۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
ساخت احتمالی نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین

ساخت احتمالی نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین

سازمان فضایی اروپا به‌زودی ایده تحقیقات در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین را ارزیابی می‌کند تا برای احداث احتمالی آن‌ها آماده شود.

به گزارش بازار، سازمان فضایی اروپا (ESA) در حال بررسی پیشنهادی برای انجام تحقیقاتی سه‌ساله در زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین است. این نیروگاه‌ها می‌توانند انرژی دریافتی از نور خورشید را که در مدار شدت بسیار بیشتری دارد، به زمین برگردانند.

سازمان فضایی اروپا پیش‌تر گفته بود که به‌عنوان بخشی از طرح سولاریس می‌تواند از ماهواره‌های بزرگ در مدار زمین برای گردآوری نور خورشید، تبدیل آن‌ها به ریزموج‌های متراکم با توان پایین و ارسال‌شان به ایستگاه‌های زمینی استفاده کند.

ماهواره‌های لازم برای انجام این کار بسیار بزرگ خواهند بود و در زمین هم به آنتن‌های یکسوساز بزرگی نیاز است که بتوانند انرژی تابانده‌شده را جمع‌آوری کنند. این طرح بر مبنای این ایده استوار شده که نور خورشید در مدار بیش از ۱۰ برابر قوی‌تر از همین نور در زمین است.

متخصصان می‌گویند این تحقیقات به بررسی پیشرفت‌های فنی لازم برای اجرای طرح هایی از جمله در زمینه ساخت و ساز در فضا، فتوولتاییک‌های پربازده، لوازم الکترونیکی پرقدرت و چگونگی شکل‌دادن پرتوهای فرکانس رادیویی خواهد پرداخت.

از سوی دیگر، پرتاب چنین ماهواره‌های بزرگی به مدار کار سختی است. اما با توجه به این که هزینه پرتاب‌های فضایی به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، سازمان فضایی اروپا می‌تواند امیدوار باشد که انجام چنین طرح هایی از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.

این تحقیقات همچنین احتمالاً به بررسی این موضوع می‌پردازد که اثر تابش ریزموج‌های کم‌توان بر سلامت انسان‌ها و حیوانات چقدر خواهد بود و آیا بر سایر ماهواره‌ها یا هواپیماها تأثیری خواهد گذاشت یا خیر.

دانشمندان تخمین می‌زنند که هر کدام از این ماهواره‌های غول‌پیکر در مدار زمین‌ایستا بتوانند حدود دو گیگاوات برق تولید و انرژی بیش از یک میلیون خانه را تأمین کنند. این خروجی معادل عملکرد تقریبی ۶ میلیون پنل خورشیدی بر روی سطح سیاره زمین است.

کد خبر: ۱۸۹٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha