۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
چگونه ژاپن می تواند از اشتباهات انرژی اروپا جلوگیری کند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چگونه ژاپن می تواند از اشتباهات انرژی اروپا جلوگیری کند؟

ایالات متحده آمریکا آماده کمک به توکیو در زمینه نوآوری و بهره وری انرژی و توسعه انرژی هسته ای و گاز طبیعی است.

بازار؛ گروه بین الملل: وابستگی انرژی اروپا به روسیه یک مشکل طولانی مدت بوده و جنگ اوکراین آن را به یک بحران تبدیل کرد. در حالی که کشورهای اروپایی تلاش کرده اند با این جنگ ناعادلانه مقابله کنند، ولادیمیر پوتین حمله دیگری به جبهه داخلی قاره با قطع ناگهانی عرضه انرژی انجام داده است که خطر اختلالات قابل توجهی را برای اقتصادهای اروپایی به همراه دارد.

در حالی که مبارزه برای انرژی ممکن است به این شکل ژاپن را گرفتار نکند، سیاست گذاران ژاپنی می توانند از آسیب پذیری انرژی اروپا درس بگیرند. توکیو می تواند از مخمصه ای که اروپا در آن گرفتار شده جلوگیری کند، اما باید به سرعت حرکت کند. راه اندازی گفتگوی امنیت انرژی ایالات متحده-ژاپن در اول دسامبر فرصتی عالی برای دو کشور فراهم کرد تا اهداف مشترک امنیت انرژی خود را تقویت کنند.

کشورهای اروپایی برای کاهش اتکای خود به انرژی روسیه به میزان دو سوم در سال جاری - با تنوع بخشیدن به منابع گاز، تسریع استقرار انرژی های تجدیدپذیر و بهبود بهره وری انرژی، در تلاش هستند. این اقدام در واقع اقدامی عظیم است که به دلیل خراب شدن زیرساخت‌های انرژی سخت‌تر شده است.

کار مشابهی در انتظار ژاپنی هاست. برخی معتقد هستند ژاپن برای دستیابی به امنیت انرژی و دستیابی به اهداف اقلیمی خود، باید صنعت انرژی هسته ای خود را که به خوبی توسعه یافته فعال کند. ژاپن دانش فنی عمیقی برای این کار دارد،

اما به ازای هر روزی که نیروگاه های هسته ای آن آفلاین هستند، از این دانش کم می شود. وعده نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا برای راه اندازی مجدد برخی از نیروگاه های هسته ای کشور عاقلانه بوده و او بهتر از هرکسی چالش های سیاسی داخلی پذیرش انرژی هسته ای را می داند، به ویژه پس از بحران نشت هسته ای ناشی از سونامی در مارس ۲۰۱۱. هر چه ژاپن زودتر نیروگاه های هسته ای خود را راه اندازی کند، به امنیت انرژی و ثبات آب و هوا نزدیک تر می شود.

در حالی که نیروگاه‌های موجود می‌توانند دوباره راه‌اندازی شوند، ایالات متحده و ژاپن به آینده انرژی هسته‌ای نگاه می‌کنند: ارتقای قابلیت‌های راکتور مدولار کوچک. دو کشور در این فناوری پیشرفته پیشتاز هستند و در حال حاضر با هم کار می کنند تا از استفاده از آن در کشورهایی مانند رومانی و غنا حمایت کنند.

ژاپن همچنین می تواند از نبوغ و مهارت های مهندسی خود برای پیشبرد استفاده از هیدروژن استفاده کند. ژاپن سال‌ها بر روی زنجیره‌های تامین هیدروژن پیشگام سرمایه‌گذاری کرده بود و شرکت های ژاپنی مانند صنایع سنگین میتسوبیشی، کاوازاکی هوی و ایواتانی در زمینه هیدروژن پاک پیشرو هستند و فراوانی طبیعی آب شیرین ژاپن دارایی اصلی برای به کارگیری این منبع انرژی است. هیدروژن این شانس را دارد که به یک جایگزین انرژی پاک و پایدار برای صنایع سنگین تبدیل شود.

ژاپن نیز می تواند در فناوری های جدید باتری پیشرو باشد. سه دارنده برتر اختراع خودروهای الکتریکی در جهان همگی ژاپنی هستند. ژاپن پتانسیل واقعی برای تبدیل این مهارت ها به نیروی محرکه ای را دارد که در عین حال که انتقال انرژی را در سطح بین المللی رهبری می کند، ناامنی انرژی خود را کاهش دهد.

ال‌ان‌جی آلاسکا می‌تواند در مدت شش روز بدون هیچ گونه نقطه‌گیری راهبردی به ژاپن برسد و می‌تواند ژاپن را به قطب صادرات انرژی اقیانوس هند و اقیانوس آرام برای کاهش وابستگی به زغال سنگ تبدیل کند

درس دیگر از اروپا این است که کشورها باید گاز طبیعی را از کشورهای متحد خود وارد کنند. روسیه سال گذشته حدود ۹ درصد از گاز طبیعی مایع ژاپن را تامین کرد. استرالیا، بیش از ۳۶ درصد، بیشترین عرضه را داشت. ایالات متحده در حال حاضر ۱۰ درصد از LNG خود را به ژاپن عرضه می کند. ال‌ان‌جی آلاسکا می‌تواند در مدت شش روز بدون هیچ گونه نقطه‌گیری راهبردی به ژاپن برسد و می‌تواند ژاپن را به قطب صادرات انرژی اقیانوس هند و اقیانوس آرام برای کاهش وابستگی به زغال سنگ تبدیل کند.

برخی کارشناسان می گویند ژاپن همچنین باید از انرژی های تجدیدپذیر بیشتری استفاده کند و بهره وری انرژی را بهبود بخشد. منابع داخلی مانند خورشید و باد در حال حاضر انرژی جوامع را از هوکایدو تا اوکیناوا تامین می کنند و انرژی زمین گرمایی و جزر و مدی می تواند این ترکیب را بیشتر بهبود بخشد و به ژاپن کمک کند تا به هدف خود برای تامین ۲۴ درصد از نیاز برق خود با انرژی های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ برسد. مقاوم سازی ساختمان ها و روشنایی، سیستم های گرمایش و سرمایش دفاتر و خانه ها را از نظر انرژی کارآمدتر می کند و با توجه به موجودی ساختمان های تجاری ژاپن، این امر می تواند به طور قابل توجهی نیاز انرژی ژاپن را کاهش دهد.

ژاپن آنطور که به تصویر کشیده می شود، از نظر منابع فقیر نیست. اگرچه ممکن است نفت و گاز نداشته باشد، اما منابع داخلی ارزشمند و دانش فنی نیز دارد که می تواند از آنها استفاده کند. انرژی مایه حیات اقتصادهای صنعتی است و ژاپن این مزیت را دارد که می‌تواند از نمونه اروپا درس بگیرد و باید مطابق با آن عمل کند.

کد خبر: ۱۹۲٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha