۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
افشای اسامی مالیات گریزان؛ خسارات تازه محتمل است؟| ضرورت صندوق تامین مالی در حمایت از تولید
گزارش «بازار» از تبعات معرفی بدهکاران مالیاتی؛

افشای اسامی مالیات گریزان؛ خسارات تازه محتمل است؟| ضرورت صندوق تامین مالی در حمایت از تولید

بدهکاران مالیاتی در حالی قرار است معرفی شوند که به گفته کارشناسان این اقدام هرچند در راستای توجه فعالان اقتصادی در پرداخت به موقع مالیات اقدامی درست است اما نباید نتیجه آن تبعات منفی در پی داشته باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از معرفی بدهکاران کلان بانکی و انتشار لیست بلند بالای آنها در رسانه ها این بار نوبت به معرفی بدهکاران کلان مالیاتی رسیده است. دومینویی که هرچند با گذشت ماهها از معرفی بدهکاران کلان بانکی مردم همچنان منتظر خروجی چنین اقدامی از سوی دستگاه های اجرایی هستند اما تاکنون هیچ اقدام یا گزارشی در این زمینه آنطور که مشخص شود مقصر خروج منابع کلان بانکی کیست، این پولها کجا رفته و چرا تسهیلات بگیران نسبت به بازگشت وام های کلان دریافتی به سیستم بانکی بی توجه اند، همچنین برخورد با خاطیان چگونه بوده است، به چشم نمی خورد.

حال قراراست این بار بدهکاران بزرگ مالیاتی معرفی شوند، اقدامی که امید است به سرنوشت بدهکاران کلان بانکی منجر نشود. البته طبق نظر کارشناسان معرفی بدهکاران کلان مالیاتی تبعات خود را به دنبال دارد. بنابراین چنین موضوعی بایستی با درنظر گرفتن جوانب لازم صورت گیرد، زیرا چنانچه مدیریک بنگاه اقتصادی به دلایلی نتوانسته است مالیات خود را به دولت بپردازد، اکنون نام آن و یا بنگاه تولیدی و ...فاش شود، این احتمال وجود دارد که عواقب چنین رویکردی منجر به ورشکستگی آن بنگاه اقتصادی و بیکار شدن کارکنان آن شود.

اقدامی که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اخیرا اعلام کرده است؛ ۱۰ بدهکار بزرگ مالیاتی معرفی می‌شوند که برخی از این افراد ۲۰ سال است مالیاتی پرداخت نکرده اند و چنانچه مالیات خود را به دولت نپردازند برای دریافت آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهد شد.

نصرالله پژمانفر می گوید؛ در خصوص بدهکاری‌های بانکی هم اقداماتی انجام شده و بانک‌ها گزارش‌های خود را ارسال کردند.

رویکرد معرفی بدهکاران کلان مالیاتی تلنگری است تا آن دسته از افرادی که پرونده مالیاتی دارند و نسبت به پرداخت آن چاره جویی نمی کنند اقدامات لازم را برای پرداخت آن بکار گیرند، اینکه کسی در انجام فعالیت های اقتصادی درآمد کسب می کند اما نمی خواهد مالیات بپردازد باید مورد بازخواست قرار گیرد اما اگر افرادی که به دلایلی در پرداخت به موقع مالیات تعلل کرده اند باید با کارکارشناسی شده آنها را به پرداخت مالیات متقاعد کرد

انتشار نام بدهکاران بزرگ مالیاتی و تبعات آن

سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات معرفی بدهکاران بزرگ مالیاتی گفت: مطابق قانون پرداخت مالیات برای اداره امور کشور توسط هر فعال اقتصادی و یا کسی که درآمد یا حقوقی دارد ضروری است و در این راستا همه باید به قانون تمکین کنیم. اما اینکه مدیر یک کارگاه، شرکت یا بنگاه اقتصادی که در پرداخت به موقع مالیات تعلل کرده و یا اینکه مالیات خود را نپرداخته است برای اخذ مالیات از آن باید از ابزارهای لازم استفاده شود آنطوری که مشکل آفرین نباشد. بنابراین چنین رویکردی یعنی معرفی بدهکاران مالیاتی تا حدودی جنبه و اثر تبلیغی دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد معرفی بدهکاران کلان مالیاتی تلنگری است تا آن دسته از افرادی که پرونده مالیاتی دارند و نسبت به پرداخت آن چاره جویی نمی کنند اقدامات لازم را برای پرداخت مالیات به کارگیرند، افزود: اینکه کسی در انجام فعالیت های اقتصادی و ... درآمد کسب می کند اما نمی خواهد طبق قانون مالیات خود را بپردازد باید مورد بازخواست قرار گیرد اما اگر سری افرادی که به دلیل برخی مسائل چون تحریم، کسادی بازار و ... در پرداخت به موقع مالیات تعلل کرده اند بی تردید باید با کارکارشناسی شده آنها را متقاعد کرد که سهم مالیاتی خود را به دولت بپردازند.

چنانچه نام مدیر یک بنگاه اقتصادی و یا کارخانه و ... به دلیل عدم پرداخت به موقع مالیات فاش شود، تاثیر منفی بر تولید، افت سهام آن کارخانه در بورس خواهد گذاشت و یا احتمال بیکاری کارگران و کارمندان و ...نیز وجود دارد

شناسایی تجار و بازرگانانی که درآمد بالا دارند اما مالیات نمی پردازند

این کارشناس خبره مالیاتی در ادامه گفت: این افراد دو گروه هستند، گروه نخست اشخاص حقیقی و گروه دوم اغلب دولتی ها هستند. بنابراین در این مسیر دوگانگی هایی وجود دارد، مثلا یک واحد تولیدی بدهکار است و از طرفی مالیات نجومی دارد در چنین شرایطی دولت برای اینکه آن شرکت یا بنگاه اقتصادی سر پا بماند و تعطیل نشود در پرداخت مالیات به او مهلت می دهد. از طرفی اما برخی تجار و فعالان بازرگانی و...ثروت های زیادی را بدست آورده اند بدون اینکه به دولت مالیات بپردازند و از این طریق نیز پولشویی می کنند این افراد بایستی شناسایی شوند و در پرداخت مالیات خود را سهیم کنند.

غیبی پورخاطرنشان کرد: به نظر می رسد چنانچه نام مدیر یک بنگاه اقتصادی و یا کارخانه و ... به دلیل عدم پرداخت به موقع مالیات فاش شود، تاثیر منفی بر تولید و افت سهام آن کارخانه در بورس خواهد گذاشت و یا احتمال بیکاری کارگران و کارمندان و ...نیز وجود دارد. حال از آنجایی که رئیس دستگاه قضا تاکید دارد، هیچ بنگاه اقتصادی و یا مراکز تولید نباید به دلیل برخی مسائل تعطیل شود، بنابراین اقدامات در این زمینه باید طوری باشد که چنین افراد و اشخاصی را با استفاده از ابزارها و راهکارهای کارشناسانه در پرداخت به موقع مالیات ترغیب کرد تا مشکلی چرخه تولید و اشتغال در کشور را تهدید نکند.

برای مالیات ستانی باید مقررات قانونی در بستر فرهنگ عمومی معنا پیدا کند. یعنی اینکه کسی که به اشکال مختلف بدنبال نپرداختن مالیات است این کار را زرنگ بازی نداند. از طرفی چنانچه اسامی افرادی که مالیات نمی پردازند و دارای پرونده مالیاتی هستند معرفی شوند به نظر می رسد این اقدام خیلی نمی تواند بازدارنده باشد و چه بسا شاید تبعات منفی را در پی داشته باشد

پرداخت مالیات نیازمند فرهنگ سازی و تمکین به قانون

محمدجواد معتمدی، کارشناس اقتصادی نیز درگفت‌وگو با «بازار» درباره وضعیت مالیات ستانی و الزاماتی که در این بخش باید مد نظر گرفته شود، گفت: برای مالیات ستانی باید مقررات قانونی در بستر فرهنگ عمومی معنا پیدا کند. یعنی اینکه کسی که به اشکال مختلف بدنبال نپرداختن مالیات است این کار را زرنگ بازی نداند. از طرفی چنانچه اسامی افرادی که مالیات نمی پردازند و دارای پرونده مالیاتی هستند معرفی شوند، به نظر می رسد این اقدام خیلی نمی تواند بازدارنده باشد و چه بسا شاید تبعات منفی را در پی داشته باشد. بنابراین راهکارهای اصولی زیادی وجود دارد که سازمان امور مالیاتی می تواند از طرق مختلف فعالان اقتصادی یا افرادی که در پرداخت مالیات از قانون تمرد می کنند را مجاب به پرداخت مالیات کند.

وی افزود: انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی اقدامی درست بود اما این اقدام فقط در حد انتشار نام بدهکاران باقی ماند و نتیجه آن برای مردم بازگو نشد. حال واقعیت این است که سازمان امور مالیاتی بیش از اینکه به فکر مالیات گرفتن باشد باید در مسیر شفاف سازی امور در این بخش و عادل کردن اخذ مالیات گام بردارد، این رویکرد بی تردید حمایت عمومی را به دنبال دارد چرا که مردم آثار آن را در زندگی خود می بینند. اما اینکه به انتشار بدهکاران مالیاتی برای اخذ مالیات اکتفا شود نتیجه چندانی را در بر ندارد زیرا این سئوال در ذهن مردم ایجاد می شود که سازمان امور مالیاتی در گرفتن مالیات ناتوان است.

پرداخت مالیات نیازمند پشتوانه فرهنگی و قانونی است تا جایی که حتی اگر بنگاه اقتصادی به دلایلی نتواند مالیات خود را به موقع بپردازد حتی با ایجاد صندوق هایی مالی تامین سرمایه آنها را یاری کند تا چرخ تولید بچرخد نه اینکه طوری به آنها فشار وارد شود که مشکلات آن دوچندان شود

ایجاد صندوق های مالی برای حمایت از بنگاه های مشکل دار

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: پرداخت مالیات نیازمند پشتوانه فرهنگی و قانونی است تا جایی که حتی اگر بنگاه اقتصادی به دلایلی نتواند مالیات خود را به موقع بپردازد حتی با ایجاد صندوق های مالی تامین سرمایه آنها را یاری کند تا چرخ تولید بچرخد نه اینکه طوری به آنها فشار وارد شود که مشکلات آنان دوچندان شود.

بنا به این گزارش، مطابق قانون پرداخت مالیات حقی است که بر گردن همه بوده و هر شخصی چنانچه فعالیتی انجام دهد که به سودآوری و درآمد زایی منجر شود، طبق قانون باید سهم مالیاتی خود را از درآمدی که کسب کرده به دولت بپردازد. از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز باید ضمن شفاف سازی مالیاتی و رعایت عدالت در این بخش تلاش خود را برای شناسایی فراریان مالیاتی بکارگیرد تا آنها نیز طبق قانون خود را در پرداخت مالیات سهیم کنند.

کد خبر: ۱۸۹٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha