۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
برداشت ۲۰۰ هزار تن زیتون از ۷۵ هزار هکتار باغات کشور

برداشت ۲۰۰ هزار تن زیتون از ۷۵ هزار هکتار باغات کشور

مجری طرح توسعه کشت زیتون گفت: امسال از حدود ۷۵ هزار هکتار عرصه زیتون کاری کشور در نقاط نیمه گرمسیری، ۲۰۰ هزار تن برداشت زیتون خواهیم داشت.

به گزارش بازار، جواد میرعرب مجری طرح توسعه کشت زیتون با اشاره به اینکه طرح زیتون از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و به دنبال توسعه زیتون کاری و ایجاد باغات زیتون است، افزود: در حال حاضر حدود ۷۵ هزار هکتار عرصه زیتون کاری در کشور داریم بیشتر در نقاطی که آب و هوای نیمه گرمسیری دارد که این سطح، امسال حداقل حدود ۲۰۰ هزار تن تولید زیتونش خواهد بود.

مجری طرح توسعه کشت زیتون سپس گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن تولید زیتون داشتیم، امسال با تلاش باغداران و وزارت جهاد کشاورزی و مناسب بودن شرایط اقلیمی، یکی از سال‌های بسیار خوب زیتون هست با پیش بینی برداشت حدود ۲۰۰ هزار تن که براورد می‌شود حدو ۱۵ هزار تن روغن زیتون استحصالی داشته و در حدود ۱۰۰ هزار تن حداقل میزان کنسروی باشد.

میرعرب درباره ارقام زیتون افزود: رقم زرد و زرد روغنی بیشتر در کشور در این سنوات توسعه پیدا کرده به لحاظ اینکه ارقام بومی هستند، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی هم تولید روغن زیتون به عنوان محصولی ارزشمند در حوزه سلامت و تامین روغن مورد نیاز کشور است.

مجری طرح توسعه کشت زیتون درباره حمایت‌ها نیز گفت: ما برای روغن زیتون سعی کردیم از ارقام روغنی بیشتر حمایت کنیم، در قالب یارانه بخشی از هزینه نهال را پرداخت می‌کنیم به کسانی که بخواهند باغ ایجاد کنند همچنین در ایجاد باغات متراکم و فوق متراکم از بند الف تبصره ۱۸ حمایت‌های تسهیلاتی را داریم و به لحاظ حمایتی هم بحث خرید حمایتی زیتون را مطرح کردیم که اکنون تعاون روستایی خرید را اغاز کرده با قیمت پایه ۲۵ هزار تومان که دولت هم حمایت می‌کند از این قیمت پایین‌تر نیاید.

میرعرب درباره گسترش زیتون کاری تاکید کرد: در دهه ۸۰ یک طرح مطالعاتی داشتیم که حدود ۲۹۵ هزار هکتار مناسب برای عرصه توسعه زیتون شناخته شد البته این مطالعات پایه است و نیاز به به روزرسانی دارد، ما از این ۲۹۵ هزار هکتار بخشی را برنامه ریزی کردیم برای توسعه که حداقل ۱۲۰ هزار هکتار است.

مجری طرح توسعه کشت زیتون تصریح کرد: در کشور ۹ اقلیم از ۱۱ اقلیم را داریم، بیشتر نقاطی که توسعه پیدا کرده نقاطی است که آب و هوای نیمه مدیترانه‌ای دارد و حدود ۱۱۰ رقم از ارقامی که مناسب هستند برای توسعه را با همکاری شورای بین المللی در حال حاضر داریم وارد کشور می‌کنیم، بخشی از این ارقام در کشور وجود داشته در سنوات قبل و برخی هم جدید است که با وارد کردن این ارقام، بتوانیم توسعه بیشتری را از لحاظ سطح در نظر بگیریم.

میرعرب در مورد حمایت تسهیلاتی گفت: از بند الف تبصره ۱۸ برای باغات متراکم، چون به صورت داربستی هست سعی کردیم هزینه داربست و نهالی که باغدار کشت می‌کند را کمک کنیم یارانه نهال هم که بخشی بلاعوض هست که دولت کمک می‌کند و ایجاد داربست هم به صورت تسهیلات در اختیارش قرار می‌دهیم که سال گذشته هر هکتار تقریبا ۴۰ میلیون تومان بود و امسال هنوز مشخص نشده.

وی در ادامه افزود: نکته مهم موضوع مصرف آب است که در زیتون با توجه به شرایطی که هست از سنوات قبل باغات خیلی قدیمی را داریم که نیاز به نوسازی سیستم آبیاری دارند که در برخی باغات به صورت پایلوت این طرح را انجام دادیم و سیستم آبیاری را نوسازی کردیم این باعث شده عملکرد ما در حوزه واحد هکتار حداقل به ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.

میرعرب همچنین، گفت: تجهیز و افزایش تعداد آزمایشگاه‌های ارزیابی را داشتیم که سال گذشته از ۳ به ۵ تا رسید و این آزمایشگاه‌های ارزیابی کمک بسیار زیادی می‌کنند در توسعه فرهنگ مصرف روغن زیتون باکیفیت، این که مصرف کننده بداند کدام روغن فرابکر است تفاوتش با بکر چیست و کیفیت سنجی بکند بین روغن‌های مختلف تولیدی که می‌تواند خیلی اثرگذار باشد در فرهنگ مصرف.

مجری طرح توسعه کشت زیتون در پایان گفت: امسال با توجه به دو برابر شدن تولید زیتون، به عنوان یک مشوق که مصوب هم شده در شورای قیمت گذاری که به ازای هر ۵ کیلو میوه‌ای که خریداری بکنند اجازه یک کیلوگرم صادرات روغن زیتون را بدهیم.

کد خبر: ۱۸۸٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha