۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
فارغ‌التحصیلان کشاورزی دانشگاه‌ها دوره‌های مهارت‌آموزی می‌بینند
رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره):

فارغ‌التحصیلان کشاورزی دانشگاه‌ها دوره‌های مهارت‌آموزی می‌بینند

رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: دوره‌های آموزشی و مهارتی این مرکز در راستای افزایش مهارت‌ها و قابلیت‌های کشاورزان آینده، جوان‌گرایی و دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید داود حاجی میررحیمی افزود: ماموریت اصلی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ارتقای توانمندی‌های مهارتی و کارآفرینی بهره‌برداران پیشرو بخش کشاورزی، تربیت کشاورزان آینده و دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی با محوریت فرهنگ و مدیریت جهادی است.

وی اظهار داشت: تربیت و آموزش کشاورزان آینده با تاکید بر ظرفیت جوانان روستایی که دست‌اندرکار کشاورزی هستند از برنامه‌های این مرکز آموزشی است و در این راستا سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر- روز در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله آب و خاک، هوشمندسازی، مکانیزاسیون و دانش‌بنیان آموزش می‌بینند.

میررحیمی با بیان این که میانگین سنی کشاورزان در ایران بالا است، گفت: میانگین سنی کشاورزان در کشور حدود ۵۳ سال است و از این رو نیازمند یک تحول سنی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در این مرکز و همچنین آموزش دانش‌آموزان در هنرستان‌های کشاورزی می‌تواند در جوان‌گرایی بخش کشاورزی تاثیر زیادی داشته باشد، زیرا بسیاری از آنان فرزندان کشاورزان هستند و جذب فعالیت کشاورزی می‌شوند و شغل خانوادگی را دنبال می‌کنند.

رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) اذعان داشت: در حال حاضر دو هنرستان کشاورزی در سطح استان‌های تهران و البرز به صورت برون‌سپاری داریم که ۱۳۰ دانش‌آموز را در رشته گیاهان دارویی زیر پوشش دارند و نزدیک به ۵۰ درصد آنان را دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند و علاوه بر این در مجموعه وزارت جهادکشاورزی ۴۰ هنرستان کشاورزی، دانش‌آموز می‌پذیرند.

وی اضافه کرد: همچنین سالانه ۷۰۰ تا ۹۰۰ نفر دوره کار و دانش و سنجش مهارت را می‌گذرانند و این دوره برای کشاورزانی است که دیپلم ندارند و این کشاورزان پس از گذراندن دوره مذکور، دیپلم کار و دانش دریافت می‌کنند.

میررحیمی، برگزاری تورهای آموزشی، پژوهشی، ترویجی و نوآوری را از دیگر اقدامات این مرکز عنوان کرد و گفت: سالانه حدود ۱۰ تور آموزشی و نوآوری برگزار می‌کنیم.

وی اظهار داشت: تورهای نوآوری برای بازدید مدیران و متخصصان از مراکز نوآوری بخش کشاورزی است و برای کشاورزان پیشرو که عضو اتحادیه‌های صنف کشاورزی کشور هستند، در حال برنامه‌ریزی و اجرای این تورها نیز هستیم.

میررحیمی در همین حال به برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی دانشگاه‌ها را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان تهران و البرز آغاز کرده‌ایم و دانش‌آموختگان کشاورزی که در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند برای شش ماه تا یک سال در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر می‌شوند و با نظارت یک استاد راهنما، این دوره را می‌گذرانند و گواهی دریافت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته از ۱۷ نفری که از این دوره توانستند فارغ‌التحصیل شوند، حدود هفت نفر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان جذب و مشغول به کار شدند.

رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی آزاد برای بخش خصوصی را از دیگر اقدامات این مرکز نام برد و گفت: سالانه حدود ۱۷ کارگاه آموزشی تخصصی آزاد برای بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف کشاورزی برگزار می‌کنیم.

وی به آموزش نیروهای وظیفه در پادگان‌های ارتش، سپاه و نیروهای انتظامی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: هر سال نزدیک به ۸۰۰ نفر را در این حوزه‌ها، آموزش کشاورزی می‌دهیم تا بتوانند پس از دوره سربازی، کسب و کار در حوزه کشاورزی برای خودشان ایجاد کنند.

میررحیمی برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) عنوان و تصریح کرد: این مرکز ظرف سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷چند دوره آموزشی با همکاری سازمان بهره‌برداری آسیا و سازمان فائو در زمینه گردشگری و کشاورزی، تولید ناب و بازار برای کشورهای آسیایی برگزار کرده است.

وی گفت: امسال قصد داریم یک دوره آموزشی در حوزه سبزی و صیفی با همکاری انجمن موسسات تحقیقات کشاورزی آسیا و اقیانوسیه (APPARI) برای کشاورهای آسیایی از جمله ازبکستان برگزار کنیم.

میررحیمی در مورد ورود این مرکز به عرصه توسعه کسب وکارهای نوپای کشاورزی بیان داشت: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش ضریب نفوذ فناوری در این بخش، کارمان را با یک شرکت کارآفرین و فناور در حوزه تولید بذر از سال ۸۸ آغاز کردیم و امروز به مرحله ای رسیده‌ایم که ۵۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور در مجموعه مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری مستقر هستند و در راستای امنیت غذایی و تولید دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: تقریبا ۳۰ درصد مدیریت این شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی بر عهده زنان است.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha