۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
تغییرات بانک مرکزی در ابلاغیه بازگشت ارز صادراتی تخلف است
دبیرکل کنفدراسیون صادرات:

تغییرات بانک مرکزی در ابلاغیه بازگشت ارز صادراتی تخلف است

لاهوتی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات گفت: در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی که قبل از صدور ابلاغیه منتشر شد، اعلام کردند مانند سال ۹۷ عمل می شود اما امروز در ابلاغیه تغییرات ایجاد شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد لاهوتی با اشاره به ارائه دستورالعمل نحوه دریافت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی برای سال ۹۸ و ۹۹ از سوی بانک مرکزی، گفت: شرایط کما کان مانند سال ۹۷ اعلام شد اما در دستورالعمل ابلاغی سازمان امور مالیاتی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده، بند مربوط به ۲۰ درصد تعدیل را حذف کرد.

وی اشاره کرد: بر اساس بند ۲۰ مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷، به صادر کنندگان این اجازه داده می شد از ۱۰۰ واحد صادرات، ۸۰ واحد را تعهد ارزی داشته باشند و به چرخه اقتصادی باز گردانند و ۲۰ درصد را برای خود نگاه دارند اما این بند امسال حذف شده است که این اقدام مورد انتقاد جدی اتاق بازرگانی قرار گرفته است.

دبیر کل کنفدراسیون صادرات درباره روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات توضیح داد و اظهار کرد: برای صادر کنندگان محصولات پتروشیمی ۶۰ درصد عرضه در نیما، ۲۰ درصد واردات در مقابل صادرات و یا ۲۰ درصد اسکناس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای سایر کالاها که تمام بنگاه های کوچک و متوسط و بعضاً بنگاه های بزرگ را شامل می شوند و همچنین کالاهای کشاورزی، صنعتی و بعضاً معدنی، ۵۰ درصد عرضه در نیما، ۳۰ درصد واردات در مقابل صادرات و یا واگذاری به وارد کنندگان و ۲۰ درصد عرضه از سمت خارجی به چرخه اقتصادی کشور توسط صرافی ها انجام می گیرد.

لاهوتی با اشاره به تغییراتی که در ابلاغیه شیوه های بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد شده است، گفت: در سال ۹۷ برگشت از چرخه اقتصادی، از ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد بود اما برای سال گذشته و سال جاری، بانک مرکزی ۸۰ درصد را ۱۰۰ درصد اعلام کرده است.

وی به نقدهایی که به این دستورالعمل وارد است اشاره و بیان کرد: برای سال ۹۸ نمی توان در اردیبهشت سال ۹۹ تکلیف ایجاد کرد و همچنین در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی که قبل از صدور ابلاغیه صورت گرفت، اعلام کرده بودند عینا مانند سال ۹۷ خواهد بود اما در ابلاغیه تغییرات ایجاد شده است.

کد خبر: ۱۹٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha