۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
تعمیق روابط چین و عربستان سعودی در بحبوحه هم افزایی توسعه
بازار گزارش می‌دهد؛

تعمیق روابط چین و عربستان سعودی در بحبوحه هم افزایی توسعه

مراسم استقبال باشکوه، نشست‌های دوجانبه در سطح بالا و توافق‌های سرمایه‌گذاری گسترده از جمله شواهدی است که نشان می‌دهد روابط چین و عربستان سعودی به اوج جدیدی رسیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی، توافقنامه همکاری راهبردی همه جانبه بین دو کشور را امضا کردند و همچنین توافق کردند که هر دو سال یکبار دیداری بین سران دو کشور به نوبت برگزار شود.

کارشناسان بر این باورند که تلاش عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به صنعت می تواند مطابقت کاملی با طرح یک کمربند یک جاده چین و سیاست آن در توسعه صنایع با فناوری پیشرفته باشد. رسانه های محلی گزارش دادند که در این بازدید، شرکت های سعودی و چینی ۳۴ قرارداد سرمایه گذاری امضا کردند که شامل انرژی سبز، حمل و نقل، لجستیک، صنایع پزشکی و ساخت و ساز می شود.

در مراسم استقبال محمد بن سلمان آل سعود از شی جین پینگ، که در کاخ سلطنتی در ریاض پایتخت این کشور برگزار شد، شی از گارد افتخار بازدید کرد و ولیعهد سعودی با تشریفات فراوان از رئیس جمهور چین استقبال کرد.

باید گفت این سفر نشانه ای از تلاش های دو طرف برای تقویت تبادلات مردمی بین دو کشور بود. شی در مقاله امضا شده ای که در روزنامه سعودی الریاض منتشر شد، گفت: چین و عربستان سعودی از زمان های قدیم یکدیگر را تحسین می کردند و تبادل نظر دوستانه انجام می دادند. حضرت محمد (ص) گفت: در جستجوی دانش باشید حتی اگر در چین باشد. چنین احترام متقابلی به امروز منتقل شده است.

چین موافقت کرد که عربستان سعودی را به عنوان مقصد سفرهای گروهی و گسترش مبادلات پرسنل و همچنین تبادل فرهنگی و مردمی بین دو طرف قرار دهد.

کارشناسان معتقد بودند که روابط چین و عربستان نقش مهمی در تقویت روابط بین چین و کشورهای عربی دارد و به عنوان نمونه ای از همکاری جنوب - جنوب عمل می کند. عربستان سعودی به‌عنوان تنها عضو گروه ۲۰ در میان کشورهای عربی، شاهد افزایش نفوذ منطقه‌ای خود بوده است و نقش رهبری را در امور شورای همکاری خلیج فارس ایفا می‌کند، زیرا کشورهای عربی بیشتری متوجه شده‌اند که در مقایسه با چین که صلح و توسعه در منطقه را ترویج می‌کند، آمریکا درگیری‌ها را در این منطقه برانگیخت.

روابط چین و عربستان سعودی الگوی خوبی است که می تواند به کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه گسترش یابد، زیرا این روابط عالی مبتنی برهمکاری دوجانبه، تامین منافع و عدم مداخله هر دو طرف در مسائل داخلی است. طبق گزارش ها، چین و عربستان سعودی طرحی را برای هماهنگ کردن چشم انداز پادشاهی ۲۰۳۰ با طرح یک کمربند یک جاده چین امضا خواهند کرد.

روابط چین، عربستان سعودی و چین و جهان عرب نه تنها از بعد اقتصادی، بلکه بعد سیاسی نیز پیش می رود و کشورهای عربی به دنبال تعامل سازنده تر با چین در مورد مسائل منطقه ای هستند که مورد توجه آنها است

نقاط مشترک و سازش زیادی بین طرح یک کمربند یک جاده چین و چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ وجود دارد. روابط چین، عربستان سعودی و چین و جهان عرب نه تنها از بعد اقتصادی، بلکه بعد سیاسی نیز پیش می رود و کشورهای عربی به دنبال تعامل سازنده تر با چین در مورد مسائل منطقه ای هستند که مورد توجه آنها است.

در گذشته، بسیاری از کشورهای خاورمیانه به عنوان نمایندگان غرب در نظر گرفته می شدند، اما اکنون با تلاش برای توسعه خود به دنبال ایجاد تعادل در همکاری با قدرت های بزرگ هستند. روابط راهبردی چین و عربستان اکنون وارد سطح جدیدی شده است که حوزه‌های بیشتری را در بر می‌گیرد و دو کشور آرزوهای مشابهی در توسعه و اصلاحات کشور به‌ویژه در زمینه انرژی سبز و اقتصاد دیجیتال دارند و هیچ کشور شخص ثالثی را هدف قرار نمی دهند. رابطه عربستان سعودی و چین روابطی چند وجهی است که از تجارت تا فرهنگ را در بر می گیرد.

شی همچنین در این سفر با رهبران چندین کشور دیگر منطقه از جمله عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، محمود عباس رئیس دولت فلسطین و شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباحون ولیعهد کویت دیدار کرد.

پایگاه خبری میدل ایست آی در توضیح نشست چین و کشورهای عربی گفت که اهداف چین و خلیج فارس در بسیاری از حوزه ها همسو هستند و این بدان معناست که این اجلاس احتمال هم افزایی های جدیدی را ایجاد می کند. این یک واقعیت رو به رشد در خلیج فارس است و این احتمال وجود دارد که این اجلاس این هم افزایی اقتصادی را به سطح جدیدی ارتقا دهد و یک توافق تجارت آزاد احتمالی، معاملات نفتی به یوان و عضویت در بریکس پلاس، روابط خلیج فارس و چین را به شدت تقویت خواهد کرد. این سایت خبری گفت: هژمونی آمریکا باید به چالش کشیده شود.

برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که سفر شی جین‌پینگ به عربستان سعودی در بحبوحه تیرگی روابط آمریکا با این کشور خاورمیانه ای انجام شده است که بر نفوذ فزاینده پکن در خاورمیانه تأکید می‌کند و «مقایسه اجتناب‌ناپذیر» را با استقبال کم‌اهمیتی که محمد بن سلمان از بایدن در هنگام بازدید از این کشور انجام داد، نشان می‌دهد.

برخی کارشناسان می گویند، در مقایسه با روابط آمریکا و کشورهای عربی، روابط چین با آنها بر مبنای برابری و احترام متقابل همراه با صداقت است، برخلاف آمریکا که در تعاملات خود با کشورها سوگیری ایدئولوژیک دارد.

«وانگ گوانگدا»، دبیرکل مرکز تحقیقات چین و جهان عرب در این ارتباط گفت: بیشتر کشورهای خلیج فارس می‌دانند که وقتی ایالات متحده از «امنیت» صحبت می کند در واقع از ناامنی صحبت می کند، در حالی که ایده‌های پیشنهادی چین برای ترویج صلح و توسعه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. چین امیدوار است به جای رقابت با ایالات متحده از نظر نفوذ در منطقه یا پر کردن خلاء به جای مانده از ایالات متحده، منافع مردم هر دو طرف را ارتقا دهد.

روابط چین و شورای همکاری خلیج فارس به توسعه پایدار و همه جانبه دست یافته است و در خط مقدم روابط چین با کشورهای عربی است. چین برای مدت طولانی بزرگترین شریک تجاری شورای همکاری خلیج فارس باقی مانده است. در سال ۲۰۲۱، حجم تجارت بین چین و شورای همکاری خلیج فارس ۴۴ درصد افزایش یافت و روابط چین و شورای همکاری خلیج فارس نمونه خوبی از همکاری بین چین و سایر کشورهای در حال توسعه است.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha