۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دست باغداران کوتاه و پرتقال بر درخت| برگشت چک‌های تاجران
بازار گزارش می‌دهد؛

دست باغداران کوتاه و پرتقال بر درخت| برگشت چک‌های تاجران

ساری- برداشت پرتقال در مازندران به روزهای اوج خود رسید و دست باغداران از بازارهای صادراتی و مشوق های حمایتی کوتاه مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: با آن که وضعیت تولید مرکبات در سال جاری در مازندران بهتر از سال های قبل بود اما افت قیمت به دلیل نبود سیاست های حمایتی مناسب سبب شده تا ضرر سنگین تر از سال قبل به باغداران وارد شود.

محقق نشدن برنامه های صادراتی از یک سو، ترس و واهمه باغداران از فساد و خراب شدن محصول و حضور دلالان و واسطه ها سبب شد تا نوبرانه های باغی با قیمت بین چهار تا هفت هزار تومان از کشاورزان خریداری شود.

امسال حدود سه میلیون تن پرتقال، نارنگی و کیوی در مازندران تولید شد و خروجی مرکبات از بازارهای استان هنوز به ۵۰ هزار تن نرسیده است و وجود موانع برای صادرات و جولالان دلالان در داخل سبب افت قیمت و ضرر باغداران شده است.

باغداران سال گذشته ضرر کردند و امسال نگران هستند

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تولید بالای مرکبات در استان اظهار داشت: یکی از دغدغه های این روزهای استان مازندران قیمت مرکبات و کیوی است و باغداران نگرانی های جدی دارند زیرا سال قبل با ضرر هنگفتی روبرو شدند.

وی با اظهار این که تاحدودی آسیب و نگرانی نرخ پایین کیوی و نارنگی رفع شده است، پرتقال را ظرفیت مهم تولیدی استان بیان کرد و گفت: میزان تولید پرتقال بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

دست باغداران کوتاه و پرتقال بر درخت| برگشت چک های تاجران

وی با بیان این که در حال حاضر در اوج برداشت مرکبات هستیم، خواستار پای کارآمدن دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی شد و گفت: میزان صادرات و خروجی مرکبات از استان نسبت به دو ماه مهر و آبان سال قبل دو برابر شده است.

مهاجر یادآور شد: طی دو ماه ۳۶ هزار تن پرتقال و نارنگی از کشور خارج شد، هرچند این میزان به نسبت تولید بالای محصول اندک است و میزان گواهی صادرشده در استان ۲۰ هزار تن بوده است.

سهم چهار هزار تومانی باغداران از فروش مرکبات

رئیس اتاق بازرگانی مازندران شمار سورتینگ های فعال را در استان ۶۰۰ واحد ذکر کرد و خواستار پرداخت تسهیلات به تجار و صادرکنندگان برای صادرات و خرید مرکبات در استان شد.

پایش بازار مرکبات استان نشان می دهد که نرخ مرکبات همچنان بین چهار تا هفت هزار تومان در استان نوسان دارد و اگرچه سورتینگ داران آن را به قیمت ۱۵ هزار تومانی می فروشند اما باغداران از این سود نصیبی ندارند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اظهار این که باغدار خرده پای استان محصول را با قیمت چهار هزار تومان فروخته است، افزود: نتیجه نخریدن و ضرر سال قبل سبب شد تا باغدار از ترس ضرر بیشتر محصول را به قیمت پایین بفروشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که سود افزایش مرکبات به جیب سردخانه داران و سورتینگ داران می رود، گفت: سهم باغدار از فروش پرتقال همان چهار هزار تومان است درحالی دولت ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید و حمایت از باغداران پیش بینی کرد و سورتینگ داران باید محصول را از کشاورز خریداری کنند.

وی با اظهار این که اسامی سورتینگ داران با همکاری اتاق بازرگانی وجهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات شناسایی شد، گفت: باید از باغداران مرکبات خریداری شود زیرا دغدغه و نگرانی وضعیت آب وهوایی و فاسد شدن حصول را دارند

خیریان پور با اشاره به دغدغه باغدار برای تعجیل در فروش مرکبات یادآور شد: باغدار مجبور است محصول را زود بفروشد زیرا نگران است و دراین راستا دست نیاز به سوی سورتینگ داران دراز می کنیم زیرا به همه آن ها برای ساخت واحدها تسهیلات دولتی سورتینگ دادیم و اکنون باید به کمک باغدار بیایند.

تعرفه های بالای صادراتی و قوانین بازدارنده نظیر تعهدات ارزی، رغبت تجار و صادرکنندگان را برای صادرات کم کرده است و این مسئله موجب شده تا رقبای ترکیه جایگزین در بازارهای صادراتی شوند

تعرفه های بالای صادراتی و قوانین بازدارنده نظیر تعهدات ارزی، رغبت تجار و صادرکنندگان را برای صادرات کم کرده است و این مسئله موجب شده تا رقبای ترکیه جایگزین در بازارهای صادراتی شوند. علی تقی پور عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران رسالت اتاق بازرگانی را شناسایی کشورهای هدف ذکر کرد و گفت: بیش از ۱۵ سال ممنوعیت صادرات مرکبات به ازبکستان را به دلیل تعرفه های بالا شاهد بویدم و با پیگیری رئیس اتاق این مانع رفع و بعد از ۱۵ سال این تعرفه برداشته شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تا سال ۲۰۲۳ می توانیم صادرات با تعرفه صفر به ازبکستان داشته باشیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و اگر با قوانینی نظیر بازگشت تعهدات ارزی این فرصت را از دست دهیم بازار را به رقبایی نظیر ترکیه خواهیم باخت.

دست باغداران کوتاه و پرتقال بر درخت| برگشت چک های تاجران

وی با اشاره به بازدید از سورتینگ های مازندران گفت: به رغم سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها، همچنان از نظر تجهیزات دارای مشکلاتی هستند و باید از آن ها حمایت شود.

چک های برگشتی مشکل سورتینگ داران

اتاق بازرگانی مازندران لیست سورتینگ داران و تاجران را برای دریافت تسیهیلات حمایتی خرید مرکبات به بانک معرفی کرده اما متولیان بانکی، داشتن چک برگشتی و بدهی را مانع پرداخت تسهیلات به لیست معرفی شده اعلام می کند.

قزل سفلی رئیس بانک شعب کشاورزی مازندران با اظهار این که ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به سورتینگ داران ابلاغ شده است، گفت: لیست پرداخت تسهیلات از سوی جهاد کشاورزی معرفی شده است.

وی با اظهار این که ۳۷ نفر برای دریافت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات معرفی شدند، افزود: از این تعداد هفت نفر به شعبه مرکزی ساری برای دریافت ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات معرفی شدند که همگی دارای چک های برگشتی هستند.

وی ارائه تسهیلات بالای ۵۰ میلیارد تومان را نیازمند ارائه حساب های مالی دانست و گفت: تاکنون ۵۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم درحالی که منابع جذب شده ما ۲۳ هزار میلیارد ریال بوده و طبق قانون ۸۵ درصد آن را می توانیم در قالب تسیهلات پرداخت کنیم که ۱۹ هزار میلیارد ریال می شود.

قزل سفلی با بیان این که پرتفوی استان ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت، گفت: درعین حال منابع جذب شده کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال است وباید حمایت شویم.

تاجران هم از فروش مرکبات رضایت ندارند

خلیل قلی زاده مدیرعامل پایانه روماک گستر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نگرانی از پایین بودن قیمت مرکبات اظهار داشت: قیمت خرید محصول از باغدار به نرخ فروش توسط تاجر وابسته است و باید ناهماهنگی موجود رفع شود.

وی با اظهار این که تاجر و صادرکننده نیز از فروش مرکبات رضایت ندارد، گفت: در صادرات عدد و رقم حرف می زند و وقتی صادرکننده محصول را خوب نفروشد روی قیمت داخلی هم تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به قیمت ۱۳ هزار تومانی کیوی در باغات افزود: در زمینه مرکبات ۱۱ هزار تن در پایانه خریداری کردیم و برای خرید تا سقف ۵۰ هزار تن نیز ظرفیت وجود دارد.

قلی زاده قیمت مرکبات خریداری شده از باغدار را شش تا هفت هزار تومان ذکر کرد و گفت: هفته گذشته دو شرکت بزرگ روسیه برای خرید مرکبات به استان سفر کردند ولی تمایل به خرید مستقیم مرکبات از این را ندارند زیرا معتقدند محصول خوب و باکیفیت ارائه نمی شود.

مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گفت: همچنین هفته آینده نیاز به خرید ۴۰ هزار تن مرکبات هستیم و برای خرید محصولات مرکبات با کیفیت آمادگی داریم.

وی بر لزوم اصلاح بازار و فرایند صادرات تاکید کرد وبا اشاره به صادرات محصول به چین گفت: برای صادرات مرکبات به این کشور باید مدارک تکمیل شود و محدودیتی برای صادرات به آن وجود ندارد.

سالانه ۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می شود که نیمی از آن سهم استان مازندران است و بیش از ۸۰ درصد این محصول در بازارهای داخلی عرضه و مصرف می شود. هم اکنون قیمت پرتقال در فروشگاه های مازندران بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

کد خبر: ۱۹۳٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha