۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
ثبات در بازار آهن و فولاد

ثبات در بازار آهن و فولاد

روز گذشته نیز رخداد و تغییر خاصی در فعالیت‌های بازار آهن مشاهده نشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، شنیده‌ها از بازار آهن حاکی است که روز گذشته نیز رخداد و تغییر خاصی در فعالیت‌های بازار مشاهده نشد و معامله‌ای هم اگر انجام می‌شود با چانه‌زنی و درخواست تخفیف مشتری همراه است؛ قیمت آهن آلات نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد.

از ابتدای روز گذشته تحرکات افزایشی بازار ارز مشاهده شد، به طوری که قیمت دلار به کانال ۳۶ هزار تومانی رسید و در پایان روز در مرز این کانال متوقف شد و در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۹۴۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
اگر چه دیروز عمده مبادی فروش تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکردند و بازار روند ثابتی داشت اما به موازات افزایش نرخ دلار تحرکات جسته‌وگریخته‌ای نیز در شماری از کارخانه‌ها مشاهده شد که در بازار میلگرد هم مشهود بود؛ به عنوان نمونه کارخانه میلگرد ذوب آهن اصفهان، میلگرد میانه و ... افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشتند درحالی که مابقی کارخانه‌ها ثابت بودند.

قیمت قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد همچنین انواع لوله‌های مبلی، گازی، لوله آب و سایر لوله‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم تقریبا در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه در اکثر کارخانه‌ها با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند و چند کارخانه هم ثابت بودند. قیمت ورق سیاه نوسانات متعددی داشت به طوری که علاوه‌بر ثبات کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی و افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز نوسانات پراکنده‌ای داشت به طوری که اغلب کارخانه‌ها ثبات داشتند و برخی سایزهای ذوب آهن اصفهان با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام شدند و برخی سایرها هم کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی داشتند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته ۵ هزار تن شمش بلوم با نرخ پایه ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه گردید اما به دلیل عدم استقبال از این محصول از روی تابلو معاملات حذف شد. امروز نیز حدود ۴۱۱ هزار و ۴۱۰ شمش بلوم، تختال C، تختال SM، ورق گالوانیزه، ورق سرد و ورق قلع اندود در بورس عرضه می‌شود.

حدود ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۱۳ هزار و ۳۴۲ تومان در نظر گرفته شده است؛ حجم این محصول در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۹/۸ درصدی دارد.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران با درنظر گرفتن اوضاع بازار جهانی فولاد در سال جاری، به موانع و مشکلات پیش روی صادرات محصولات فولادی کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن اوضاع بازارهای جهانی، پارامترهایی مانند هزینه تولیدات، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، تحریم‌ها و ... که نقش مهمی در تولید فولاد دارند، به طور مستقیم در تعیین نرخ محصولات فولادی اثرگذار هستند.

در حال حاضر مهمترین شرایط، اوضاع داخلی کشور در این حوزه به شمار می‌رود و به دلیل اینکه غالب مقاطع فولادی در کشور به تولید می‌رسد، مبتنی بر موضوع ارز و واردات است. این روند به نوسانات معتددی در نرخ آهن آلات از جمله قیمت ناودانی، پروفیل، نبشی و ... منجر می‌شود.

رستگار در ادامه اظهار کرد: با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات موجود در بخش صنعت فولاد کشور می‌توان علاوه‌بر بحث کمیت به کیفیت محصول نیز پرداخت چراکه با محدودیت و کمبود منابع انرژی مواجه هستیم که تجدیدپذیر هم نیستند و در طولانی‌مدت کفاف نیازهای کشور را نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران برای استفاده بهینه از انرژی‌های موجود در کشور تأکید کرد و افزود: از آنجایی که قیمت محصولات فولادی در کشور ما پایین است، می‌توانیم از جنبه‌های مختلفی همچون انرژی، تولیدات و نیروی کار با سایر کشورها رقابت کنیم؛ زیرا درحال حاضر نیز جایگاه دهم را در زمینه تولید فولاد داریم. با این اوصاف و درحالی که قیمت روز آهن در بازارهای داخلی ارزان‌تر از بازارهای جهانی است، موجب می‌شود که تولیدکنندگان در صدد صادرات محصولات خود برآیند.

به عقیده وی، بازار فولاد کشور پتانسیل زیادی برای پیشرفت در زمینه صادرات دارد اما تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه انتقالات ارزی را با مشکل مواجه می‌کند؛ به عبارتی می‌توان گفت فولاد ایران از مهمترین کالاهایی بود که آمریکا تحریم کرد که این مسئله بیانگر اهمیت این محصولات برای کشور است و باید برای حفظ بازارهای صادرات تلاش کرد.

کد خبر: ۱۹۰٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha