۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
بی‌اعتنایی متقاضی آهن به رشد نرخ دلار

بی‌اعتنایی متقاضی آهن به رشد نرخ دلار

روز گذشته پس از التهابات ایجاد شده در بازار آزاد ارز، بازار آهن نیز به این نوسانات واکنش نشان داد و در پایان روز شاهد افزایش جزئی قیمت روز آهن آلات در برخی حوزه‌ها بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته پس از التهابات ایجاد شده در بازار آزاد ارز، در کنار نوسانات بازارهای سایر بازارهای موازی، بازار آهن نیز به این نوسانات واکنش نشان داد و در پایان روز شاهد افزایش جزئی قیمت روز آهن آلات در برخی حوزه‌ها بودیم.

بازار ارز نیز که مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفته بود روز گذشته را نیز با نوسانات افزایشی آغاز کرد به طوری که در بازار آزاد هر دلار حدود ۳۶ هزار و ۱۴۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات قیمت آهن
آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید نخستین واکنش‌ها به نوسانات بازار ارز در بازار میلگرد مشاهده شد و غالب مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان نرخ محصولات خود را افزایش دادند اگرچه کماکان برخی شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

این تحرکات افزایشی در نرخ نبشی و ناودانی نیز مشهود بود به طوری که برخی مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و برخی دیگر بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز تقریبا به همین منوال بود، کارخانه تیرآهن فولاد یزد و ذوب آهن اصفهان در برخی سایزهای خود افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعمال کردند درحالی‌که شماری از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند، ورق گالوانیزه و روغنی هم حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت ورق رنگی بدون تغییر بود.

قیمت روز لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... همچنان ثابت اعلام شد؛ نرخ قوطی و پروفیل نیز تقریبا در شمار زیادی از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش و افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشهود بود.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی است که افزایش نرخ شمش صادراتی به موازات افزایش نرخ دلار به تحریک تقاضای محصولات بورسی منجر نشد. در همین حین صنایع تکمیلی فعال در حوزه آهن و فولاد نیز به امید کاهش نرخ پایه خرید محصولات مورد نیاز خود را به روزهای آتی موکول کردند.

این در شرایطی است که بازار ارز و نرخ ارز نیمایی همچنان در صدد افزایش هستند ولی به نظر می‌رسد با توجه به اعتراضاتی که به‌تازگی در چین رخ داده است، در بازه کوتاه مدت، کاهش نرخ آهن و فولاد را در پیش داشته باشیم. با این اوصاف تولیدکنندگان نمی‌توانند برای جبران حاصل از تولید محصول با شمش گران، انتظار افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند.

آنطور که از شواهد برمی‌آید افزایش نرخ دلار توانایی ایجاد رونق معاملات شمش بورسی در عرضه اخیر را نداشته است؛ اما با این حال پس از یک ماه که شاهد کاهش نرخ شمش بودیم، در هفته اخیر قیمت شمش صادراتی باز هم در مسیر افزایشی قرار گرفت، با وجود این تقاضای مؤثری برای شمش مشاهده نشد.

روز دوشنبه حدود ۱۵۰ هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شد که از این میزان حدود ۴۶ درصد یعنی ۷۰ هزار تن خریداری شد. کف قیمت شمش با کمی کاهش حدود ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته ۵۰ تومان کاهش یافته بود.

سقف نرخ پایه هم ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۴۰۰ تومانی این محصول بود و غالب تولیدکنندگان هم شمش خود را در سقف قیمتی عرضه کردند؛ گفتنی است کاهش نرخ شمش در عرضه اخیر از عدم استقبال خریداران از این محصول در عرضه‌ هفته گذشته ناشی می‌شد.

حجم عرضه شمش روز دوشنبه افزایشی بود اما تقاضا همچنان چشمگیر نبود؛ زیرا با توجه به خروج متقاضی سرمایه‌ای از بورس و تحمیل زیان در صورت خرید شمش با قیمت فعلی در مقایسه با بازارهای داخلی و صادراتی گران است، خرید شمش از بورس بسیار پایین اعلام شد. با این حال برخی نیز با مقایسه قیمت فعلی شمش داخلی با نرخ شمش جهانی، خرید خود را انجام نمی‌دهند و در انتظار کاهش نرخ‌ها هستند.

طبق آمار با احتساب ارز نیمایی و نرخ شمش در آخرین عرضه که حدود ۱۳ هزار و ۳۷۰ تومان برآورد شد، هر تن نرخ شمش حدود ۴۸۰ دلار اعلام شد که حدود ۴/۵ درصد بالاتر از نرخ شمش صادراتی فوب خلیج فارس که حدود ۴۸۵/۵ دلار است، برآورد گردید.

گفتنی است با احتساب هزینه حمل، ارکان بورس، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه تبدیل شمش، قیمت نهایی میلگرد به ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان می‌رسد که از نرخ میلگرد بازار آزاد بالاتر است. بنابراین می‌توان گفت علل عدم استقبال از شمش روز دوشنبه در پی نوسانات صعودی مجدد قیمت دلار، رکود حاکم بر بازار و احتمال زیان صنایع تکمیلی به علت بالا بودن نرخ شمش است.

کف عرضه محصولات فولادی در بورس
گزارش‌ها حاکی است که وزارت صمت در پی ابلاغیه‌ای جدید نرخ کف کلیه محصولات فولادی را اعلام کرد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به مدیرعامل بورس کالا کف نرخ محصولات فولادی از جمله گندله، آهن اسفنجی، شمش و سایر محصولات را به طور مجزا اعلام کرد. گویا این بخشنامه بر مبنای میزان تولید و مصرف این محصولات در ۶ ماه نخست سال تدوین شده است.

از جمله نکات مهم این بخشنامه عدم الزام به عرضه صد درصدی محصولات فولادی در بورس است و برای عدم تحمیل زیان به تولیدکنندگان کف عرضه هر محصول مشخص شده است؛ به این صورت که کف عرضه برای میلگرد ۶۰ درصد، تیرآهن ۷۰ درصد، شمش القایی ۲۰ درصد و شمش قوسی ۸۰ درصد تعیین شده است اما برخی از محصول مانند ورق سرد و گرم، کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله همچنان به طور ۱۰۰ درصدی عرضه خواهند شد.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha