۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
۲۷ میلیارد دلار اکتشافات معدنی در کشور داشته‌ایم
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی:

۲۷ میلیارد دلار اکتشافات معدنی در کشور داشته‌ایم

زنجان- رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه ارزش ذخایر مواد معدنی حاصل از اکتشافات طی سال‌های اخیر ۲۷ میلیارد دلار بوده است، گفت: سیاست در واگذاری‌ها باید تغییر کند.

به گزارش بازار، وجیه الله جعفری در دیدار با مدیران معادن و صنایع معدنی استان زنجان گفت: حوزه اکتشاف معدن کشور آنگونه که مورد انتظار بود پیش نرفته است.

وی ابراز داشت: مقرر بود تمامی اطلاعات پایه ای که تولید می کنیم را در لایه ای پشت لایه سیستم کاداس قرار دهیم و آن را به عنوان اطلاعات عمومی و اختصاصی استفاده کنیم که بحث این کار هم اکنون مطرح شده است.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» گفت: باید سامانه برخطی را راه اندازی و تمام اطلاعات تولیدی را در آن داشته باشیم و پیشتر این کار در شرکت تهیه و تولید انجام شده و کار بزرگتری را در این قسمت در ایمیدور آغاز کرده ایم.

جعفری تاکید کرد: ارزش ذخایر مواد معدنی حاصل از اکتشافات طی سال‌های اخیر ۲۷ میلیارد دلار می باشد که این میزان ۵ تا ۱۰ درصد ارزش روز این مواد معدنی پس از استخراج است.

وی به احیاء و فعال سازی معادن اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا وقفه ای وجود داشت که اکنون این مساله فعال شده اما باید بعضی از سیاست ها در واگذاری‌ها، هدایت‌های اکتشافی و محدوده های اکتشافی را تغییر داد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران«ایمیدرو» تصریح کرد: امروز بسته سرمایه گذاری در این استان در حوزه معدن تعریف می کنیم و برخی معادن دارای ذخایر کم بوده و بصورت انفرادی اقتصادی تر نخواهد بود، پس بصورت بسته ای ارائه می شود.

جعفری بیان داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته اکتشافات کلی و عمومی در نقشه بصورت سه لایه ۵۰ هزار بلوک بندی شده است.

وی به ورود نظام مهندسی در بحث اکتشافات معدنی اشاره کرد وفت: بر این اساس نظام مهندسی نباید کار اجرایی داشته باشد، بلکه بستر کار اجرایی را برا ی فعالان و اعضای خود فراهم کند و در این میان عارضه یابی معادن غیرفعال می تواند توسعه یابد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» تصریح کرد: بحث اکتشاف بسیار مهم بوده اما ریسک بالایی دارد که به ندرت بخش خصوص به آن ورود می کند.

جعفری گفت: ایمیدرو در صدد کاهش ریسک و تعامل با بخش خصوصی است و ما مجبوریم مناقصه و یا مزایده برگزار کنیم که در راستای رقابت بوده و از طرفی باید ما ثابت کنیم حقوق دولت حفظ شود.

کد خبر: ۱۸۸٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha