۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
وصول مطالبات ارزی ایران بهبود یافت
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

وصول مطالبات ارزی ایران بهبود یافت

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بخشی از مطالبات ایران از عراق با خرید کالای اساسی مورد نیاز کشور از طریق پرداخت عراق وصول شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، در دولت سیزدهم شاهد عضویت دائم ایران در پیمان شانگ‌های بودیم و این فرصت مناسبی را به ایران داد تا نقش خود را در مبادلات جهانی پررنگ‌تر کند و با افزایش روابط با کشورهای عضو پیمان شانگ‌های و کشورهای همسایه تجارت خارجی خود را گسترش دهد. در ماه‌های اخیر شاهد گسترش روابط و همچنین دریافت مطالبات کشورمان از کشورهایی بودیم که به علت تحریم‌های وضع شده نمی‌توانستند مطالبات خود را به کشورمان پرداخت کنند و این در نتیجه در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی توسط دولت سیزدهم است.

یکی از کشورهایی که در رابطه با دریافت مطالبات از آن با مشکل روبه‌رو بودیم کشور عراق بود که در دیدار روسای بانک مرکزی ایران و عراق و با اقداماتی که انجام شد بسیاری از موانع روابط تجاری با کشور عراق در حال رفع شدن است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا به بیان این مسئله پرداخته است.

یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عضویت ایران در شانگهای، حضور در بریکس و کشورهای همسایه در دوره دولت سیزدهم نشان‌دهنده توجه این دولت به روابط تجاری منطقه‌ای است. این مسئله باعث شده تا بتوانیم با توجه به روابط با این کشورها از فرصت‌هایی که در حوزه ترانزیت، انرژی و مبادلات تجاری وجود دارد، استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در تعامل با این کشورها باید دقت کنیم که به گونه‌ای عمل شود که منافع ملی هر دو طرف مبادله تامین شود، اظهار کرد: باید طرفین از تعامل به وجود آمده احساس رضایت کنند و برای این هدف باید واردات خود را در جهت تولید و برای صادرات افزایش دهیم، نه اینکه به فکر واردات حداقلی و صادرات حداکثری باشیم. پس باید نگاه‌ها نسبت به تجارت عوض شود تا بتوانیم از فرصت‌های خود به درستی استفاده کنیم، همان کاری که کشورهای پیشرفته در دنیا انجام می‌دهند.

آل اسحاق با اشاره به اینکه میزان حضور درصحنه تجارت و خدمات جهان یکی از شاخص‌های مهم در اقتصادهای دنیاست، گفت: این شاخص با نسبت درآمد حاصل از بازرگانی و خدمات بازرگانی به تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود که این شاخص امروزه در رابطه با کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد است. یعنی ۸۰ درصد از درآمد ملی این کشورها از بازرگانی و خدمات بازرگانی حاصل می‌شود. این مقدار برای کشورهای در حال توسعه حدود ۵۰ درصد و برای کشورهای توسعه نیافته زیر ۳۰ درصد است؛ بنابراین کشورهایی که تعاملات بازرگانی حداقلی دارند در دنیا کشورهای عقب افتاده‌تری هستند.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های رفع چالش‌های اقتصادی کشور ایجاد فرصت برای فعالیت‌های بازرگانی داخلی و خارجی است، اما متاسفانه این موضوع به حاشیه تصمیمات رانده شده است. امیدواریم با اقدام به موقع دولت شاهد رفع این مشکلات باشیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در رابطه با دریافت مطالبات ایران از عراق، اظهار کرد: در ادوار مختلف به دلیل صادرات انرژی زیادی که به عراق داشته‌ایم مطالبات زیادی را از این کشور داشته‌ایم. به دلیل تحریم‌های موجود و دخالت‌های آمریکا و طرفداران آن در عراق محدودیت‌های بسیاری برای کشور ما در دریافت مطالبات به وجود آمده است. بانک مرکزی عراق در حوزه دلار کاملا تحت نظارت مسئولین آمریکایی است چرا که مبادلات کشور عراق با دلار بالای ۱۰ هزار دلار است و به همین دلیل فدرال رزرو آن را کنترل می‌کند؛ بنابراین عراق در درآمد مشکلی ندارد، اما دلیل مطالبات ما از این کشور به دلیل مشکلات در نقل و انتقالات دلاری است.

وی افزود: در نهایت با مذاکراتی که انجام شد قرار شد با روش‌های دیگری پرداخت مطالبات انجام شود. یکی از این روش‌ها خرید کالای اساسی کشور از طریق پرداخت عراق بود که حدود ۳ میلیارد دلار به این صورت پرداخت شد. در ادامه با مذاکرات دیگری که بین بانک مرکزی ایران و مسئولین مربوطه عراق انجام شد، مشکل در پرداخت مطالبات در حال برطرف شدن است.

آل اسحاق در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران در رابطه با مطالبات خود از عراق مشکلی ندارد و از طرق مختلفی فعالیت خود را انجام می‌دهد، گفت: بیش‌تر مسائل به مطالبات دولتی ربط دارد که با توجه به تمایل عراق به گسترش روابط و استقبال ایران از آن و با اقداماتی که انجام شده بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha