۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
خسارت میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان؛ فرصت اشتغال‌زایی را قدر بدانیم
در گفتگوی تفصیلی با بازار عنوان شد؛

خسارت میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان؛ فرصت اشتغال‌زایی را قدر بدانیم

همدان - صنایع‌دستی همدان که از آن به عنوان ظرفیتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و ارزش‌افزوده بالا یاد می‌شود در ایام شیوع کرونا با خسارتی افزون بر ۲۲۷ میلیارد تومان روبرو شده است.

خبرگزاری بازار - یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی در هر کشوری حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل‌توجه برای صادرات کالا، اشتغال‌زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می‌رود.

در همین راستا صنایع‌دستی یکی از بخش‌های مهم در استان همدان است که با سرمایه‌گذاری پایین، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و ارزش‌افزوده بالا می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی استان نقش مهمی را ایفا کند.

از آنجا که استان همدان با بهره مندی از ظرفیت‌هایش می‌تواند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد در گفتگویی با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تغییر و تحولات این بخش را بررسی کردیم.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه استان همدان از مناطقی است که فرآورده‌های دستی آن از شهرتی بسزا در سطح کشور برخوردار است و حتی برخی از صنایع دستی آن مانند صنعت سفالگری اهمیت صادراتی و جهانی دارد، گفت: صنایع دستی همدان علاوه بر جنبه مصرفی از ویژگی‌های هنری نیز برخوردار است.

برجسته‌ترین صنعت دستی استان همدان سفالگری است و همین برجستگی منجر به جهانی شدن لالجین شده است

وی با تاکید بر اینکه برجسته‌ترین صنعت دستی استان همدان سفالگری است و همین برجستگی منجر به جهانی شدن لالجین به عنوان شهر تولیدکننده سفال شده است، عنوان کرد: صنایع دستی از ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی برخوردار است و می‌توان در این عرصه گام‌های مهمی برای کارافرینی و ایجاد اشتغال برداشت.

مالمیر با اشاره به این که استان همدان در تولیدات صنایع دستی در کشور مطرح است و وجود شهرهای جهانی لالجین در زمینه تولید سفال و ملایر به عنوان شهر ملی منبت و تویسرکان به عنوان شهر ملی گلریز موید همین امر و مایه مباهات استان در شاخه صنایع دستی است، گفت: در شهر همدان ۱۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که ریشه در تاریخ و تمدن آن دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در همدان در زمینه صنایع دستی مشغول به کار هستند به طوری که صنایع دستی ۷ درصد ظرفیت اشتغال استان همدان را به خود اختصاص داده است.

مالمیر در توضیح وضعیت شاغلان این بخش نیز اظهار کرد: تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی استان همدان در کارگاه‌های غیرخانگی و با نیروی بیش از ۳ نفر در هر کارگاه مشغول به کار هستند.

شناسایی دو هزار و ۹۵۰ کارگاه غیرخانگی صنایع دستی در همدان

وی شمار کارگاه‌های این بخش در استان همدان را دو هزار و ۹۵۰ مورد عنوان کرد و گفت: این کارگاه‌ها بیشتر در سه شهرستان تویسرکان، ملایر و بهار واقع شده اند.

مالمیر به وضعیت صادرات صنایع دستی از استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۵ میلیون دلار صنایع دستی از استان همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مقداری از فروش صادرات صنایع‌دستی استان به ویژه سفال به صورت کالاهای تزئینی سمت و سو پیدا کرده است، بیان کرد: با فروش سفال‌های تزئینی ارزش افزوده بیشتری را به دست می‌آوریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید اشاره کرد و یادآور شد: رونق تولیدات لالجین و ملایر که در استان همدان به عنوان شهرهای جهانی سفال و مبلمان منبت مطرح هستند دنبال می‌شود کمااینکه همدان قطب تولید مبل منبت کشور به لحاظ کمی و کیفی است و خوشحالیم که این هنر آوازه جهانی پیدا کرده است.

هنرهای سنتی نیاز به تجاری سازی دارد

مالمیر با بیان اینکه هنرهای سنتی که نمادی از فرهنگ و هنر یک ملت و منطقه بوده و به عنوان نفیس‌ترین تولیدات داخلی و یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری محسوب می‌شود، نیاز به تجاری سازی دارد، گفت: امسال برای رونق این بخش برنامه جدی خواهیم داشت.

وی بااشاره به اینکه سال گذشته بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن صنایع دستی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون دلار به صورت رسمی و غیر رسمی از استان همدان صادر شده که برنامه ریزی ها به نحوی است شاهد افزایش صادرات این بخش باشیم، گفت: صنایع دستی صادر شده شامل سفال و سرامیک، مروار بافی، مبلمان منبت، نقاشی روی سفال، تولیدات چرمی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و گلیم بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با یادآوری اینکه بیش از ۸۰ درصد صادرات صنایع دستی استان همدان را سفال لالجین در بر می‌گیرد و البته بالاترین حجم سفال کشور نیز مربوط به شهر جهانی لالجین است، گفت: عراق، عمارات، کانادا، هلند، سوئد، قطر، ویتنام، مالزی، ترکیه، آلمان، ایتالیا، غنا، بحرین و آذربایجان کشورهای مقصد صنایع دستی استان همدان هستند.

راه اندازی نخستین کارگاه تولید کاشی هفت رنگ در همدان

مالمیر همچنین از تداوم عملیات اجرایی ساخت اولین کارگاه تولید کاشی هفت رنگ در روستای «عمان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین همدان سخن گفت و افزود: عملیات ساخت این کارگاه در مساحت ۲۰۰ مترمربع فضا اواخر اردیبهشت سالجاری به پایان می‌رسد و تاکنون برای اجرای آن ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: با اتمام ساخت این کارگاه برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود و محصولات تولید شده این کارگاه در بازار داخل در استان‌های اصفهان، یزد وبرای نمای مکان‌های مذهبی و باستانی کاربرد داشته و در بازارهای خارجی نیز به کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و سوریه در آینده صادر خواهدشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان کاشی هفت رنگ را از اصیل‌ترین هنرهای معماری ایرانی اسلامی برشمرد و با بیان اینکه از این کاشی در معماری بناهای تاریخی به خصوص مساجد واماکن متبرکه استفاده می‌شود، ادامه داد: کاشی‌های تولید شده در این کارگاه با رنگهای گیاهی و به صورت دستی رنگ آمیزی می‌شود.

مالمیر درخصوص مزیت رنگ‌های گیاهی نیز گفت: رنگهای گیاهی نسبت به رنگ‌های شیمیایی بیشتر براق هستند و استاد کارهای این نوع حرفه نیز بیشتر کاشی‌هایی را می‌پسندند که با رنگهای گیاهی طراحی می‌شوند چرا که ماندگاری بالایی دارد.

همدان با دارا بودن دو شهر جهانی، یک شهر ملی و یک نشان جغرافیایی به لحاظ امتیاز گردشگری در صدر استان‌های کشور قرار دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه حضور هنرمندان استان همدان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای ملی و بین المللی صنایع دستی برجسته استان همدان در تمامی مجامع معرفی کرده و رشد گردشگر و رونق تولید و فروش محصولات را شاهدیم، گفت: همدان با دارا بودن دو شهر جهانی، یک شهر ملی و یک نشان جغرافیایی به لحاظ امتیاز گردشگری در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

علی مالمیر با تاکید بر اینکه در همدان کانون‌های مختلف تولید صنایع دستی به ویژه در روستاها مزیتی برجسته است، گفت: اشتغال در برخی روستاهاهای استان همدان به واسطه توجه به رشته های صنایع دستی ۱۰۰ درصد و منطقه فاقد بیکار است.

کرونا ۷۰۰ فروشگاه صنایع دستی را تعطیل کرد

مالمیر در ادامه به ذکر خسارت های ناشی از شیوع کرونا در بخش صنایع دستی استان همدان نیز اشاره کرد و میزان خسارت وارد شده به کارگاه‌های صنایع دستی از محل شیوع کرونا در سه شهرستان تویسرکان، ملایر و بهار در استان همدان را ۱۲۶ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در بخش فروش صنایع دستی نیز استان همدان دارای بیش از ۷۰۰ فروشگاه صنایع دستی است که غالباً درشهرهای لالجین، ملایر. تویسرکان و همدان واقع شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه فروشگاه‌های صنایع دستی در ایام شیوع کرونا طی اسفندماه ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ تعطیل بودند، گفت: این بخش نیز متحمل بیش از ۹۹ میلیارد تومان خسارت شد.

مالمیر افزود: تولید کنندگان و صاحبان مشاغل خانگی نیز که محصولات خود را در بازارچه‌های فصلی و نوروزگاهی عرضه می‌کردند باتوجه به فعال نبودن بازارچه‌های نوروزی بیش از دو میلیارد تومان آسیب مالی دیدند.

آنچه از این گفتگو بر می آید اینکه عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به وضعیت صنایع‌دستی و مشکلات و چالش‌های پیش روی آن داشته باشند تا بتوان از صنایع‌دستی به‌عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی بهره گرفت.

کد خبر: ۱۸٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha