اتاق ایران و انجمن جامعه‌شناسی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
با هدف شناخت ابعاد اجتماعی موثر بر فضای کسب‌وکار؛

اتاق ایران و انجمن جامعه‌شناسی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

با هدف شناخت ابعاد اجتماعی موثر بر فضای کسب‌وکار کشور، اتاق ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، به منظور بهره‌گیری از خرد جامعه شناختی در تببین مسائل مترتب بر اقتصاد و محیط کسب‌وکار کشور، تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران به امضا رسید.

به باور بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران، نظام اقتصادی و اجتماعی به مثابه دو خرده نظام اصلی از نظام اجتماعی کلان در تعامل دوسویه تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و ویژگی‌های هر یک بر دیگری اثر می‌گذارد. به بیان دیگر، می‌توان گفت کسب‌وکارها در خلا فعالیت نمی‌کنند بلکه در تعامل با محیط اجتماعی قرار دارند و متغیرهای اجتماعی مانند ویژگی‌های جمعیتی، ارزش‌ها، باورها و هنجارهای اجتماعی برآمده از نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مدرسه و دین بر کیفیت و کمیت فعالیت کسب‌وکارها اثرگذارند.

از سوی دیگر، پیشینه کنشگری موثر صاحبان کسب‌وکارها در حوزه اجتماعی، بسیاری از ناظران را به این جمع‌بندی رسانده که کسب‌وکارها می‌توانند در جایگاه کنشگر توسعه قرار بگیرند و به حل یا کاهش مسائل اجتماعی کمک کنند و در حقیقت مفاهیم جدیدی مانند مسئولیت اجتماعی، کسب‌وکارهای اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و غیره هر یک در تلاشند بخشی از این مشارکت را تبیین کنند.

صاحبان کسب‌وکارها در ایران از دیرباز تلاش کرده‌اند با کمک‌های خیرخواهانه در حوزه اجتماعی مشارکت داشته باشند، با این وجود به دلیل مستندسازی ناکافی و گاهی غیردقیق، بسیاری از سویه‌های این مشارکت، ناشناخته و مبهم باقی مانده است. ضمن اینکه هنوز نتوانسته‌ایم به تبیین جامعی از اثربخشی مفاهیمی مانند انصاف و برکت در انجام کسب‌وکار دست یابیم؛ شناخت این تعامل دوسویه میان اقتصاد و اجتماع متناسب با بستر فرهنگی و اجتماعی ایران می‌تواند یکی از ارکان مهم بهبود فضای کسب‌وکار در ایران به شمار آید.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران همسو با مأموریت و هدف محوری‌اش، یعنی بهره‌گیری از خرد علمی و تخصصی برای شناخت بهتر مسئله و ارائه راهکارهای کارآمدتر برای توانمندسازی بخش خصوصی با راه‌اندازی دفتر مطالعات حقوقی و اجتماعی درصدد پاسخ‌گویی به این نیاز است.

به منظور بهره‌گیری از خرد جامعه شناختی در شناخت و تببین مسئله، تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران به مثابه قدیمی‌ترین و معتبرترین انجمن علمی در حوزه جامعه‌شناسی در ایران به امضا رسید.

اهدافی که این تفاهم‌نامه دنبال می‌کند، شامل تحلیل مسائل اجتماعی موثر بر محیط کسب‌وکار ایران، ارتقای دانش فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارها در حوزه‌های اجتماعی، انجام مطالعات بنیادین و کاربردی پیرامون موضوعات اجتماعی مهم و اثرگذار بر محیط کسب‌وکار ایران و مستندسازی اقدامات فعالان اقتصادی در حوزه اجتماعی و کمک به اثربخشی اجتماعی بیشتر این اقدامات می‌شود.

کد خبر: ۱۹۱٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha