۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
دو نهاد و یک برنامه؛ مقصران اصلی عدم تحقق وعده های بورسی
بازار گزارش می دهد؛

دو نهاد و یک برنامه؛ مقصران اصلی عدم تحقق وعده های بورسی

کارشناسان معتقدند دو نهاد وزارت صنعت و سازمان برنامه و بودجه با اجرای سیاست هایی که تنها با هدف جبران کسری بودجه دولت اجرا می شوند بیشترین کارشکنی را علیه بورس دارند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه همچنان گرفتار نوسانات کوتاه مدتی شده که منافع آن تنها به جیب مافیای بورس و نوسان گیرها می رود و سازمان بورس هم که بارها بسته های حمایتی برای حمایت از بازار داده عملا خلع سلاح شده و سیاست های آن روی کاغذ باقی مانده است، در حالی که بسیاری از سهامداران خرد منتظر اثربخشی این سیاست ها هستند و حتی کارشناسان اقتصادی امیدوار بودند با رونق بورس بخشی از نقدینگی موجود در بازارهای موازی به بخش های مولد سرازیر شوند.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه جلسات سازمان بورس با فعالان بازار پلی برای انتقال درخواست های سهامداران است، گفت: در حال حاضر محدودیت ها و الزاماتی وجود دارد که مانع از تحقق همه خواسته های فعالان بازار سرمایه شده که به نوعی در بسته های حمایتی سازمان بورس منعکس شده بود.

سازمان بورس تنها می تواند با نهادهای مسئول نامه نگاری کند و در نهایت تصمیم گیر، نهادهای دیگری هستند که قیمت گذاری دستوری حذف شود یا بماند و از طرف دیگر اختیارات رئیس سازمان کمتر از حدی است که نهادها و دستگاه های اجرایی دیگر را مکلف به حمایت از بازار سرمایه کند

همایون دارابی با بیان اینکه برخی مسائل بنیادی اثرگذار بر بورس خارج از اختیارات سازمان بورس است، افزود: هرچند مسائلی مانند حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ سود بانکی و ... در جلسات سازمان بورس با فعالان بازار سرمایه مطرح شده، اما سازمان بورس تنها می تواند با نهادهای مسئول نامه نگاری کند و در نهایت تصمیم گیر نهادهای دیگری هستند که قیمت گذاری دستوری حذف شود یا بماند و از طرف دیگر اختیارات رئیس سازمان کمتر از حدی است که نهادها و دستگاه های اجرایی دیگر را مکلف به حمایت از بازار سرمایه کند، به همین دلیل است که شاهد آن هستیم که وعده های دولت و حتی سازمان بورس محقق نشده است.

او با بیان اینکه طرح ده بندی که ماه گذشته منتشر شد تلاش سازمان برای همراه کردن سازمان های دیگر و گنجاندن خواسته فعالان بورس بوده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی توان نسبت به اقدامات سازمان بورس چشم پوشی کرد زیرا برای نخستین بار مطالبات بورسی هم در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شد، اما چالش های اصلی، سیاست های کلان و نحوه اجرای آن ها است.

این کارشناس بورس با نگاهی به عوامل بنیادی که سازمان بورس اختیاری درباره آنها ندارد، گفت: به صورت سنتی نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ سوخت در بودجه بسیار مهم هستند و در بازار تاثیر می گذارند، اما سازمان بورس هیچ تغییری در آنها نمی تواند ایجاد کند.

دارابی با تاکید بر اینکه بازار در شرایط کنونی با کمبود نقدینگی روبرو است، تصریح کرد: امیدواریم با تشویق سرمایه گذاران از طریق کاهش نرخ بهره و حذف قیمت گذاری دستوری و همچنین کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد اقتصاد در ریل درست قرار بگیرد.

مدیریت هیجان بازار با همکاری فعالان بازار

مهدی دلبری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه سازمان بورس نگران بورس هست و با فعالان بازار تاکنون جلساتی برگزار کرده است، گفت: این جلسات به هماهنگی های بین ارکان بازار کمک می کند اما نباید تمرکز بازار روی این بگذاریم که حقوقی ها عرضه بکنند یا نه و ... بلکه باید بیشتر روی مشکلات ساختاری بازار و رفتار دولت در بودجه بپردازند تا در بلندمدت مسیر بازار به صورت پایدار مثبت شود.

دلبری با بیان اینکه این جلسات می تواند هیجانات بازار در شرایط بحرانی را مدیریت کند، افزود: امروز حجم مبنا و دامنه نوسانات و ... به عنوان دست انداز بازار مطرح هستند و عاملی اثرگذار در وضعیت بنیادی نیستند، به همین دلیل مسائل بنیادی مانند نرخ سوخت و نرخ بهره بانکی هم باید تغییر کنند.

در شرایط کنونی دولت چند صدایی شده و برخی مواقع یک بخش دولت از بازار حمایت می کند و گاهی بخشی دیگری از بازار مقرراتی علیه معاملات بازار وضع می شود و شاید استعفای عشقی هم به همین دلیل بود

او با بیان اینکه در شرایط کنونی دولت چند صدایی شده، افزود: برخی مواقع یک بخش دولت از بازار حمایت می کند و گاهی بخشی دیگری از بازار مقرراتی علیه معاملات بازار وضع می شود و شاید استعفای عشقی هم به همین دلیل بود. برای نمونه دو نهاد در تضاد با قوانین بازار عمل می کنند یکی وزارت صنعت و دیگری سازمان برنامه بودجه بوده که بیشتر در مسیر سرکوب قیمت ها یا تامین کسری بودجه دولت گام بر می دارند و در راستای این اهداف برای آنها مهم نیست چه بالایی سر سهامدار خرد بیاید.

دلبری با بیان اینکه افزایش نرخ گاز، حقوق دولتی، حذف معافیت های مالیات و ... موضوعی بوده که یکی دو سال اخیر از طرف سازمان برنامه بودجه مطرح شده اند، تصریح کرد: در حالی که حقوق دولتی ایران نسبت به سایر کشورها بسیار بالاست و اگر نرخ دلار بالا برود بازهم سهم حقوق دولت بالا می رود و با توجه به اینکه بسیاری از این شرکت ها سهامدار دارند و منافع سرمایه گذاران هم در آن وجود دارد این سیاست دولت برای افزایش سالانه حقوق دولتی قابل قبول نیست یا موضوع افزایش قیمت گاز در شرایطی که کشور خودش تولیدکننده انرژی است و امروز باید این انرژی یکی از مزیت های تولید می بود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و همچنان دولت بر طبل گرانی سوخت می کوبد.

سیاست گذاری در مسیر حفظ حاشیه سود بنگاه ها

همچنین عظیم ثابت کارشناس بورس با خبرنگار تحلیل بازار سرمایه با اشاره به اینکه مذاکره بین سازمان بورس و فعلان بازار به صورت پیوسته ادامه دارد، گفت: با بهره گیری از نظر کارشناسان عقلانیت بیشتری در تصمیم گیری ها به وجود می آید و در شرایط کنونی سازمان بورس جلساتی را با فعالان و حتی روسای قبلی بورس برگزار می کند و حتی از نظرات کارشناسان صنایع مختلف بهره می برد تا بازار در مسیر درستی قرار بگیرد.

برخی سیاست های دولتی که به کاهش حاشیه سود بنگاه ها ختم می شود، برای نمونه افزایش نرخ خوراک و ... به فضای رکودی اقتصاد دامن می زند و سیاست های انقباضی هم باعث شده که برنامه تسهیلات گیری بنگاه ها با چالش مواجه شود

ثابت با بیان اینکه تصمیم گیری ها از سران قوا تا بودجه در مجلس در صورت انعکاس نظر کارشناسان می تواند روند بهتری در بازار ایجاد کند، افزود: حتی پیشنهاد داده ایم که هفته های اندیشه ورزی در سازمان بورس تصویب شود تا گروه های مختلف بتوانند خوراک لازم را تامین کنند و به تازگی موضوع اوراق گام، بحث بازارگردانی، کاهش مالیات و ... از بحث های بین کارشناسان بازار سرمایه بوده است.

او با اشاره به اثر منفی برخی سیاست های دولتی که به کاهش حاشیه سود بنگاه ها ختم می شود، گفت: افزایش نرخ خوراک و ... به فضای رکودی اقتصاد دامن می زند و سیاست های انقباضی هم باعث شده که برنامه تسهیلات گیری بنگاه ها با چالش مواجه شود و اثرات آن چیزی جز تورم بالا نخواهد بود و در مجموع منافع سهامداران آسیب می بیند.

کد خبر: ۱۹۰٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha