۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
تنها ۱۵ تن صادرات زعفران در فرودین و اردیبهشت
نائب رئیس شورای ملی زعفران خبر داد

تنها ۱۵ تن صادرات زعفران در فرودین و اردیبهشت

میری، نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: آمار صادرات زعفران طی دو ماهه سال جاری یعنی فروردین و اردیبهشت به بیش از ۱۵ تن نمی رسد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «غلامرضا میری» گفت: این در حالی که بطور میانگین در سال های گذشته به خصوص سال ۹۸ ماهانه ۲۵ تن زعفران از کشور صادر می شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا زعفران کاهش قیمت پیدا کرده است، اظهارداشت: کشورهای وارد کننده زعفران همانند ایران درگیر ویروس کرونا هستند.

نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: متاسفانه به دلیل تعطیلی بازارها، کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی وارداتی انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد زعفران تولیدی ایران صادراتی و باید به مقصد کشورهای دنیا صادر شود، افزود: متاسفانه امسال صادرات زعفران ایران به دلیل عدم وجود تقاضا قابل توجه نبوده است.

میری بیان داشت: هم اکنون بازار زعفران در حالت رکود بسر می برد و قیمت این محصول هم تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با بازگشایی بازارهای جهانی، رونق گیری کسب و کارها و برقراری تجارت این کاهش صادرات جبران شود.

نائب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که آیا تجار و بازرگانان ایرانی در ازای صادرات زعفران پول نقد دریافت می کنند، گفت: خیر؛ ایران در حال حاضر به ۴۷ کشور دنیا زعفران صادر می کند پول هیچ کدام از این کشورها نقدی نیست چون زعفران پس از ترخیص در گمرکات کشورهای مقصد مورد آزمون قرار می گیرد و بعد از تائید ۶۰ تا ۷۵ روز طول می کشد تا بهای زعفران به کشور وارد شوددر ضمن وصول پول زعفران بصورت ریالی است نه ارزی!

وی افزود: سطح زیرکشت زعفران در کشور افزایش یافته به نحوی که اکنون زعفران در ۲۳ استان کشت و کار می شود.

میری یادآورشد: پیش بینی می شود امسال با توجه به شرایط جوی مناسب و بارش های مناسب کشاورزان محصول خوبی برداشت کنند.

کد خبر: ۱۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha