۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
به‌دنبال تسهیل ورود شرکت‌های کوچک و متوسط ‌ایرانی به شبکه همکاری‌ ‌جهانی هستیم
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی:

به‌دنبال تسهیل ورود شرکت‌های کوچک و متوسط ‌ایرانی به شبکه همکاری‌ ‌جهانی هستیم

معاون وزیر صمت گفت: به‌دنبال چارچوبی برای ادامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک ایران و همتایان آن در جهان برای تسهیل ورود شرکت‌های کوچک و متوسط ‌ایرانی به شبکه همکاری با همتایان ‌بین‌المللی هستیم.

به گزارش بازار، علی رسولیان در همایش تجاری ایران و روسیه که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در هتل استقلال تهران برگزار شد، افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط در تولید و توزیع ثروت در کشورها و در سرتاسر جهان نقش استثنایی دارند و به همین سبب توسعه SME ها در برنامه‌های توسعه پایدار کشورها از اولویت‌ها است.

وی، یکی از چالش‌هایی که امروزه کشورها با آن روبه‌رو هستند را توزیع ناعادلانه ثروت در جهان دانست و اضافه‌کرد: امروز یک درصد از جمعیت جهان بیش از ۵۰ درصد ثروت را در اختیار دارند و یکی از راه هایی که می‌توانیم بر این چالش غلبه کنیم، تقویت بنگاه های کوچک و متوسط(SME)است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: شرکت‌های کوچک و متوسط برخلاف مزیت‌های متنوع خود، دارای موانع و چالش‌های مشترک خاصی هستند که همه کشورها برای آن‌ها، گام‌های توسعه‌ای خاصی برمی‌دارند.

وی گفت: با توجه به نقش و اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و با توجه به اینکه بیش از ۹۴ درصد شرکت‌های تولیدی ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تلاش می‌کند تا با اعمال سیاست ها و حمایت های مختلف توسعه ای، بسترهای لازم و فضای رقابتی برای صنایع کوچک را فراهم آورد.

رسولیان، به حوزه‌های کاری اساسی سازمان متبوع خود اشاره کرد و یادآور شد: حوزه های کاری اساسی شامل تأمین زیرساخت ها در قالب پارک ها و مناطق صنعتی، مراکز خدمات فناوری و تجاری، پارک های فناوری، تصفیه خانه های فاضلاب وغیره و خدمات پشتیبانی به نفع صنایع کوچک و متوسط متشکل از توسعه بازار، کارآفرینی، آموزش، مالی، خوشه ها، نمایشگاه ها، توسعه صادرات، کنسرسیوم های صادراتی، پیمانکاری فرعی و غیره است.

وی تصریح‌کرد: تاکنون ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته و نزدیک به یک میلیون نفر در بیش از ۵۰ هزار شرکت تولیدی مشغول به کار هستند که ۴۸ درصد از کل بخش تولیدی ایران را تشکیل می‌دهد. معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: بیش از ۱۰درصد از این شرکت ها، صنایع با فناوری پیشرفته هستند که در لبه‌های فناوری کار می کنند. علاوه بر موارد فوق، ۶ پارک فناوری و ۳۶ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار برای ارائه خدمات و رفع نیازهای صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده است و بیش از ۵۰۰ شرکت مشاوره در این مراکز فعال هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: یکی از الگوهای حمایتی این سازمان برنامه توسعه خوشه کسب و کار است. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برنامه توسعه خوشه را از یونیدو اتخاذ کرده و پس از بیش از یک دهه تلاش، مدل توسعه خوشه تجاری را با موفقیت در کشور پیاده سازی کرده است.

وی اظهار داشت: در این برنامه ۵۰۴ خوشه کسب و کار شناسایی شده و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه های صنعتی در حوزه های مختلف خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سرامیک، پوشاک، بسته بندی، کفش و غیره انجام شده است.

رسولیان بیان‌داشت: بیش از یک میلیون نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط در دوره های آموزشی برگزار شده توسط این سازمان (نظیر کارافرینی، بازاریابی، مدیریت پروژه، انقلاب صنعتی ۴، آی تی، و غیره) شرکت کرده اند و سه‌هزار تور صنعتی با هدف تبادل تجربیات و تسهیل کار مشارکتی بین بنگاه های کوچک و متوسط برگزار شده است. هر ساله نیز پنج‌هزار شرکت کوچک و متوسط با حمایت ISIPO در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می‌کنند.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران علاقه مند به کسب تجربیات سایر کشورها و همچنین به اشتراک گذاری دانش و تجربیات آن‌ها است و برای این منظور تفاهم نامه های متعددی با سایر کشورها امضا شده و فعالیت‌های خاصی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: برای توسعه صنایع کوچک و متوسط و همکاری های بین المللی، متعهد به اجرای برنامه‌های مختلفی هستیم. این برنامه ها به‌طور قطع در چارچوب سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسناد راهبردی حوزه صنعت و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است.

رسولیان ادامه‌داد: ما به دنبال طراحی چارچوبی برای ادامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همتایان آن در جهان، به منظور ایجاد توانمندی‌ها و تجربیات موجود طرفین برای توسعه SME ها، توسعه و اجرای راهکاری برای تسهیل ورود شرکت های کوچک و متوسط ایرانی به شبکه همکاری با شرکت های کوچک و متوسط بین المللی و در نهایت بین المللی کردن شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان گام اصلی و هدف تمامی فعالیت‌ها هستیم.

رسولیان در پایان سخنان خود، بازدید از شهرک‌های صنعتی و زیرساختهای مهیا شده، بازدید از کارخانجات، برگزاری نشست‌های B۲B با همتایان خود، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را به فعالان تجاری و اقتصادی روسیه به عنوان فرصت‌های زمینه‌ساز همکاری پیشنهاد داد.

در این همایش «بونیکن الکسی سرگی‌ویچ» مسوول کمیسیون دولتی فدراسیون روسیه در رابطه با سازماندهی و آماده‌سازی کادرهای مدیریت برای اقتصاد روسیه و مدیر بودجه دولتی مرکز منابع وزارت اقتصاد و پیشرفت فدراسیون روسیه به عنوان مقام بلند پایه دولتی از کشور روسیه حضور داشت.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

کد خبر: ۱۹۰٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha