۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
تأثیر تعیین سقف قیمت نفت روسیه بر بازار انرژی؛ رویکرد اوپک چه خواهد بود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

تأثیر تعیین سقف قیمت نفت روسیه بر بازار انرژی؛ رویکرد اوپک چه خواهد بود؟

در پی تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تعیین سقف قیمت نفت، اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خام را کاهش خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: اوپک پلاس اعلام کرد که سطح تولید فعلی را محدود خواهد کرد، توقفی که نشان می دهد تولیدکنندگان پیشرو نفت جهان در مورد جهت گیری قیمت نفت خام با محدودیت قیمتی بر صادرات نفت روسیه شد، نامطمئن هستند.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و گروهی از تولیدکنندگان به رهبری روسیه - که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند - اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری را برای ارزیابی تأثیر بازار محدودیت‌های قیمتی اتحادیه اروپا و گروه هفت اختصاص دهند، که هدف آن کاهش قیمت نفت خام است.

کشورهای اتحادیه اروپا که به مدت چند دهه خریداران اصلی نفت روسیه بودند، از پنجم دسامبر تحت تحریمی که توسط این بلوک تصویب شده است، خرید نفت روسیه از بنادر دریایی را متوقف کردند. همچنین کشورهای گروه هفت، استرالیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه را برای نفت روسیه تعیین کردند.

این سقف قیمت اخیرا اجرا شد و هم معامله گران نفت و هم مقامات دولتی انرژی در مورد تأثیر آن بر بازار مطمئن نیستند. ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات بیشتر نفت روسیه از همان روز آغاز شد. قرار است روز پنجشنبه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی سفر کند، جایی که قرار است بازارهای انرژی در دستور کار مذاکرات بین بزرگترین واردکننده و بزرگترین صادرکننده نفت جهان باشد.

همچنین به زودی اعلام می‌شود که عربستان سعودی قیمت‌های خود را برای مشتریان بازار نقدی در اروپا، آسیا و ایالات متحده اعلام می کند. اوپک مجموعه‌ای از گزینه‌ها را پیش از نشست غیرمعمول روز یکشنبه در نظر گرفته بود- نشستی که پس از اعلام حضوری به طور ناگهانی به یک گردهمایی مجازی تبدیل شد. اوپک معمولاً در طول هفته کاری تشکیل جلسه می دهد، اما این نشست بدون توجه به سقف قیمت و تحریم اتحادیه اروپا، برای آخر هفته برنامه ریزی شده بود.

برخی از اعضای اوپک از افزایش تولید در این نشست حمایت کرده بودند و به احتمال اختلال در تولید نفت روسیه اشاره کردند که برخی از تحلیلگران پس از سقف قیمت اتحادیه اروپا، تولید نفت روسیه را بین ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز تخمین زدند. مقامات روسیه اعلام کردند به هیچ وجه نفتی را با کشورهایی که سقف قیمت را اعمال می کنند، مبادله نمی کنند

برخی از اعضا از افزایش تولید در این نشست حمایت کرده بودند و به احتمال اختلال در تولید نفت روسیه اشاره کردند که برخی از تحلیلگران پس از سقف قیمت اتحادیه اروپا، تولید نفت روسیه را بین ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز تخمین زدند. مقامات روسیه اعلام کردند به هیچ وجه نفتی را با کشورهایی که سقف قیمت را اعمال می کنند، مبادله نمی کنند.

نمایندگان اوپک در روزهای قبل از نشست گفتند که زمان مناسبی برای افزایش تولید نیست. قیمت‌ها در ماه گذشته به طور کلی ۱۳ درصد کاهش یافته است و در ماه گذشته زمانی که وال استریت ژورنال و سایر سازمان‌ها از افزایش تولید خبر دادند، ۵ درصد کاهش یافت.

قیمت‌ها از آن زمان تثبیت شده است، اما نفت خام برنت، معیار بین‌المللی، در روز جمعه ۸۵.۴۲ دلار بود و WTI، معیار ایالات متحده، ۸۰.۳۴ دلار بود که بسیار پایین‌تر از سطح ۹۰ دلار در هر بشکه بود.

برخی از اعضای اوپک، از جمله شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان پس از کاهش ۲ میلیون بشکه ای در روز در ماه اکتبر که کاخ سفید را شگفت زده کرد و بسیاری از مقامات در واشنگتن را خشمگین کرد، ایده کاهش تولید دیگر را مطرح کردند. کاهش تولید همچنین نشان می‌داد که اوپک پلاس نگران قرنطینه‌های چینی است که برای متوقف کردن دوباره شیوع کووید-۱۹ و تأثیر آن بر تقاضا طراحی شده است - نگرانی‌هایی که قیمت نفت را در روزهای اخیر پایین آورده است.

اوپک و تاجران نفت با عدم قطعیت به سقف قیمتی G-۷ و اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند. ایالات متحده و متحدانش قیمت را طوری طراحی کردند که درآمد نفتی مسکو را کاهش دهد و در عین حال نفت روسیه را که بخش مهمی از عرضه جهانی است، در بازار حفظ کند. هدف آن بهره‌برداری از تمرکز خدمات دریایی کلیدی در غرب برای مهار توانایی مسکو در جنگ در اوکراین است.

قیمت نفت روز جمعه پس از موافقت اتحادیه اروپا با سقف قیمتی کاهش یافت، زیرا معامله گران نگران این امر بودند که این سازوکار باعث شود مقادیر بالایی از نفت روسیه از بازار خارج شود و مشکل عرضه ایجاد شود

قیمت نفت روز جمعه پس از موافقت اتحادیه اروپا با سقف قیمتی کاهش یافت، زیرا معامله گران نگران این امر بودند که این سازوکار باعث شود مقادیر بالایی از نفت روسیه از بازار خارج شود و مشکل عرضه ایجاد شود. نفت خام روسیه امسال با کاهش قیمت شدیدی معامله می شود و آرگوس مدیا، که قیمت کالاها را ارزیابی می کند، قیمت را در حدود ۴۸ دلار در هر بشکه تعیین کرده است.

با این حال، نمایندگان اوپک گفته اند که برنامه های تولید این سازمان ممکن است در اوایل سال آینده به سمت قیمت بالا بازنگری شود. آنها گفتند که به تخمین ها اعتماد دارند – تخمین هایی مبنی بر اینکه صادرات نفت روسیه به دلیل سقف قیمت ممکن است بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. این پیش بینی با آژانس بین المللی انرژی که به کشورهای مصرف کننده توصیه می کند، مطابقت دارد و کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای در روز را پیش بینی می کند. تولید نفت روسیه در ماه اکتبر به ۹.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

کد خبر: ۱۹۲٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha