور تجاری و تبادل کالا به نحو مطلوب در هماهنگی با مسئولان اقتصادی و گمرکی کشور افغانستان انجام می شود.

از طرفی، هر دو کشور معتقدند که هرگونه تنش مرزی در تضاد با منافع دو ملت و همچنین مخالف مصالح این کشورها در توسعه مراودات تجاری و اقتصادی است؛ زیرا زمانی که مرزها به خطر افتد، مانع از توسعه تجارت فی مابین خواهد شد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت مباحث ریلی و نفعی که احداث جاده ها برای طرف ایرانی و افغانستانی خواهد داشت، «محمد حسن جعفری» رئیس مجمع فرهنگی انقلاب اسلامی و دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان در خصوص وضعیت مرزها به خبرنگار بازار گفت: امنیت نسبی در افغانستان برقرار شده است. اما وجود برخی از گروههای تروریستی مانند داعش که ساخته و پرداخته امریکاییها است، به همراه تعدادی از گروههای دیگر مانند طالبان پاکستان، موجب شده تا امنیت در مرزهای افغانستان گاهی با مشکلاتی مواجه شود. شما مشاهده کرده اید که مساجد، مکاتب و مدارس از حملات تروریستی مصون نیستند؛ چه برسد به خطوط ریلی و جاده ای.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان افزود: ما باید این موضوع را مورد تاکید قرار دهیم که احداث خطوط آهن و جاده ای در افغانستان، خوشایند غربیها نیست. اما، تلاش طرف افغان و ایرانی نیز در این میان مهم است. دولت جمهوری اسلامی و حکومت سرپرست طالبان باید تلاش کنند تا این قضیه حل شده و تسهیلاتی برای هر دو ملت و کشور در جهت انجام تجارت دوجانبه ایجاد شود.

با توجه به وضعیت کنونی جهان و شکست فاحش امریکاییها، آنها در تلاشند تا برای جبران شکست های خود در عراق، سوریه و افغانستان، موانعی را با تشکیل گروههای تروریستی و ایجاد ناامنی در مرزهای افغانستان و ایران ایجاد کنند

وی اضافه کرد: اگر بخواهم به صراحت عرض کنم، تلاش دو طرف در این زمینه اندک بوده است. البته شاید جمهوری اسلامی نقش پررنگ تری داشته باشد، اما از این طرف، فشار پاکستان و غربیها بر حکومت سرپرست زیاد است؛ ضمن اینکه به خاطر رقابتهایی که آنها با جمهوری اسلامی، چین، روسیه و آسیای میانه دارند، در صدد نیستند تا خطوط ریلی و ترانزیتی در افغانستان راه اندازی شوند.

رئیس مجمع فرهنگی انقلاب اسلامی افغانستان ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی جهان و شکست فاحش امریکاییها، آنها در تلاشند تا برای جبران شکست های خود در عراق، سوریه و افغانستان، موانعی را با تشکیل گروههای تروریستی و ایجاد ناامنی در مرزهای افغانستان و ایران ایجاد کنند. بر همین اساس، این موضوع نیازمند تلاش بیشتری از سوی مسئولین ایران و افغانستان است تا در امنیت کامل، مراودات و مبادلات تجاری به نحو احسن انجام شود و خللی در انجام این اقدامات صورت نگیرد.

در طول بیست سال حضور امریکاییها در افغانستان، غربیها و متحدین آنها هیچ گونه تلاشی به کار نبردند و با پرداختن به مسائل ابتدایی، تنها به دنبال منافع خود بودند زیرا غرب هرگز به دنبال این مسئله نبود که افغانستان صاحب اقتدار و امکانات شود

محمد حسن جعفری در خصوص سوال خبرنگار بازار مبنی بر اقدامات صورت گرفته در رابطه با بازسازی زیربنایی در افغانستان، گفت: در طول بیست سال حضور امریکاییها در افغانستان، غربیها و متحدین آنها هیچ گونه تلاشی به کار نبردند و با پرداختن به مسائل ابتدایی، تنها به دنبال منافع خود بودند زیرا غرب هرگز به دنبال این مسئله نبود که افغانستان صاحب اقتدار و امکانات شود.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان افزود: در حقیقت، غربیها غیر از مسائل حاشیه ای به مسائل اصلی از جمله احداث و راه اندازی کارخانه ها و ایجاد جاده ها که زیربنای اقتصاد افغانستان بوده است، هرگز توجهی نکرده اند. برای مثال، جاده حلقوی هرات_کابل تا مناطق مرکزی که از دوره داوودخان مطرح شده بود و مزیت آن کاهش زیاد زمان مسافت بود، هنوز احداث نشده است؛ گرچه در دوره حامد کرزی و اشرف غنی سر و صداهایی مبنی بر راه اندازی این جاده ایجاد شد. اما این اقدام صورت نگرفت.

رئیس مجمع فرهنگی انقلاب اسلامی افغانستان گفت: علاوه بر آن، شما در جریان هستید که افغانستان از ظرفیتهایی برخوردار است. از آن جمله آب فراوانی است به برخی از کشورها از جمله پاکستان سرازیر می شود. البته، بخش کوچکی که به ایران می رفت، در حال حاضر قطع شده و بعد سیاسی به خود گرفته است، زیرا امریکاییها و دولت فاسد اشرف غنی در این زمینه کارشکنی کردند و آب ورودی به ایران قطع شد. اما همین افغانستان، به انرژی و برق نیاز مبرم دارد و برق آن از ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان وارد می شود.

ایران دارای تجارب بسیار و موقعیت ویژه ای در بخش سدسازی و گسیل برق و انرژی به افغانستان است و دولت سرپرست می تواند در این زمینه از تجربه های جمهوری اسلامی بهره مند شود

وی اضافه کرد: از این رو، ضروری است تا قراردادهایی میان دولت جمهوری اسلامی و حکومت سرپرست افغانستان از جمله بندر چابهار ایران و دیگر حوزه ها منعقد شود، زیرا ایران دارای تجارب بسیار و موقعیت ویژه ای در بخش سدسازی و گسیل برق و انرژی به افغانستان است و دولت سرپرست می تواند در این زمینه از تجربه های جمهوری اسلامی بهره مند شود.

محمد حسن جعفری تصریح کرد: نکته مهم این است که بیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان نیاز داشته باشد، افغانستان نیازمند یاری ایران است. البته ایران هم می تواند در حوزه تجارت و انجام مراودات اقتصادی با افغانستان و انعقاد توافق نامه های دوجانبه بهره مند شود.

جعفری: حکومت سرپرست باید شرایطی را ایجاد کند تا با انعقاد قراردادها با کشورهای همسایه، ظرفیت سازی و گسیل نمودن اقدامات تجاری، حداقل افغانستان بتواند در ۵ تا ۱۰ سال آینده در زمینه برق به خودکفایی برسد

جعفری اضافه کرد: بر همین اساس، ما امیدواریم که حکومت سرپرست شرایطی را ایجاد کند تا با انعقاد قراردادها با کشورهای همسایه، ظرفیت سازی و گسیل نمودن اقدامات تجاری، حداقل افغانستان بتواند در ۵ تا ۱۰ سال آینده در زمینه برق به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به برقهای وارداتی نباشد که هزینه و بودجه کلانی را مصرف می کند.

وی در پایان گفت: لذا، در این قسمت ما خواهان توجه جمهوری اسلامی بیش از گذشته هستیم؛ در حالی که البته ما شاهد کمکها و همکاری های خوب و حسن همجواری ایران طی چهار دهه بوده ایم. جمهوری اسلامی در تلاش است تا حکومتی با قاعده وسیع در افغانستان ایجاد شود و امنیت کامل برقرار شود؛ زیرا اگر در افغانستان، صلح، ثبات، امنیت و سازش برقرار باشد، به نفع تمامی کشورهای همسایه و منطقه است.لذا، ما امیدواریم که تاریخ کمکهای سخاوتمندانه ایران را فراموش نکند.

کد خبر: ۱۹۳٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha