۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
نظارت‌های عالی HSE توانیر با هدف همگرایی شرکت‌های برق انجام می‌شود
سرپرست دفتر بهداشت و ایمنی توانیر:

نظارت‌های عالی HSE توانیر با هدف همگرایی شرکت‌های برق انجام می‌شود

دفتر HSE شرکت توانیر با هدف همگرا کردن شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در فرآیندهای مرتبط با HSE و تبادل دانش و تجربیات آن‌ها، نظارت عالی خود را پس از وقفه‌ای سه ساله مجدد آغاز کرده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، زهرا دلیانی با بیان اینکه متاسفانه زمانی که نظارت HSE بر شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای کم می‌شود، حساسیت نیروهای عملیاتی بر رعایت ایمنی در انجام کار کاهش می‌یابد، اظهار داشت: نظارت عالیه HSE اهمیت این موضوع را مجدد به نیروهای عملیاتی گوشزد می‌کند تا حساسیت آنان نسبت به این موضوع افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مبحث مهمی که در نظارت‌های عالیه HSE دنبال می‌شود، درس‌آموزی است، گفت: در این راستا برای نظارت عالیه سال‌جاری دستورالعملی از سوی شرکت توانیر تدوین شده است تا با توجه به حساسیت موضوع در شرکت‌های توزیع، گستردگی آن‌ها و حوادثی که رخ می‌دهد، نظارت با قید فوریت در شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای انجام گیرد.

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت توانیر با اشاره به وجود ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای و ۳۹ شرکت توزیع برق در کشور، تصریح کرد: نظارت عالیه HSE در شرکت‌های توزیع برق از ۱۵ آبان‌ماه و در شرکت‌های برق منطقه‌ای از ۲۳ آبان‌ماه آغاز شده است.

وی ادامه داد: گروه‌های دو یا سه نفره از بخش HSE و بهره‌برداری شرکت توانیر به استان‌های مختلف سفر می‌کنند و تلاش می‌شود که موضوع نظارت‌ها در مدت یک ماه و نیم خاتمه یابد.

دلیانی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه باعث افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز همکاران عملیاتی حوزه برق شده است، گفت: عمده تجهیزات قابلیت ساخت در داخل کشور را دارند و فقط تجهیزات خط گرم که درصد عایقی بالایی دارند، تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های توزیع برق کشور وارد مذاکره با شرکت‌های دانش بنیان شده‌اند تا از این طریق بتوانند ساخت تجهیزات عایق را وارد مدار تولید کنند.

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت توانیر بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع تامین تجهیزات برای نیروهای عملیاتی، شرکت‌های برق در تلاش هستند موضوع را به نحوی مدیریت کنند تا تهیه کامل تجهیزات ایمنی برای همکاران در اولویت قرار گیرد.

وی درگیری‌های ذهنی را مهمترین عامل بروز حادثه برای نیروهای عملیاتی دانست و افزود: عوامل مختلفی در بروز حوادث برای همکاران عملیاتی برق موثر است، که مهمترین عامل، دقت پایین ناشی از درگیرهای ذهنی فرد، است.

دلیانی اظهار داشت: بعد از بروز هر حادثه‌ای، آن حادثه آسیب‌شناسی شده و زوایای مختلف آن در کارگروه‌های کمیته حفاظت فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای آن راهکارهایی در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در این راستا شرکت‌های توزیع برق برای مدیریت حوادث خود، درس‌آموزی دارند و این موضوع را در قالب نشست‌های TBM مطرح و دنبال می‌کنند.

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت توانیر به لزوم توجه بیشتر به فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی برق اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته موارد برق گرفتگی در حوزه مردمی در کشور آمار بالایی داشته است که فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه رعایت موارد ایمنی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه موضوع HSE در همه فرآیندهای حوزه توزیع نیروی برق نقش مهمی دارد، افزود: شرکت توانیر در حوزه درس‌آموزی، تعامل با مردم، آموزش و بروزآوری آموزش‌ها تاکید ویژه‌ای دارد، زیرا آموزش‌ها به مرور فراموش می‌شوند و موضوع بروز آوری آن‌ها بسیار مهم است.

دلیانی با بیان اینکه موضوع بازآموزی به عنوان یک راهبرد مهم از سوی توانیر پیگیری می‌شود گفت: در روابط عمومی شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور فضایی فراهم خواهد شد تا با ساخت کلیپ‌ها، توزیع بروشورها، برگزاری همایش‌ها و تدوین برنامه‌ها بتوان اطلاع‌رسانی در این زمینه را گسترش داد.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha