۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
پایان جنگ قیمتی در بازار نفت با پیشگامی عربستان

پایان جنگ قیمتی در بازار نفت با پیشگامی عربستان

در شرایطی که افت قیمت نفت باعث کاهش درآمد کشورهای صادرکننده شده است، عربستان سعودی رسما خبر از تلاش خود برای ایجاد تعادل در بازار داد. این کشور در نظر دارد از اول ماه ژوئن یعنی حدود ۱۸ روز آینده تولید روزانه خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش دهد و به ۷.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

خبرگزاری بازار- قیمت پایین نفت در بازار جهانی بیش از اینکه به صنعت نفت امریکا صدمه وارد کند به اقتصادهای نفت خیزی مانند عربستان آسیب رساند. به همین دلیل است که این کشور آسیایی که یکی از اعضای کلیدی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت هم محسوب می شود  اخیرا خبر از کاهش تولید به منظور حفظ تعادل در بازار داده است. 

 طبق گزارش منتشر شده توسط  بلومبرگ در روز ۱۲ ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی  عربستان سعودی رسما خبر از کاهش میزان تولید خود داد. این کاهش تولید بیش از میزان کاهش توافق شده توسط اوپک  و روسیه است و دولت عربستان اجرای این طرح را به منظور احیای بازار نفت در دستور کار قرار داده است. سیاستی که برخی ان را دیرهنگام می دانند. 

هلیما کرافت، رییس ارزیابی بازار کالا در مرکز مطالعات ار بی سی در این مورد به بلومبرگ گفت:«عربستان کشوری بود که  با ایجاد جنگ قیمتی در بازار زمینه را برای ایجاد مازاد عرضه و افت قیمت فراهم کرد. در واقع بخشی از بحران کنونی ریشه در سیاست نادرستی دارد که عربستان در پیش گرفت و با افزایش تولید در روزهایی که به دلیل همه گیری کرونا تقاضا کاهش پیدا کرده بود، باعث شد تا قیمتها کاهش پیدا کند.»

 وی ادامه داد:« این سیاست عربستان باعث شد تا کشورهای نفت خیر خاورمیانه که نفت خود را با قیمت بسیار پایین می فروختند با مشکلات زیادی در بخش مالی و پولی و تامین بودجه های کشور روبرو شوند. هم اکنون هم افت درآمد کشورهای خاورمیانه در وضعیتی که بحران کرونا باعث تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد کشورها شده است، چالشی بسیار مهم برای اقتصاد آنها محسوب می شود.»این کشور بزرگ صادر کننده نفت در سازمان اوپک در نظر دارد از اول ماه ژوین سال ۲۰۲۰ یعنی کمتر از ۱۸ روز دیگر  تولید خود را یک میلیون بشکه در روز تقلیل دهد. با اجرای این سیاست عربستان روزانه ۷.۵ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه خواهد کرد که نسبت به میزان تولید در اوایل آوریل سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۹ درصد کمتر خواهد بود.

تقاضای نفت بالغ بر ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و احتمال می رود در فصل دوم میزان افت تقاضای نفت بالغ بر ۲۲ میلیون بشکه در روز باشد. بنابراین کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای اوپک پلاس تاثیری روی بازار نخواهد داشت

دیگر کشورها هم باید تولید را کاهش دهند

وزیر انرژی کشور عربستان بر این باور است که کاهش تولید این کشور می تواند انگیزه ای برای دیگر کشورها ایجاد کند تا تولید خود را با نرخ بالاتری تنزل دهند. وی در مصاحبه ای با شبکه خبری رسمی عربستان گفت:«با کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت روزانه توسط اوپک پلاس بازار نفت به تعادل نمی رسد و قیمت افزایش پیدا نمی کند زیرا بحران کرونا آسیب زیادی به اقتصاد وارد کرده است و تقاضا برای نفت و فراورده های نفتی را به شدت کاهش داد. ما سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته ایم تا انگیزه لازم را در دیگر تولید کنندگان برای همراه شدن با سیاست کاهش تولید فراهم کنیم. باید در نظر داشت که تقاضای نفت بالغ بر ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و احتمال می رود در فصل دوم میزان افت تقاضای نفت بالغ بر ۲۲ میلیون بشکه در روز باشد. بنابراین کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای اوپک پلاس تاثیری روی بازار نخواهد داشت.»

یکی از کشورهایی که به گفته مقامات عربستان باید با سیاست کاهش تولید همراه شود ، کشور امریکا است که در سال گذشته به یک تولید کننده بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده بود و حتی صادرات نفت را نیز شروع کرده بود. البته در شرایط فعلی به دلیل افت قیمت نفت ، توان تولیدی این کشور کاهش یافته است ولی عربستان نگران است افزایش قیمت در نتیجه کاهش تولید اوپک پلاس باعث شود تا تولید کنندگان امریکایی برای بار دیگر تویلد با حداکثر پتانسیل را در دستور کار قرار دهند. این سیاست می تواند تلاش کشورهای نفت خیز برای ایجاد ثبات در بازار را از بین ببرد.

قیمت باید دو برابر شود

 سی ان ان  در گزارش دیگری در مورد سیاست تازه عربستان در بازار نفت نوشت:«عربستان نیاز دارد تا قیمت نفت را حداقل به دو برابر سطح کنونی برساند تا بتواند هزینه های جاری کشور را تامین کند. هزینه هایی از قبیل هزینه های تامین اجتماعی کلان در این کشور و هزینه های بالای نظامی.»

تلویزیون رسمی کشور عربستان هم خبر از دستور وزیر انرژی این کشور به شرکت آرامکو مبنی بر زمینه سازی برای کاهش هر چه سریعتر میزان تولید داد. طبق این گزارش شرکت آرامکو می تواند از اواسط ماه می کاهش یک میلیون بشکه ای تولید را شروع کند.

رایان فیتزموریس، تحلیل گر بازار انرژی در این زمینه به سی ان ان گفت:« این خبرها باعث شد تا قیمت نفت در بازار حدود ۲ درصد رشد کند. اما مهمتر از این رشد اندک قیمت نفت، امیدی است که به آینده بازار ایجاد شد. از طرف دیگر تصمیم عربستان برای افزایش تولید نشان داد که عربستان قصد ندارد جنگ قیمتی در بازار نفت را ادامه دهد و از طریق تعامل و گفت و گو بازار را مدیریت خواهد کرد. در این شرایط بازاری متعادل تر خواهیم داشت و از نوسان های زیاد در قیمت خبری نخواهد بود.»

چند ساعت قبل از اعلام خبر کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان از ابتدای ماه ژوین ، دولت این کشور  از برداشته شدن گام های تازه ای در جهت از بین بردن کسری های ایجاد شده در بودجه سال جاری خبر داد. طرح هایی از قبیل سه برابر کردن نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور که می تواند بخشی از کسری بودجه را تامین کند.عربستان بالغ بر ۷۰ درصد درآمد خود را از فروش نفت تامین می کند و با کاهش قیمت نفت ، اصلی ترین منبع درآمد این کشور از بین رفته است. این کشور آسیایی پیش از این روزانه بالغ بر ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می کرد و با تحقق طرح رساندن تولید روزانه به مرز ۷.۵ میلیون بشکه در روز، در واقع از تولید ۵ میلیون بشکه نفت چشم پوشی کرده است تا زمینه را برای افزایش قیمت در شرایط بحرانی امروز دنیا فراهم کند.

کد خبر: ۱۹٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha