۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مصائب ادیسونی در مازندران؛ مطالبات برق سازها و تعرفه های شناور
بازار گزارش می‌دهد؛

مصائب ادیسونی در مازندران؛ مطالبات برق سازها و تعرفه های شناور

ساری- بخش خصوصی و شرکت های خارجی تاکنون ۳۴۰ مگاوات نیروگاه در استان مازندران و گلستان احداث کردند و ادیسون های برق ساز با مشکلات و موانع زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: نیروگاه سازی در مازندران متقاضیان زیادی دارد و علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، شرکت های خارجی نیز طرح هایی را در دست اقدام دارند.

تاکنون شرکت های خصوصی و خارجی سرمایه گذاری های کلانی را در بخش نیروگاه سازی در مازندران داشتند و علاوه براین در استای توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده در مازندران ساخت ۱۵۰ مگاوات و در گلستان ۱۶۰ مگاوات برنامه ریزی شده است و تا پایان سال جاری ۳۰ تا ۳۵ مگاوات نیروگاه به ظرفیت مازندران و ۴۰ مگاوات در گلستان افزوده می‌شود.

ورود سرمایه گذار چینی و ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی دربابلسر و سرمایه گذاری شرکت های چینی برای احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی در قائمشهر با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی نشان از سودآوری بالای برق سازی در کرانه شمالی است.

تقاضای فروش برق به صنایع

با این حال شرکت های خصوصی و داخلی خواهان مشخص بودن خریداران برق هستند تا با فروش برق به صنایع بتوانند بدهی خود را به صندوق توسعه ملی بابت تسهیلات دریافتی پرداخت کنندف مدیرعامل نیروگاه کاسپین نوشهر مهمترین دغدغه نیروگاه را فروش برق به صنایع بیان کرد و گفت: این نیروگاه ۲۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد و طبق قانون نیروگاه هایی دارای قرادار ای سی ای هست هستند می توانند برق را مستقیم به صنایع بفروشند.

محمد معنوی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که نیروگاه هایی که قرارداد انرژی آی سی ای دارند می توانند برق خود را به صنایع بفروشند، افزود: اجرای این مصوبه به نفع نیروگاه ها و واحدهای تولیدی است.

مصائب ادیسونی در مازندران؛ مطالبات برق سازها و تعرفه های شناور

وی با بیان این که اگر بخواهید برای ساخت نیروگاه وام بگیرید، موافقت نمی شود زیرا وزارت نیرو به صندوق توسعه ملی بدهی دارد، ادامه داد: فروش برق به صنعت سبب می شود تا بدهی های خود را به صندوق پرداخت کنیم.

وی با اظهار این که برای بهسازی واحد نیروگاهی کاسپین یک تا دو میلیون یورو هزینه می کنیم، به طرح های توسعه نیروگاهی اشاره کرد و گفت: ساخت یک واحد نیروگاهی در سرخس به ظرفیت ۵۴۰ مگاوات برای صنایع فولادی از برنامه های فراروی است.

برای بهسازی واحد نیروگاهی کاسپین یک تا دو میلیون یورو هزینه می کنیم و ساخت یک واحد نیروگاهی در سرخس به ظرفیت ۵۴۰ مگاوات برای صنایع فولادی از برنامه های فراروی است

معنوی یادآور شد: نیروگاه های بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات نیز از دیگر برنامه ها است و اجرای طرح های توسعه مسلتزم آن است که خریدار مشخصی برای برق تولیدی داشته باشیم و کسی غیر از دولت برق را از ما خریداری کند

وی داشتن خریدار مشخص برق غیر از دولت مهمترین دغه بیان کردد.

نرخ های متنوع خرید برق از نیروگاه ها و مقطعی بودن فعالیت آن ها در طول سال از جمله مسائلی است که بسیاری از سرمایه گذاری با آن روبرو هستند و به رغم آن که سرمایه های کلانی در زمینه نیروگاه سازی هزینه شده اما برخی از واحدهای تولید پراکنده فقط چندماه از سال مشغول تولید و مابقی سال خاموش هستند.

برق نیروگاه ها به چه نرخی خریداری می شود

جلال مولایی مجری نیروگاه های تولید پراکنده گلستان و مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که تا شش ماه آینده پنح نیروگاه در مازندران و سه نیروگاه در گلستان وارد مدار می شود، گفت: در گلستان ظرلفیت نیروگاه های جدید ۱۲ و ۱۸ مگاواتی و در مازندران دو نیروگاه ۵، یک واحد ۱۲ و یک واحد ۱۸ مگاواتی وارد مدار می شود.

وی با بیان این که دو نوع قرارداد با نیروگاه ها داریم، خرید تضمینی را یکی از انواع قراردادها ذکر کرد و گفت: طبق این قرارداد در تمام ایام سال از نیروگاه ها برق خریداری می شود و همچنین یک سری قرارداد شامل تامین برق به مدت پنج ماه از سال است.

وی با اظهار این که قرارداد موقتی و پنج ماه پس از پایان قرارداد پنج ساله خرید تضمینی منعقد می شود، گفت: طبق این قرارداد در پنج ماه گرم سال از نیروگاه ها برق خریداری می شود.

مولایی نرخ های خرید برق را متفاوت دانست و گفت: نرخ خرید تضمینی برق امسال ۳۳۸ تومان در پنج ماه گرم سال بود ولی متوسط نرخ خرید تضمینی به پیک بار بستگی دارد و هرچه نیاز بیشتر باشد برق را با قیمت بیشتری از نیروگاه ها خریداری می کنند و به عنوان نمونه در مردادماه امسال تا هزار و۲۰۰ تومان نیز برق از نیروگاه ها خریداری کردیم.

مولایی با بیان این که قیمت برق خریداری شده از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان در نوسان است، گفت: نیروگاه ملزم هستند برق تولیدی را به شبکه سراسری وصل کنند وگرنه خرید تضمینی نخواهیم داشت.

شرکت های آفریقایی در راه مازندران

اگرچه تحریم ها در فرایند تجارت کشورهای خارجی با ایران محدودیت های ایجاد کرده با این حال بسیاری از شرکت های خارجی حاضر نیستند از سود کلان سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی ایران و مازندران صرف نظر کنند. ویکا مازوی کومالو سفیر آفریقای جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار در مازندران نیز با بیان این که این کشور علاقمند به سرمایه گذرای در حوزه انرژی با ایران است، گفت: هرچند تحریم ها موانعی را برای تجارت ایجاد کرده است اما شرکت های این کشور علاقمند هستند در حوزه انرژی سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر چهار هزار مگاوات برق در مازندران و گلستان تولید می شود و سهم بخش خصوصی حدود ۳۴۰ مگاوات است و طبق برنامه ساخت هفت هزار مگاوات نیروگاه در دو استان شمالی در دستور کار قرار دارد. کوروش موسوی تاکامی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان ظرفیت نیروگاهی دو استان را چهار هزا رمگاوات ذکر کرد و گفت: هفت هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بهره گیری از نیروگاه های خورشیدی و تجدید پذیر را از دیگر برنامه ها بیان کرد و گفت: افزایش مصرف برق در فصل گرم سال ضرورت توجه به سرمایه گذاری برای تامین انرژی را الزامی می سازد.

بیش از سه میلیون مشترک برق در استان های مازندران و گلستان وجود دارد و روند روبه رشد صنعتی شدن و توسعه واحدهای تولیدی، سرمایه گذاری در حوزه تامین انرژی پایدار را در این مناطق بیش از پیش ضروری می سازد.

کد خبر: ۱۹۲٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha