۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
هفت خان شرکت های دانش بنیان؛ از برندینگ تا تجارت
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

هفت خان شرکت های دانش بنیان؛ از برندینگ تا تجارت

ساری- واحدهای فناور و دانش بنیان مازندران با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و تسهیل گری و حمایت، بازارسازی و بازاریابی دغدغه آنان است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۱۰۰ واحد فناور و دانش بنیان در مازندران فعالیت می کنند و دانش بنیان شدن برخی از واحدهای تولیدی نیز با موانع فراوانی روبرو است و هنوز دستگاه های اجرایی برای حمایت همه جانبه از آن ها ورود پیدا نکردند.

سالانه بیش از ۶۰۰ محصول دانش بنیان در مازندران تولید می شود و فعالان این بخش حمایت متولیان را از حوزه تولید و فناوری ضروری عنوان کرده اند.

تولید قطعات دانش بنیان در حوزه های مختلف صنعتی و معدنی

جواد موسوی مدیر یکی از واحدهای تولیدی دانش بنیان در مازندران که در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنایع مختلف فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که ماشین سازی صنعتی مبتنی بر علوم مختلف از جمله صنایع غذایی، پتروشیمی، برق و الکترونیک، مکانیک سیالات و جامدات است، افزود: با استفاده از فلزات اقدام به ساخت ماشین آلاتی برای افزایش سرعت تولید و ارتقای کیفیت می کنیم.

ماشین سازی صنعتی مبتنی بر علوم مختلف از جمله صنایع غذایی، پتروشیمی، برق و الکترونیک، مکانیک سیالات و جامدات است، با استفاده از فلزات اقدام به ساخت ماشین آلاتی برای افزایش سرعت تولید و ارتقای کیفیت می کنیم

وی با عنوان این که از سال ۹۹ وارد تولید و کار شده ام و در زمینه تولید قطعات ماشین آلات صنعتی اشتغال دارم، به تولید دستگاه خردکن برای کاهش ضایعات کشاورزی و تبدیل به خوراک دام وطیور اشاره و اضافه کرد: این دستگاه با استفاده از ضایعات کشاورزی برای دام وطیور خوراک تولید می کند و با این دستگاه مرحله خرد کردن، بخاردهی، میکس و فشرده سازی انجام می شود.

هفت خان شرکت های دانش بنیان؛ از برندینگ تا تجارت

وی مشکل آتش زدن کاه و کلش را از جمله مسائل و دغدغه های زیست محیطی بیان کرد و گفت: این طرح می تواند ضایعات کاه را با اجرای سه مرحله خرد کردن، بخار و فشرده سازی به خوراک دام وطیور تبدیل کند.

موسوی دستگاه برداشت و خمیرکردن جلبرگ های پرروشی از دیگر اختراعات ذکر کرد و گفت: این دستگاه در استخرهای پرورش جلبرگ استفاده می شود و می تواند کار برداشت جلبرگ، شستشو و خمیره کردن را از انجام دهد.

این فعال صنعتی گفت: مواد خروجی آن در لوازم بهداشتی و آرایشی و غیره استفاده می شود و قابلیت بکارگیری در استخرها پرورش جلبرگ را دارد.

وی با اشاره به فعالیت در تولید قطعات یدکی معادن شن و ماسه گفت: در گذشته ۸۰ درصد قطعات خارج از استان تامین می شد واکنون ۱۰۰ قطعه مورد نیاز معادن تولید می شود و در آینده نیز تولید تجهیزات پرکاربرد در برنامه قرار دارد.

وی از مسئولان خواست با توجه به برنامه های شرکت های مشابه و تحقق اشتغال زایی حمایت های مالی از واحدهای تولیدی داشته باشند و گفت: مراحل تولید و تامین مواد اولیه نیازمند تامین منابع مالی است و حمایت دستگاه هایمختلف ضروری است.

تجاری و برندسازی محصولات دانش بنیان

تجاری سازی و برندسازی تولیدات دغدغه فعالان دانش بنیان در مازندران به شمار می رود و بسیاری از کالاها با گذشت سال ها همچنان در انبارها خاک می خورد و به مرحله تجاری سازی نرسیده است، ابوالفضل الیاسی فعال دانش بنیان و دارنده نشان از سازمان ملل که سال ها در حوزه تولید و سلامت مشغول فعالیت است، افزود: تاکنون پروژه های مختلفی را در پارک علم وفناوری اجرا کرده ام.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تجاری سازی را از مسائل فراروی شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: برای انتقال و تجاری سازی فناوری از سوی سازمان ملل دعوت شدم و با حمایت این سازمان دوره هایی را فراگرفتم و امیدواریم در راستای کمک به شکرت ها و فناوران بهره گیری شود.

الیاسی با اشاره به رشد وتوسعه فناوری و ضرورت برندسازی تولیدات، تجاری سازی دانش و کالاها را مستلزم حمایت دانست و گفت: شکل دهی ساختار برای حفظ مالکیت فکری صاحبان فناوری مسئله بسیار مهم است که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

نه تنها صاحبان ایده و فن در مازندران با مسائل و چالش هایی روبرو هستند، تولیدکنندگان ایده و دانش به محصول و کالا نیز برای توسعه فعالیت ها با موانع زیادی دست و پنجه نرم می کنند و یک واحد دانش بنیان و صنعتی مازندران برای ایجاد ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان با سنگ اندازی هایی روبرو شده است.

حمایت هایی که دریغ می شود

مصطفی مطلق تولیدکننده مقاطع آلومینیوم صنعتی در مازندران با بیان این که اجرای طرح توسعه کارخانه و ایجاد ۲۰۰ شغل جدید لنگ مجوز تغییر کاربری اراضی است، خواستار حمایت مسئولان برای رفع مشکل شدند.

هفت خان شرکت های دانش بنیان؛ از برندینگ تا تجارت

وی درگفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که این کارخانه با ۱۸۵ نیرو در حال فعالیت است، افزود: برای اجرای طرح توسعه درخواست تغییر کاربری اراضی حاشیه را داشتیم اما عوارض تغییر کاربری آن دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد و کارشناسی شده است.

وی با بیان این که اراضی کارخانه قابلیت کشاورزی ندارد، افزود: این زمین صنعتی است و قابلیت کشاورزی ندارد درحالی که در سال ۸۸ برای هشت هزار مترمربع آن تغییر کابری دریافت کردیم و اکنون برای طرح توسعه نیازمند ساخت سوله و نصب ماشین آلات هستیم.

وی با اظهار این که با اجرای طرح توسعه برای ۲۰۰ نفر دیگر شغل ایجاد می شود، گفت: به رغم آن که به رای کمیسیون تغییر کاربری اعتراض کردیم ولی همچنان به درخواست توجهی نشده است.

مطلق با تاکید براین که باید از سرمایه گذاران حمایت های عملی صورت گیرد، گفت: دریافت دو میلیارد تومان بابت عوارض از سرمایه گذاری به معنی حمایت کردن نیست و رقمی که برای عوارض درخواست شده پایه کارشناسی و منطقی ندارد و متولیان نرخ عوارض را از دلان و بنگاه های املاک پرسجو کردند.

وی با بیان این که در صورت حمایت اقدام به راه اندازی طرح توسعه تا نیمه اول سال آینده خواهیم کرد، گفت: ماشین آلاتی به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری شده که باید به همراه سوله پنج هزار متری به ساری منتقل کنیم و منتظر دریافت مجوز تغییر کاربری اراضی هستیم.

طی روزهای گذشته برای آشناشدن مردم و مسئولان با حوزه کار واحدهای دانش بنیان، تجاری سازی و برندسازی تولیدات هفتمین نمایشگاه فن بازار در ساری برپا شد و ایوب فرهادی مدیر نمایشگاه با اظهار این که هفتمین فن بازار در استان برپا شده است، افزود: در این نمایشگاه ۱۱ مرکز پژوهشی و ۷۰ شرکت دانش بنیان و فناور آخرین محصولات فناورانه را به نمایش گذاشتند.

وی معرفی فعالیت های دانش بنیان و ترویج فرهنگ نوآوری را از مهمترین دستاوردها و اهداف ذکر کرد.

کد خبر: ۱۹۲٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha