۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
ضربه مهلک به تولید داخل با یکسان سازی تعرفه واردات تکنیکالها و سموم خارجی
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در گفتگو با بازار:

ضربه مهلک به تولید داخل با یکسان سازی تعرفه واردات تکنیکالها و سموم خارجی

گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با انتقاد از یکسان شدن تعرفه واردات تکنیکالها و سموم خارجی گفت: این اقدام به معنی خارج شدن تولیدکننده ها از چرخه تولید و افزایش سموم بی کیفیت خارجی در بازار است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با تشدید بحران کم آبی و وقوع خشکسالی در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، بحث شیوع بیماری ها و آفات در باغات و مزارع بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و به تبع استفاده از سموم و آفتکش ها نیز بیش از گذشته مورد استقبال کشاورزان قرار خواهد گرفت. با این وجود بهره برداران بخش کشاورزی از یک سو با افزایش قیمتها مواجه هستند و از سوی دیگر با برخی محصولات تقلبی که موجب می شود کارایی لازم را از آنها نگیرند و محصولات خود را درگیرد آفات و بیماری ها ببینند. «مسعود گیل آبادی» رئیس انجمن تولید و صادر کنندگان سموم و آفت کش های کشور معتقد است چون انواع سموم کشاورزی گران شده به تبع انگیزه برای متقلب ها نیز در این بخش زیاد شده و شاهد افزایش محصولات تقلبی در بازار هستیم.

متاسفانه تعرفه واردات مواد اولیه تولید سموم را با تعرفه واردات سموم خارجی یکسان کرده اند که خود موجب تعطیلی واحدهای تولیدی داخل و پرشدن بازار از سموم بی کیفیت غالبا چینی می گردد

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با مسعود گیل آبادی است.

*در ابتدا تحلیل خود را از وضعیت فعلی بازار سموم و آفتکش های داخلی بگویید. به نظر شما بازار این محصولات به کدام سمت و سو می رود؟

در این حوزه وضعیت به نحوی است که به هیچ وجه از تولید داخل حمایت نمی شود. در حقیقت تعرفه واردات تکنیکال ها به عنوان مواد اولیه و همچنین تعرفه واردات محصول آماده مصرف یکسان شده است؛ به این معنا است که ضربه به تولید می زنند و حمایت از واردات آماده مصرف می کنند. به این ترتیب سموم و آفت کشهای وارداتی غالبا چینی دارند جای تولیدات داخل را در بازار کشور پر می کنند.

مساله مهم اینجا است که اصلی ترین تاثیر چنین اقدامی این است که تولید کننده از دور خارج می شود و سموم خارجی که چندان کیفیت آن مشخص نیست وارد کشور می شود و با سموم تقلبی به نوعی قاتی می شود و در بازار توزیع می گردد.

*اگر این روند ادامه یابد، تولید سموم و آفتکش های داخل چقدر کاهش می یابد؟

الان کاهش تولید نداشتیم چون معمولا از فصل قبلی تدارک دیده می شود اما اگر این روال پیش برود قطعا برای تدارک سال آینده به مشکل می خوریم. به عبارت دیگر در حال حاضر۳۵هزار تن سموم و آفت کش در سال مصرف می شود که بیش از ۸۰درصد را تولید کننده ها در سال قبل تامین کردند و اگر مشکل تعرفه درست نشود قطعا سهم تولیدکننده های داخل در تامین نیاز کشور به سموم و آفتکش ها به ۵۰درصد می رسد؛ یعنی ۵۰درصد تولیدات داخل آماده مصرف می شود که به معنای تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد بود.

*همانطور که می دانید در مورد کیفیت سموم داخلی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. شما به عنوان رئیس انجمن تولیدکننده های این بخش، وضعیت کیفی محصولات تولیدی اعضای خود را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

از نظر کیفی ما تحت استاندارد فائو هستیم و فرقی با کل دنیا نداریم؛ یعنی چون باید استانداردهای فائو را رعایت کنیم و سازمان نظارت کننده آن هم سازمان حفظ نباتات کشور است. بنا براین دقیق این موضوع را رعایت می کنیم و بسیار هم سختگیرانه دنبال می شود.

سموم تقلبی از طریق کارگاه های زیرپله ای در بازار توزیع می شود اما چون قانون مدونی برای برخورد با متقلبان نداریم قوه قضاییه هم برخورد بازدارنده ای با این افراد نمی کند

به این ترتیب سوای تقلباتی که صورت می گیرد و معتقدیم که باید با آنها برخورد جدی شود، از نظر کنترل کیفی و کیفیت سموم ما با سم های اروپایی تقریبا هیچ فرقی نمی کند به دلیل اینکه آنها استاندارد سازمان فائو هستند ما نیز تحت استاندارد فائو هستیم.

*اگرچه بحث جولان سموم تقلبی در بازار بسیار اهمیت دارد به خصوص در به خطر افتادن تولید، اما ظاهرا نظارت چندانی بر آن نیست. به نظر شما چند درصد از سموم بازار سموم تقلبی است؟

مساله اینجا است که قاطعانه نمی توان درصد دقیقی اعلام کرد اما نکته قابل تامل این است که اصولا سموم تقلبی از طریق کارگاه های به اصطلاح زیرپله ای است که متاسفانه قوه قضایی هم برخورد چندانی با این متقلبان نمی کند. مشکل اینجا است که قوانین مدونی نداریم که با این افراد برخورد شود و از سوی دیگر چون سم گران شده تقلب ها زیاد شده و انگیزه برای متلقب ها در این بخش به شدت زیاد شده است.

*نحوه تقلب عمدتا چطور است؛ یعنی محصولات بی کیفیت به بازار از سوی این افراد داده می شود یا اینکه با نام برندهای معتبر داخلی و خارجی سموم در بازار توزیع می شود؟

عمدتا از بطری ها و بسته بندی یک شرکت سوء استفاده می کنند و به جای سم در آن حتی حلّال به تنهایی می ریزند! به عبارت دیگر بسته بندی ها متعلق به یک برند داخلی یا خارجی است که با چیزی غیر از سم پر می شود و دست مشتری داده می شود و این خود نوعی تقلب آشکار است که هیچ نتیجه مثبتی برای فرد مصرف کننده از این به اصطلاح سموم در پی ندارد.

*انجمن تولیدکنندگان سموم و آفتکش ها می تواند نقش ناظر را در این میان ایفا کند یا حتما باید سازمانها ذیربط وارد عمل شوند؟

مساله اینجا است که کارخانجات ما تحت نظارت است و از محصولات تولیدی این واحدها، نمونه برداری می شود و روی آن آزمایش می کنند و همچنین شماره بچ تولید دارند. با این وجود کسی که تقلب می کند تحت نظر ما نیست بلکه از طریق کپی کردن بسته بندی شرکتهای مجاز و با کپی کردن تمام مشخصات و شماره بچ و غیره اقدام به توزیع موادی که سم نیست می کنند. جالب این جا است که گاهی مواقع وقتی کشاورز به شرکت مورد نظر مراجعه می کند و از عدم کارایی سموم مصرفی شکایت می کند شرکت پیگیری می کند و در نهایت متوجه سوء استفاده از برند خود می شود و گزارش می دهد. اما در نهایت در دادگاه ها به این موارد چندان رسیدگی نمی شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha