۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
افزایش ۳۰درصدی قیمت ماده اولیه تولید طنابهای صنعتی| شفافیت قیمت PP؛ اصلی ترین مزیت عرضه در بورس
تولیدکننده تجهیزات صیادی در گفتگو با بازار:

افزایش ۳۰درصدی قیمت ماده اولیه تولید طنابهای صنعتی| شفافیت قیمت PP؛ اصلی ترین مزیت عرضه در بورس

بارویی تولیدکننده طناب های صنعتی صیادی گفت: اگرچه طی چندماه قیمت ماده اولیه PP تا ۳۰درصد افزایش یافت با این وجود به دلیل دسترسی راحت تر ما به این ماده، تولیدات قابلیت صادرات به کشورهای اطراف را دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تامین ابزار آلات و تجهیزات همیشه در بخش کشاورزی با حواشی بسیاری همراه بوده است چرا که در برخی بخش ها غالبا وابسته به واردات است که نه تنها ارزبر است بلکه برای واردات آن مشکلات و موانعی نیز وجود دارد. در صنعت شیلات نیز برخی شرکت های داخلی توانسته اند نیاز صیادان و پرورش دهندگان را با مواد اولیه داخلی تامین کنند و به این ترتیب هزینه ها را تعدیل کنند.

سیامک بارویی، یکی از فعالان در بخش تجهیزات شیلات است که به طور تخصصی روی تولید طناب های مخصوص صید پره کار می کنند. بارویی می گوید: ما در حوزه تولید و عرضه طناب های مصنوعی و کابل های فولادی فعال هستیم و با توجه به اینکه مخاطبان اصلی ما صیادان هستند عمده طناب های صنعتی تولیدی ما در شمال کشور مصرف می شود.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی بازار با این فعال بخش تجهیزات صیادی کشور است.

*اصلی ترین کارکرد طناب های صنعتی شما چیست و تفاوت این محصولات با نمونه های خارجی چیست؟

عمده ترین کارکردی که طناب های صیادی دارد برای صید پره است که بوسیله تور و طناب انجام می شود و در شمال کشور است. به طوری که سه استان گلستان، مازندران و گیلان معمولا از این نوع صید استفاده می کنند و عمدتا از تولیدات ما مصرف می کنند. بنابراین کارکرد تولیدات ما در بخش صید و مرتبط با صنایع شیلات است. این تولیدات نمونه خارجی نیز دارد اما چون هم در حوزه نفت به هر حال صاحب صنعت هستیم و هم اینکه تکنولوژی لازم را هم داریم در نتیجه نیاز به واردات نمونه های خارجی نیست. همچنین حتی اگر با قیمت پایین تر وارد شود به لحاظ کیفی توان رقابت با طناب داخلی را ندارد.

*فرایند تولید اصولا با چالش موانع و چالش ها همراه است و اصلی ترین چالش ها شما در این مسیر چیست؟

اولا که عرضه ماده اولیه ما (PP) از طریق بورس انجام می شود که این ماده تولید داخل است اما حتما باید از طریق بورس خریداری شود، سهمیه بندی است و ما در واقع نمی دانیم مثلا هفته آینده قرار است با چه قیمتی آن را خریداری کنیم، آیا به ما می رسد یا خیر و غیره. از سوی دیگر در مسائلی که در تولید پیش می آید ممکن است با بالا و پایین شدن فروش ما یا دیگر اتفاقاتی که در بازار ممکن است رخ دهد سهمیه ما به اصطلاح سوخت می شود و دوباره زمان می برد تا بتوانیم این سهمیه را بگیریم. به این ترتیب در قیمت و عرضه مواد اولیه مشکل داریم و حتی اگر بخواهیم توان تولید را بالا ببریم یک پروسه ای دارد که باید طی شود و هر زمان بخواهیم نمی توانیم تولید را کم یا زیاد کنیم.

*اینکه یکسری مواد در بورس عرضه می شود را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا مزایا و معایبی دارد؛ مزیت آن می تواند قیمت شفاف در بازار و همچنین عرضه برابر برای همه باشد. از سوی دیگر این می تواند نقطه ضعف باشد یعنی ممکن است کسی بتواند با چانه زنی قیمت بهتری را بگیرد و ممکن است حتی گیر اش نیاید اما در بورس همیشه اگر شفافیت قیمت باشد و ساز وکارها درست انجام شود این دسترسی عمومی وجود دارد. اما در عین حال ممکن است شما خیلی نتوانی با سهمیه بندی لزوما کارهایی را که می توانید انجام بدهید و این یک نقطه ضعف است. به عبارت دیگر ممکن است در یک هفته از نظر قیمت توجیه نداشته باشد و نتوانی ماده اولیه مورد نیاز را از بورس خریداری کنید و شرایطی بشود که شما دیگر دسترسی به مواد اولیه نداشته باشید.

*طناب های صنعتی چند درصد هزینه های صیادی را تشکیل می دهد و اصلی ترین خواسته صیادین از شما چیست؟

به طور کلی یک افزایش قیمتی روی همه ادوات صیادی داریم و ما نیز در هزینه های تولید این افزایش قیمتها را تجربه می کنیم. با این وجود این طناب شاید به طور خاص خیلی درصد بالایی از هزینه صیادها نداشته باشد اما با وجود این روی کار صیادان تاثیرگذار است و ممکن است از طنابهای فرسوده استفاده کنند و این ممکن است روی صیدشان تاثیر داشته باشد؛ یعنی با استفاده از طناب فرسوده و پاره گی آن ممکن است صید یک تا دو روز صیادان عملا از بین برود. با این وجود مجموعه هزینه ها به قدری بالا رفته است که حتی هزینه طناب هم به صیادان فشار می آورد.

*نوسان قیمت ماده اولیه نسبت به سال قبل چقدر بوده است؟

در سه چهار ماه گذشته تا ۳۰ درصد هم افزایش قیمت داشته است که عمده دلیل آن هم تورم و درخواست داخلی است و خیلی هم تاثیر گذار است چون PP ماده اصلی تولید ما است و به جز هزینه های سرباری که داریم اصل داستان این ماده است.

*با توجه به درخواست داخلی برای این طناب های صنعتی آیا توانسته اید وارد پروسه صادرات شوید؟

در ابتدا باید گفت که بجز این طنابها ما نخ عدل‌ بندی کشاورزی (علوفه بندی) هم تولید می کنیم که قابلیت صادراتی بالایی دارد. در حوزه طناب های صنعتی نیز در کشورهای اطراف کارهایی انجام داده ایم و بخش بازرگانی ما در ازبکستان فعال هستند. در واقع باید این نوع صید آموزش داده شود چون روشی خوب و کم هزینه است و می توانیم روی این طنابها صادرات داشته باشیم. البته در حوزه های دیگر نیز قابلیت صادراتی دارد چون ماده اولیه PP مزایای زیادی نسبت به پلی اتیلن دارد. در حقیقت اصلی ترین مزیت رقابتی محصول ما بحث کیفی آن است یعنی به دلیل اینکه کیفیت و تجربه خوبی داریم و دسترسی مناسب تری به PP نسبت به دیگر کشورهای همسایه داریم، بنابراین احتمالا می توانیم به کشورهای اطراف که بحث تبادل مالی راحت تر است صادرات داشته باشیم.

کد خبر: ۱۹۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha