۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
ظرفیت های اقتصادی ناشناخته سالمندی برای ورود کسب و کارها
نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان:

ظرفیت های اقتصادی ناشناخته سالمندی برای ورود کسب و کارها

پورمحمدی، نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان به بازار گفت: خیلی از بازنشسته ها بنیه مالی مناسبی ندارند و استارتاپ هایی برای موفقیت باید روی سود کم تمرکز کنند.

بازار؛ گروه ایران: «خیلی از بازنشسته ها دوست دارند حتی کوتاه به محل کاری خود مراجعه کنند و بگویند زمانی پشت این میز می نشستند یا اداره ای که در آن کار می کردند را به اطرافیان شان نشان دهند. با این حال خیلی از آن ها حتی بعد از پایان دوره کاری مجوز این را نمی یابند که به محل کار گذشته خود مراجعه کنند. گویی آن ها هیچ وقت در آن محل حضور نداشتند و تمام شده اند. این دیده نشدن بار روانی بسیاری برای آن ها دارد و بر اساس تحقیقاتی که انجام شده خیلی از آن ها با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. همچنین تعدادی نیز بعد از پایان دوره کار دچار مشکلات متعددی شده اند.

فرض بگیرید بازنشسته در دوره اشتغال به کار، فرمانده بوده و کلی سرباز زیر دستش بوده اند و حالا به یکباره تمام کارت و متعلقاتش را تحویل گرفته اند و او را به خانه فرستاده اند. خانه هم که رفته یک ساک به او داده اند و گفته اند برو خرید کن. این در حالی است که در گذشته حتی خریدهایش را هم به نحوی دیگر انجام می داده است.

بنابراین این فرد که بازنشسته شده به یکباره وارد دنیایی دیگر می شود که حتی در ارتباط با فرزندانش هم دچار چالش است؛ چرا؟ چون برای مثال عادت کرده ۳۰ سال هر روز ساعت شش صبح از خواب بیدار شود و یک کار مشخص را انجام دهد اما حالا می بیند فرزندانش تا ۱۰ صبح خواب هستند و این تضاد برای او ناشناخته است.

استارتاپ ها می توانند به حوزه های اجتماعی تا اقتصادی در مورد سالمندان و بازنشستگان ورود کنند

از این رو عجیب نیست افرادی که بازنشسته می شوند در مهارت های اجتماعی و متناسب با شرایط روز دچار مشکل و حتی اختلاف با خانواده هایشان شوند. البته مشکلات آن ها فقط به همین جا محدود نمی شود و خیلی از آن ها به دلیل مستمری پایینی که دریافت می کنند با مشکلات مالی جدی ای مواجه هستند. به قدری این مشکلات زیاد است که حتی برای میزیبانی از فرزندان و خانواده های خود نیز چالش دارند. بنابراین برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی این افراد باید چاره اندیشی کرد و چه بهتر که بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا و کوچک به این حوزه ورود کنند.» این چند خط که در ابتدا خواندید درد و دل و صحبت های کامران پورمحمدی، نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان است.

وی در گفتگو با بازار اضافه می کند: استارتاپ ها می توانند به حوزه های اجتماعی تا اقتصادی در مورد سالمندان و بازنشستگان ورود کنند. یکی از ظرفیت های خوبی که در این حوزه وجود دارد این است که خیلی از آن ها علاقه مند هستند صدایشان شنیده شود. بنابراین شاید اولین گام استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بتواند در حوزه های اجتماعی باشد و برای آن ها شرایطی را فراهم کند که صدایشان هم شنیده شود. از همین راه آن ها می توانند ارتباط های اجتماعی شان را حفظ کنند و حتی به واسطه تعاملی که دارند برای فرزندان خود که جویای کار هستند کسب و کاری بیابند.

بخش خصوص از دولتی ها در زمینه سالمندی پیشی بگیرد

نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان می افزاید: بعد از موضوعات اجتماعی که به سالمندان کمک به سزایی می کند. کسب و کارهای نوپا می توانند به قشری از بازنشسته ها که از درآمدهای مالی مناسبی برخوردار هستند خدمات رفاهی ارائه دهند. البته تمامی سالمندان شرایط مالی مناسبی ندارند و خیلی از آن ها حتی زیر خط فقر هستند و در هزینه های اولیه مانده اند.

وی ادامه می دهد: از بخش دولتی نمی توان انتظار داشت در راستای بهبود کیفی زندگی سالمندان گام بلندی بردارد؛ چرا که همین الان صندوق بازنشستگان در پرداخت مستمری آن ها مانده است. از طرفی هربار که قرار است رقمی به درآمد بازنشسته ها افزوده شود نشر اخبار آن باعث تورمی می شود که در نهایت افزایش حقوق تاثیری ندارند. بنابراین نمی توان از بخش دولتی انتظار خاصی در زمینه بازنشستگان داشت.

از بخش دولتی نمی توان انتظار داشت در راستای بهبود کیفی زندگی سالمندان گام بلندی بردارد؛ چرا که همین الان صندوق بازنشستگان در پرداخت مستمری آن ها مانده است.

پورمحمدی با اشاره به تیپ های جمعیتی سالمندان بیان می کند: همانطور که اشاره شد تمام سالمندان از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند و برخی از آن ها حتی در برگزاری یک مهمانی خانوادگی هم ناتوان هستند. از این رو استارتاپ هایی که می خواهند به حوزه سالمندی ورود کنند و بهتر است در این را منافع مالی کمتری را مد نظر قرار دهند. آن ها تنها در این صورت است که می توانند در چنین شرایط اقتصادی موفق شوند و منافع مالی مناسبی ببرند.

نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان ادامه می دهد: سه ماهی است که یک اتاق فکر متشکل از ۸۶ بازنشسته را تشکیل داده ایم تا ضمن نیازسنجی، راهکارهایی برای بهبود زندگی سالمندان و بازنشستگان در حوزه های اجتماعی و اقتصادی ارائه دهیم که همین ها می تواند پیش زمینه استارتاپ ها باشد.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      چراسازمانهای بازنشستگی نمایشگاههایی ترتیب نمیدهندتابازنشستگان بتوانند کارهای مختلف دستسازشان رابرای فروش وحتی صادرات عرضه کنند؟ هم ایجاداشتغال سالم ودرامدزایی وهم ارائه محصولات به بازارداخل وخارج به کمک سازمانهاودولت