۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
«استاندارد» زبان مشترک تولید تا مصرف
یادداشت تخصصی؛

«استاندارد» زبان مشترک تولید تا مصرف

ساری - استانداردسازی تولیدات در عصری که مکان‌ها با رشد روزافزون تکنولوژی شکسته شده، بیش از دیگر دوران مهم جلوه می‌کند، چراکه «استاندارد» زبان مشترک چرخه تولید تا مصرف محسوب می‌شود.

علی مسعودی؛ خبرگزاری بازار- مرزهای فیزیکی با رشد تکنولوژی و دانش و با انقلاب صنعتی مدرن کمرنگ شده و در این دوران به دلیل حساسیت در بازار و تقلا برای ماندگاری در آن، استانداردسازی و برندسازی تولیدات بیش ار هر برهه دیگری الزام آور خواهد بود.

استاندارسازی تولیدات در سال که همه تلاش ها معطوف به جهش در حوزه تولید منجر خواهدشد، گامی محقق و اساسی برای تحقق این شعار است چرا که لازمه ماندن در بازارهای داخلی و خارجی با تولید کالاهای استاندارد و باکیفیت بستگی دارد.

گستره شمول استاندارد از تولید تا مصرف

اگر از نشان استاندارد به عنوان زبان مشترکی بین عوامل تولید، توزیع و مصرف یاد کنیم، در خواهیم یافت که این نشان تنها مختص به تولید نیست بلکه تمام زنجیره تولید، توزیع و بازار مصرف را درپی می گیرد و استانداردسازی خدمات و و آموزش و ترویج استفاده از کالاهای باکیفیت و مرغوب یک ضرورت به شمار می رود.

نتیجه استانداردسازی و کیفیت تولدی و خدمات منجر به ارتقای قدرت رقابت در عرصه های ملی و بین المللی، افزایش توان ملی، افزایش سطح کیفیت فراورده ها و سوق دادن تولیدات به فناوری های مدرن و پیشرفته خواهد شد، از اینرو همواره بین دانش و استاندارد تعاملی همیشگی برقرار است.

نقش استاندارد در بهبود تولیدات صنعتی، اشتغال پایدرا و رفاه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و انجام تولیدات بااستانداردهای روز نه تنها از مصرف بی رویه پیشگیری می کند بلکه زمینه ساز صادرات و ورود به بازارهای جهانی و خارجی خواهد شد. استانداردسازی کالاها و خدمات درواقع شالوده استواری را برای توسعه و پیشرفت اقتصادی فراهم می کند که نتایج ملموس آن کاهش هزینه ها و صرفه جویی در منابع خواهد بود.

نقش استاندارد در رقابت پذیری

بررسی استانداردهای ملی در حوزه های مختلف تولیدی در مازندران نشان می دهد که با توجه به گسترش صنایع و تولیدات، رقابت زیادی برای کسب بازارهای داخلی وصادرات ایجاد شده و توجه به تولیدات باکیفیت استاندارد سبب می شود تا در رقابت با رقابت گوی سبقت را ربود و به اهداف دست یافت.

حضور موفق صنایع لبنی مازندران در کشورهای مختلف منطقه، اروپا و امریکا نشان از توجه به موازین استانداردهای ملی است و امروز صنایع لبنی مانند کاله با بهره گیری از شیوه های نوین تولید و توجه به موازین ملی و بین المللی استاندارد و برندسازی توانسته بین صنایع مختلف غذایی، قدعلم کند و اقتدار مازندران را به رخ بکشاند.

نیازسنجی بازارهای هدف خارجی نشان از آن دارد که برخی تولیدات مازندران چندان با استانداردهای کشورهای هدف منطبق و سازگار نیست و این مسئله سبب شده تا دامنه کشورهای مقصد برای برخی تولیدکنندگان محدود و محدودتر شود و برای رفع چنین مسئله، یکپارچه سازی نظام استاندارد باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

نشانی برای احقاق حقوق شهروندی

استانداردها در واقع ملاکی مهم برای راهیابی به بازارهای داخلی و جهانی و صادرات کالا است و با توجه به نیازهای فردی و اقتصادی، زمینه رشد و توسعه صنعتی را فراهم می کنند و در زمان حاضر استانداردسازی کالاها و خدمات فقط به منظور راهیابی به بازارهای هدف صورت نمی گیرد بلکه اجرای دقیق منشور حقوق شهروندی و راهی برای استیفای حقوق مصرف کنندگان است.

بی تردد امروزه مهمترین معیار برای ورنق و جهش تولید، بهره گیری و مصرف کالاهای ملی و داخلی است و استانداردسازی تولیدات و کالا و اعتمادسازی برای مصرف کالاهای داخلی می تواند کشور را از نیاز به حجم بالای واردات کالاهای غیراساسی بی نیاز سازد و محصولی کیفی و بااستاندارد ملی را به خانه ها کشاند.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در مازندران اقدام به تولید محصول می کنند و آغشته شدن محصولات با عیار استاندارد تقویت رونق تولید و جهش تولید را درپی خواهد داشت، از این رو عجین شدن تولیدات داخلی با استاندارد، اولین و مهمترین گام برای جهش تولید محسوب می شود و برای توانمندسازی چاره ای نیست که به مقوله استاندارد توجه اساسی شود.

درحال حاضر ۷۰ درصد بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی استان کالاهیشان را با علامت استاندارد تولید می کنند و حدود ۱۳۰۰ قلم کالای استاندارد در استان روانه بازار می شود.

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

کد خبر: ۱۹٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha