۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
تغییر شعار « در خانه بمانیم» به « هوشیار باشید» در اروپا
پایان قرنطینه! دستمزد را کارفرماها بدهند

تغییر شعار « در خانه بمانیم» به « هوشیار باشید» در اروپا

اقتصاد دنیا در شرایطی فعالیت خود را از سر می گیرد که نگرانی در مورد ایجاد موج دوم بیماری بسیار بالا است.اما هزینه های بالای دولتها و تشدید مشکلات اقتصادی دولتها را بر آن داشت تا به قرنطینه پایان دهند و به اقتصاد اجازه دهند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را دوباره شروع کنند.

خبر گزاری بازار- شب گذشته بوریس جانسون نخست وزیر کشور انگلیس در یک سخنرانی رسمی خبر از بازگشایی تدریجی  اقتصاد در این کشور داد. وی در این سخنرانی در مورد احتمال  ایجاد موج تازه ای از بیماری در کشور سخن گفت و تاکید کرد که کشور باید فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرد ولی همزمان در مورد وضعیت سلامتی مردم هوشیارانه عمل کند و در صورت نیاز دوباره سیاست قرنطینه را در پیش بگیرد. وی با تغییر شعار دولت برای مردم انگلیس گفت:« تا کنون برای حفظ  سلامت مردم از شعار در خانه بمانیم استفاده می کردیم ولی از این پس شعار تغییر می کند و به «هوشیار باشید» تغییر می کند به این معنا که باید  فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته شود ولی همچنان فاصله گذاری اجتماعی در نظر گرفته شود و در صورت مشاهده علایم بیماری افراد هوشیارانه از حضور در اجتماع اجتناب کنند. از طرف دیگر اگر دوباره موج تازه ای از بیماری ایجاد شد باید افراد سریع قرنطینه را شروع کنند.»

سی ان ان در مورد دلیل از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در شرایطی که هنوز ابتلای روزانه به ویروس کرونا در این کشور اروپایی ادامه دارد نوشت:«انگلیس مانند دیگر کشورها در صدد از سر گیری فعالیتهای اقتصادی است زیرا دولت می خواهد از زیر بار هزینه های ناشی از کرونا خارج شود. در روزهای کرونایی بخش زیادی از دستمزد نیروهای کاری توسط دولت پرداخت می شد و حال دولت می خواهد کارفرما ها پرداخت دستمزدها را بر عهده بگیرند و فشار مالی دولت کمتر شود.»

آلمان و فرانسه هم از قرنطینه خارج شدند

در کشورهای آلمان فرانسه که از جمله کشورهای اروپایی با شمار مبتلایان و مرگ و میر بالا بودند هم قرنطینه تقریبا پایان یافته است.دولت آلمان از سر گیری فعالیتهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده است ولی تاکید کرد دورکاری باید انجام شود. در واقع تنها  مشاغلی باید در محیط کار حضور داشته باشند که دورکاری برای آنها میسر نیست. با این وجود در روزهای اخیر امارهایی در مورد افزایش شمار مبتلایان در کشور آلمان به گوش می رسد که می تواند وضعیت را تغییر دهد.

در فرانسه هم  به دنبال افت شمار مبتلایان و مرگ و میر از امروز، کشور از قرنطینه خارج شد. البته هنوز در پاریس محدودیت تردد وجود دارد ولی در دیگر شهرها مردم می توانند با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند.  

استرالیا خروج سه مرحله ای از قرنطینه را اعلام کرد

در کشور استرالیا هم سیاست خروج از قرنطینه  رسما اجرا شد. به گزاری ای بی سی نیوز در مرحله اول تجمع سه نفره آزاد می شود و شماری از فعالیتهای اقتصادی کم خطر کارشان را آغاز می کنند. در مرحله دوم تجمع ۱۰ نفره  و فعالیت بخش دیگری از کسب و کارها و در مرحله اخر آزادی تجمعات با رعایت تمامی اصول و پروتوکل های بهداشتی انجام می شود. 

قرار است سفرهای داخلی در این کشور، سفر در میان ایالتها و سفر با کشور همسایه نیوزیلند آزاد شود و از ماه جولای سال جاری هم ورود دانشجوهای خارجی به کشور  از سر گرفته شود زیرا بخش آموزش بخش مهمی از اقتصاد این کشور است و دانشجوهای خارجی ارزش اقتصادی بالایی برای استرالیا دارند. البته باز شدن مرزهای کشور استرالیا برای ورود توریستهای خارجی تا زمانی که تمامی کشورها به وضعیت ثبات برسند انجام نمی شود ولی طبق گفته مقامات این کشور نمی توان برای دوره ای طولانی از سیاست بستن مرزها استفاده کرد زیرا توریسم یکی از اصلی ترین منابع درآمدی برای استرالیا و اقتصادهای توریست-محور است.

اقتصاد امریکا در ماه ژانویه سال جاری در بهترین وضعیت خود طی سی سال اخیر قرار داشت و هم اکنون در بدترین وضعیت تاریخی قرار دارد. بدون شک مواجهه با این وضعیت برای دولت امریکا کار دشواری است

 امریکا همچنان با چالش مواجه است

از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در شرایطی در کشور آمریکا شروع شده است که میلیونها نفر بر شمار بیکاران این کشور اضافه شده اند . طبق آمارهای ارایه شده توسط فاکس نیوز برای اولین بار در طی ۹۰ سال اخیر نرخ بیکاری در این کشور به مرز ۲۰ درصد رسیده است و دولتها میلیاردها دلار برای تزریق به اقتصاد در نظر گرفته است. این شبکه خبری از ارایه سه بسته حمایتی توسط دولت امریکا برای حمایت از اقتصاد خبر داد که تا کنون در مراحل مختلف تصویب شده است ولی استیون منوچین وزیر خزانه داری این کشور تاکید کرد هنوز این بسته های مالی به طور کامل وارد اقتصاد نشده است. او در پاسخ به این سوال که آیا امریکا بسته مالی دیگری برای حمایت از اقتصاد در نظر می گیرد یا خیر گفت:«  برای نمایش تاثیر کمکهای مالی تزریق شده به اقتصاد امریکا که رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد دلار بود باید چند هفته صبر کرد. در صورتیکه مشخص شود، اقتصاد برای فعالیت نیاز به منابع مالی بیشتری دارد، ما بسته حمایتی تازه ای تصویب خواهیم کرد. ولی مساله مهم این است که رقمی که دولت به اقتصاد تزریق کرده است در طول تاریخ بی سابقه بود.»

مساله دیگر هم افزایش کسری بودجه و میزان بدهی های دولتی در امریکا است که در نتیجه تزریق این منابع مالی کلان به اقتصاد به بالاترین سطح در طول تاریخ رسیده است ولی کوین استوارت تحلیل گر مرکز مطالعاتی فیوچرز بر این باور است که دولت امریکا و دولتهای غربی چاره ای جز تزریق و حمایت از اقتصاد ندارند. حتی اگر این بسته های حمایتی باعث شود تا موج بدهی های کلان دولتی ایجاد شود. وی افزود: «اقتصاد امریکا در ماه ژانویه سال جاری در بهترین وضعیت خود طی سی سال اخیر قرار داشت و هم اکنون در بدترین وضعیت تاریخی قرار دارد. بدون شک مواجهه با این وضعیت برای دولت امریکا کار دشواری است.»

کد خبر: ۱۸٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha