۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
مزایای خرید کتاب دست دوم

مزایای خرید کتاب دست دوم

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا خرید کتاب دست دوم می تواند گزینه مناسبی برای کتاب خوان ها باشد.

بازار: در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا خرید کتاب دست دوم می تواند گزینه مناسبی برای کتاب خوان ها باشد. البته منظور ما از کتاب دست دوم در این نوشته، کتاب های دست دوم غیر درسی و دانشگاهی است.

  1. قیمت مناسب تر: معمولا کتاب های دست دومی که نسخه جدید آن ها در بازار یافت می شود، با تخفیف ۳۰ الی ۴۰ درصدی در فروخته می شوند. حتی ممکن است به دلایل ایرادات جزئی ظاهری، این درصد تا ۵۰ یا ۶۰ درصد هم افزایش پیدا کند. مثلا ممکن است کتابی که در بازار ۱۲۰ هزار تومان است را در دست دوم فروشی ها با قیمت ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان پیدا کنیم. حالا اگر همین کتاب ۱۰ صفحه علامتگذاری شده باشد قیمت آن حدود ۵۰-۶۰ هزار تومان خواهد شد. البته این توضیحات برای زمانی هست که کتاب در بازار موجود باشد. قیمت کتاب های کمیاب و نایاب در بازار با توجه به عرف بازار تعیین می شود و ارتباطی با مسائلی مثل تعداد صفحه و ... ندارد. البته همه این مسائل به شرطی است که از یک فروشگاه (حضوری یا آنلاین) معتبر خرید کنید. واقعیت این است که کارشناسی قیمت کتاب دست دوم -مخصوصاً زمانیکه کتاب در بازار یافت نمی شود- کار ساده ای نیست. برای اثبات این نکته می توانید سری به سایت هایی بزنید که کتاب ها را باید مستقیما از مالک قبلی آن خریداری کنید. در این شکی نیست که همیشه کتاب ها برای صاحبانشان عزیز هستند اما مبنای قیمت گذاری کتاب دست دوم جایگاه آن کتاب نزد شما نیست. بارها در این سایتها دیدم که کتابی که قدیمی است ولی ارزش چندانی ندارد به قیمتهای بسیار بالا فروخته می شود. ولی باید بدانیم صرف قدیمی بودن دلیلی برای بالا بودن قیمت یک کتاب نیست.

مزایای خرید کتاب دست دوم

  1. تنوع بالاتر: بسیاری از مواقع کتاب هایی که مد نظر شماست، در بازار یافت نمی شود. دلیل عدم چاپ یک کتاب مسائل زیادی می تواند باشد. معمولا با یک جستجوی ساده در گوگل یا جستجو در اینستاگرام می توانید کتاب های چاپ تمام مد نظرتان را از دست دوم فروشی ها تهیه کنید. بعضی مواقع هم نیاز به خرید کتاب های قدیمی دارید که یا دیگر چاپ نمی شوند یا مایل هستید نسخه قدیمیتر را خریداری کنید. در این مواقع هم می توانید کتاب را از دست دوم فروشی ها تهیه کنید.
  2. کیفیت بالاتر: بدلیل گران شدن کاغذ در سالهای گذشته کیفیت کاغذ کتاب های جدید به شدت نسبت به گذشته افت کرده اند. شاید یکی از مزیت های خرید کتاب دست دوم این است که کیفیت کاغذشان بالاتر از چاپ های جدید است. مخصوصا اگر بخواهید کتاب را با کاغذ سفید بخرید.

مزایای خرید کتاب دست دوم

  1. محیط زیست: شاید به نظرتان این یک شعار باشد ولی واقعیت این است که با خرید کتاب دست دوم به محیط زیست کمک می کنید. وقتی کتاب های دست دوم در چرخه بازار قرار بگیرند بسیاری از نیازها با همین کتاب ها بر طرف خواهد شد و دیگر نیازی به چاپ مجدد کتاب ها نیست. فروش کتاب دست دوم هم به همین دلیل کمکی است به محیط زیست تا کتاب هایی که دیگر نیازی به آن ها نداریم، به دست خوانندگان جدید برسد.
  2. حس نوستالژی: به عنوان یک کتاب فروش بارها با این استدلال مواجه شدم که دلیل خرید کتاب های دست دوم، حس نوستالژیک به آن هاست. این که یک کتاب قبل از رسیدن به دست ما داستانی داشته و خواننده قبلی در صفحه اول آن نوشته ای گذاشته یا آن را به کسی تقدیم کرده برای بسیاری از خوانندگان، جذاب است و به نوعی سفر به گذشته.
کد خبر: ۱۹۲٬۳۶۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha