۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
آرامش بازار سیمان با عرضه‌های پُرحجم در بورس کالا

آرامش بازار سیمان با عرضه‌های پُرحجم در بورس کالا

بررسی روند معاملات سیمان طی یک ماه گذشته در بورس کالای ایران بیانگر ثبات و آرامش ادامه‌دار این معاملات است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، نهم شهریور سال ۱۴۰۰ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف قیمت‌های کاذب بازار، عرضه کل سیمان کشور در بورس کالای ایران را مصوب کرد.

این اتفاق کافی بود، ظرف چند هفته قیمت هر پاکت سیمان که در برخی محافل تا ۱۰۰ هزار تومان نیز اعلام می‌شد به حدود ۳۰ هزار تومان برسد؛ چراکه امکان خرید مستقیم مصرف‌کنندگان در سراسر کشور از کارخانه‌های تولیدی فراهم شد.

به این ترتیب با کنار رفتن واسطه‌ها و خرید و فروش مستقیم سیمان در بورس، از همان زمان تاکنون نوسان شدیدی در بازار سیمان رخ نداده و بررسی معاملات یک ماه پیش سیمان در بورس نیز همین روند را تایید می‌کند.

یکی از رویدادهای مهم در جهت به آرامش رسیدن بازار، عرضه کل سیمان در بورس کالاست به‌گونه‌ای که هر هفته بالای یک میلیون تن سیمان از سوی کارخانه‌های سیمان در بورس عرضه می‌شود و مصرف‌کنندگان سراسر کشور نیز امکان خرید دارند.

طبق جدول و نمودار ارایه شده، شرکت‌های سیمانی از هفته منتهی به ۶ آبان تا هفته قبل (منتهی به ۱۱ آذر) به طور میانگین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع سیمان را در بورس کالا عرضه کرده‌اند که از این میزان معمولاً چیزی حدود ۴۵۰ هزار تن از نوع سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای به عنوان محصول پرطرفدار بازار است.

همین عرضه‌های مستمر سبب شده قیمت‌ها نوسان خاصی را به ثبت نرسانند و برای مثال قیمت سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای (۵۰ کیلویی) در محدوده ۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم معادل ۳۵ هزار تومان به‌ازای هر کیسه مورد دادوستد قرار گیرد.

میانگین قیمت سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای هفته قبل ۳۵ هزار تومان بود که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به ۳۸ هزار و ۶۰۲ تومان رسید. این محصول هفته قبل‌تر (منتهی به ۴ آذر) ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار معامله شده بود که با مالیات بر ارزش افزوده ۳۸ هزار تومان است، البته طبیعتاً به نرخ نهایی فوق، هزینه حمل سیمان از محل کارخانه نیز افزوده می‌شود و به این ترتیب با اعتماد دولت به سازوکار عرضه و تقاضا، دیگر خبری از قیمت سازی سیمان که در گذشته از سوی عده‌ای خاص و انگشت شمار رقم می‌خورد، وجود ندارد.

شفافیت، رکن اصلی بازار سرمایه است که با ورود هر کالایی به بورس کالا شاهد بهبود عملکردها، تعادل بازارها و حذف واسطه‌ها هستیم.

آرامش بازار سیمان با عرضه‌های پُرحجم در بورس کالا

کد خبر: ۱۹۱٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha