۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
ورود تعاونی‌ها به حوزه دانش‌بنیان | اشتغال در سایه حمایت دولتی
بازار گزارش می‌دهد؛

ورود تعاونی‌ها به حوزه دانش‌بنیان | اشتغال در سایه حمایت دولتی

سمنان- دولت برای ارتقای نقش تعاونی‌ها در تولید بسته‌های حمایتی را پیشنهاد کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به تسهیلات دانش‌بنیان شدن اشاره کرد موضوعی که در اشتغال می‌تواند موثر باشد.

بازار، گروه استان‌ها: تعاون در سال‌های اخیر حال و روز خوبی نداشته است چرا که این بخش وابسته به سرمایه‌های مردمی بوده و مردم هم در این تلاطم‌های اقتصادی دست کم یک دهه اخیر، رغبت و یا توان مشارکت را در بخش های مختلف خدماتی و تولیدی و ... نداشته‌اند.

در استان سمنان نیز همین گونه است زمانی تعاونی‌ها بخش اعظمی از اشتغال و حتی تولید استان را بر عهده داشتند اما این روزها به سختی می‌توان تعاونی فعال و موفق برای مصاحبه خبری پیدا کرد تا درباره شرایط تعاونی‌ها حتی صحبت کنند!

اهمیت تعاون

تعاونی ها از دو جهت می توانند اهمیت داشته باشند نخست اینکه یکی از بهترین راهکارهای جمع آوری نقدینگی دست مردم و سوق دادن آن به سمت تولید و اشتغال هستند که خود، تورم را کاهش می‌دهد و دوم به تولید و اشتغال کمک می کنند در نتیجه می‌توانند اثرات خوبی بر اقتصادی استان سمنان بگذارند.

تعاونی‌ها یکی از بهترین راهکارهای جمع آوری نقدینگی دست مردم و سوق دادن آن به سمت تولید و اشتغال هستند

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت تعاون وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی با استانداری سمنان نشان می‌دهد که دوباره دولت تلاش دارد تا به احیای تعاونی‌ها بپردازد چرا که حالا بیش از هر زمانی شاهد افزایش نقدینگی دست مردم و از سوی دیگر مشکلات تولید صنعت و کشاورزی و ... هستیم که نیاز است بخش تعاونی قدری فعال تر از سابق شود.

سیاست‌های حمایتی

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، هدف از این تفاهم نامه را توسعه بخش تعاون و ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از حمایت های مختلف دانست و گفت: نقش تعاونی‌ها در اشتغال و اقتصاد بسیار اهمیت دارد و دولت سیزدهم نیز با درک این اهمیت، سیاست های حمایتی خوبی را در نظر گرفته است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه تشویق تعاونی و تسهیل‌گری در امور مرتبط با تعاونی از جمله اقداماتی است که دولت در راستای احیای بخش تعاون و تقویت آن در دستور کار دارد، بیان کرد: سه تعاونی برتر استان سمنان از جمله یک تعاونی دانش بنیان نمونه کشوری شدند که گواه آن است که ظرفیت‌های خوبی در بخش تعاونی در استان وجود دارد و فقط باید آنها را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه باید با تشویق تعاونی‌های برتر و بهره گیری از تجربیات آنها در راستای بهبود وضعیت تعاون در استان سمنان تلاش کنیم، افزود: یکی از موارد تسهیل‌گری برای تعاونی‌ها که البته باید در سطح وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث شود، تسهیلات به تعاونی‌ها است.

ورود تعاونی‌ها به حوزه دانش‌بنیان | اشتغال در سایه حمایت دولتی

تسهیلات بانکی برای بخش تعاون

استاندار سمنان بیان کرد: ما اگر بخواهیم تعاونی ها را حمایت کنیم باید بتوانیم در بحث تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز گام های خوبی برای آنان برداریم. تقویت تعاونی‌ها به خصوص خرید محصولات تعاونی ها نیز از دیگر موضوعاتی است که اهمیت دارد از سوی دیگر ما مشوق هایی را نیز برای دانش بنیان شدن تعاونی ها مد نظر قرار داریم تا بتوانیم در این بخش نیز موفقیت های بهتری را کسب کنیم.

این در حالی است که معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به حمایت از تعاونی های دانش بنیان، گفت: بیشاز ده درصد کل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون اشتغال و تولید که در کشور پرداخت شده سهم تعاونی های دانش بنیان بوده که نشان می دهد دولت برای تشویق تعاونی ها به سمت دانش بنیان شدن، گام های خوبی برداشته است.

مهدی مسکنی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تا کنون به شرکت های تعاونی دانش بنیان پرداخت شده است، بیان کرد: با توجه به شعار سال با موضوع دانش بنیان، بخش تعاون، ماموریت هایی را برای خود در این حوزه دیده است که ارتقای تعاونی ها به دانش بنیان از جمله این اقدامات محسوب می شود.

یکی از بهترین راهکارهای جمع آوری نقدینگی دست مردم و سوق دادن آن به سمت تولید و اشتغال هستند

وی با بیان اینکه در کشور ۱۰۱ تعاونی دانش‌بنیان وجود دارد، افزود: تعداد تعاونی‌هایی که قابلیت دانش‌بنیان شدن دارند، ۶۰۰ تعاونی در سراسر کشور است که ظرفیت‌های خوبی محسوب می‌شوند در نشستی که با معاونت علمی رئیس جمهور داشتیم درخواست دادیم تا شرایط و ظرفیت برای دانش‌بنیان شدن این تعاونی‌ها فراهم شود و ما تسهیلات را از طریق بانک توسعه تعاون و صندوق وزارت تعاون، برای این تعاونی‌ها فراهم شود.

سهم دانش بنیان ها

معاون وزیر کار با بیان اینکه از رقم دو هزار و میلیارد تومان که برای تسهیلات تعاونی‌ها لحاظ شده، رقمی نیز برای دانش‌بنیان‌ها اختصاص خواهد یافت، افزود: تعاونی‌ها از طریق مراکز نوآوری تعاون در کشور از تسهیلات بهره مند می شوند البته به دنبال این هستیم که صندوق پژوهش و فناوری بخش تعاون ایجاد شود که مقدمات آن را در دست اقدام داریم و همچنین امیدواریم تا پایان سال بتوانیم شاهد بهره برداری از این صندوق نیز باشیم.

مسکنی با بیان اینکه تسهیلات بانک رسالت به میزان ۹۰ میلیارد تومان نیز از دیگر بخش های حمایتی تعاونی ها است، گفت: در دولت سیزدهم ۹۷ هزار تعاونی در کشور فعال بوده است که این رقم با سه و نیم درصد افزایش داشته است همچنین تلاش کردیم تا ظرفیت تعاونی ها را تقویت کنیم.

ورود تعاونی‌ها به حوزه دانش‌بنیان | اشتغال در سایه حمایت دولتی

فقدان بازار مشکل تعاون

کارشناسان اقتصادی اما آنقدر که مسئولان دولتی کار را سهل می‌بینند، به تعاونی ها نگرش ندارند. یک کارشناس اقتصادی در این ارتباط به خبرنگار بازار، می گوید: بزرگترین مشکلات تعاونی‌ها به خصوص در بخش تولید و خدمات، بازار فروش محصولات و خدمات است نه نقدینگی که با وام بتوان آن را برطرف کرد.

محمد مهدی رحیمیان با بیان اینکه بزرگترین مانع پیش پای تعاونی ها در استان سمنان و دیگر استان های کشور، بازار فروش محصولات و خدمات است که در سال های اخیر سبب شده بسیاری از تعاونی تعطیل شوند، بیان کرد: بسیاری از تعاونی‌ها در حوزه تولید فرش، مصنوعات، کشاورزی و ... در همین استان سمنان طی سال های اخیر به واسطه فقدان بازار، تعطیل شدند.

وی افزود: امروز بیش از هر چیز تعاونی ها به جای دانش بنیان شدن، نیاز به بازار فروش و عرضه خدمات و محصولات دارند تا بتوانند چرخه اقتصادی خود را بازیابند و سپس تعاونی را از اصل سرپا نگهدارند و پس از آن به فکر ارتقای آن به دانش بنیان باشند وگرنه وقتی چیزی از اصل وجود ندارد، چه دانش‌بنیان باشد چه نباشد، تفاوتی در صورت مسئله نخواهد کرد.

مشکلات تعاونی‌ها

این کارشناس با بیان اینکه در صورت فقدان بازار تولید و خدمات تعاونی ها چه ساده و چه دانش بنیان نمی توانند ادامه حیات دهند، گفت: تنها تفاوت تعاونی‌هایی که تسهیلات گرفته‌اند این است که زودتر تعطیل می‌شوند چرا که از تعاونی مشکل‌دار به تعاونی مشکل‌دار بدهکار بدل می‌شوند.

در نهایت باید گفت بخش تعاونی علی رغم تمام قدرتی که برای اجماع مردم و نقدینگی دارد، با مشکل بازار فروش خدمات و محصولات روبرو است و تا زمانی که این موضوع حل نشود، نمی‌توانیم به تداوم راه تعاون چه در بخش‌های تولیدی و خدماتی و چه دانش‌بنیان، چندان امیدوار باشیم.

کد خبر: ۱۸۹٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha