۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
استعفایم به دلیل مسئولیت فراتر از وظایفم بود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به بازار:

استعفایم به دلیل مسئولیت فراتر از وظایفم بود

مجید عشقی گفت: به طور قطع یکی از دلایل استعفای من مسئولیت فراتر از وظایفم بود مثلا همین که بحث سهام عدالت ۵۰ میلیون نفر می شود مو به تنم سیخ می شود مسئولیت سنگینی بر دارایی مردم است.

بازار؛ گروه بورس: رییس و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه بازار سرمایه در دو سال و نیم گذشته فضای پرچالشی را طی کرده است، گفت: بازار با فراز و فرودهای که داشت شرایط سختی برای سرمایه گذاران به وجود آمده بود و رسانه ها هم پیگیری های زیادی کردند که امیدواریم در ادامه به شفافیت و کارآمدی بازار کمک کنند

مجید عشقی درباره عملکرد اجرای ده راهبردی که در سازمان بورس دنبال شده است، گفت: اجرای برخی از این بندها که در بودجه ۱۴۰۱ اعمال شد همچون نرخ خوراک به ثبات و آرامش بازار کمک کرد
عشقی با بیان اینکه سال گذشته سود سهام عدالت برای ۴۵ میلیون نفر سال گذشته واریز شد، افزود: از ابتدای سال سود شرکت ها از طریق سجام واریز شد و حتی سودهای رسوبی سال های گذشته هم باید واریز کنند و از رسانه ها کمک میخواهیم که شرکت های که سودهای رسوبی دارند به حساب سهامداران باید واریز شود.
او با تاکید بر اینکه قبلا عمق مضنه برای همه معلوم نبود اما الان این اطلاعات متقارن شده اند، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه بسیار بزرگ شده و ذی نفعان زیاد شده اند و نمی توانیم از پس سواد مالی ۶۰ میلیون نفر برنمی آییم و باید همه در این بخش همکاری کنند گرچه جلسات پیوسته ی با فعالان بازار داشته ایم.

او با تاکید بر اینکه یکی از بحث ها جدی در بورس برخورد با تخلفات بازار سرمایه است که تاکنون پیگیری شده اما هنوز کامل نشده است، اظهار کرد: به دنبال حذف تخلفات ناشی از قوانین و مقررات هستیم و از نظر سیستمی جلوی تخلفات قبل از اینکه اتفاقات بیفتد خواهیم گرفت.

عشقی با بیان اینکه دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح شده و اگر توسط هیات مدیره اجرا نشود برخورد می کنیم، گفت: گاهی برخی هیات مدیره شرکتی می شوند اما به وظایف خود واقف نیستند برای نمونه عدم رعایت افشا ممکن است عواقبی برای سهامداران یا خود بازار داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه تخلفاتی که منجر به رای قطعی دادگاه شود در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار از این به بعد منتشر خواهد شد، گفت: با پیگیری ها دادگاه ویژه رسیدگی برای بررسی پرونده های بورس راه اندازی شد و حتی دنبال راه اندازی شعبه میانجیگری در بازار هستیم که قبل از ارسال پرونده در دادگاه در این شعبه رسیدگی شود.

رییس و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مدت زمان برای افزایش سرمایه به ده روز کاری کاهش پیدا کرده است، گفت: برخی شرکت ها نمی تواند به هر دلیلی درخواست افزایش سرمایه بدهد و ما موافقت کنیم، در واقع برخی شرکت ها سودی را که باید بین سهامداران توزیع کند را برای افزایش سرمایه استفاده کند.

او با اشاره به اینکه افزایش دامنه نوسانات به نقدشوندگی بازار کمک کرد، گفت: در ادامه باید به تغییرات حجم مبنا و طبقه بندی بازار فکر کنیم که بر مبنای گزارش های شرکت های بورس و فرابورس اقدام خواهد شد.

عشقی درباره دلایل استعفای خود از سازمان بورس گفت: در جلسه ای که با روسای قبلی داشتیم به شوخی به آنها گفتم که اتاق رییس سازمان، اتاق شکنجه است. من در جلسه شورا دلایل خود را برای استعفا گفتم اما همه اعضا با قاطعیت مخالفت کردند به همین دلیل بحث معرفی فرد جدیدی مطرح نبوده و بحث فشار مجلس برای استعفای من وجود نداشته و با مجلس تعاملات خوبی داریم.

او با تاکید بر اینکه اوراق گام با نرخ سود بالا اتفاق می افتد که از این نظر باید اصلاحاتی داشته باشد، گفت: قبلا هم ابزارهایی برای اولین بار منتشر شده بود که نرخ های غیر منطقی داشته به همین دلیل برای انتشار اوراق در بازار ثانویه باید مقررات جدیدی در هیات مدیره سازمان بورس یا شورای عالی بورس داشته باشیم.

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره اینکه آیا دلیل استعفای او بی توجهی به برنامه های رئیس سازمان از سوی شورای عالی بورس و دولت بوده، گفت: به طور قطع یکی از دلایل استعفای من مسئولیت فراتر از وظایفم بود مثلا همین که بحث سهام عدالت ۵۰ میلیون نفر می شود مو به تنم سیخ می شود مسئولیت سنگینی بر دارایی مردم است. همچنین بحث ها و مسائلی که در بودجه مطرح شده فراتر از وظایف سازمان بورس است و باید تشکل ها و... دنبال کنند و همین مسأله فشار مضاعفی وارد می کند هرچند ما این مسائل را دنبال می کنیم.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha