۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
عامل افت بورس سیگنال های سیاسی یا اقتصادی؟
بازار گزارش می دهد؛

عامل افت بورس سیگنال های سیاسی یا اقتصادی؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر بازار سرمایه باید از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برگردد، اما اینکه چه گروهی لیدر بازار شود به سیاست گذاری های دولت در بودجه بستگی دارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه بار دیگر تحت تاثیر چند فاکتور همچون کاهش قیمت جهانی نفت و نوسان کامودیتی ها و همچنین جو روانی ناشی از صدور قطعنامه علیه ایران افت محسوسی را تجربه کرد. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر بازار سرمایه باید از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برگردد، اما اینکه چه گروهی لیدر بازار شود به سیاست گذاری های دولت در بودجه بستگی دارد.

رکود بازار جهانی و کاهش نرخ محصولات کامودیتی و همچنین صدور قطعنامه علیه ایران یک سیگنال منفی صادر کرده نشان می دهد فعلا قرار نیست مذاکرات برجام به نتیجه برسد، از این رو بسیاری از خریداران سهام فعلا دست نگهداشته اند یا عده ای که فروشنده هستند با هر جو منفی سهام خود را عرضه می کنند تا در قیمت پایین تر خریداری کنند


یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر افت شاخص بورسی تحت تاثیر چندین عامل است، گفت: رکود بازار جهانی و کاهش نرخ محصولات کامودیتی باعث شده که روی بورس ایران هم تاثیر بپذیرد و در بخش داخلی هم امید بود که مذاکرات برجام هم به جمع بندی برسد و تعویق آن روی بازار تاثیر منفی گذاشته و صدور این قطعنامه علیه ایران یک سیگنال منفی محسوب می شود که نشان می دهد فعلا قرار نیست مذاکرات برجام به نتیجه برسد. هرچند قطعنامه شورای حکام الزام آور نیست و پرونده ایران را هم به شورای امنیت نفرستاده اما این سیگنال را به بازار داده که مشکلات حل نشدی هنوز داریم و می تواند به مشکلات شرکت های تولیدی و صادرکننده دامن بزند.

عظیم ثابت با بیان اینکه به طور کلی بازار مالی واکنش های لحظه ای به اخبار دارند، تصریح کرد: در پاییز بحث بودجه را داریم که چکش کاری های روی آن انجام شده و امیدواریم به نفع بازار سرمایه باشد، اما در شرایط کنونی حاشیه های زیادی حول بودجه مطرح شده که روی جو روانی بازار اثرگذار بوده است.

او افزود: همچنین مسائل داخلی روی جو روانی بازار سرمایه اثر منفی گذاشته و بسیاری از خریداران سهام فعلا دست نگهداشته اند یا عده ای که فروشنده هستند با هر جو منفی سهام خود را عرضه می کنند تا از قیمت پایین تر خریداری کنند. با این حال وضعیت معاملات در نمادهای ارزنده نشان می دهد که صف فروش سنگینی وجود ندارد و بسیاری سهام را در این موقعیت می خرند و این نشان می دهد که بازار رشد می کند.

عظیم ثابت با اشاره به اینکه نباید تحت تاثیر رفتار نوسان گیر تصمیم گیری کرد، گفت: در واقع کوتاه مدتی ها در بازار با یک نوسان عرضه ها را زیاد می کنند و باعث می شوند خریداران عقب نشینی کنند تا پایین تر بخرند اما این مساله نمی تواند خیلی ادامه دار باشد.

او درباره تاثیر سیاست های مانند انتشار اوراق روی جریان نقدینگی در بازار سهام اظهار کرد: اوراق سکه و دلار برای آرام کردن بازارهای فیزیکی بوده و به نظر نمی رسد که در بازار سهام تاثیری داشته باشد، زیرا به اندازه کافی نمادها افت داشته اند و عملا توجیهی ندارد که سهامداران برای سود ۲۰ درصدی وارد بازار اوراق شوند.

رفتار بازار جهانی روی بورس ایران

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه رفتار بازار جهانی روی بورس ایران تاثیر گذار است، گفت: قیمت مواد اولیه و نفت حدود ۱۰ درصد در بازار جهانی کاهش یافته و همچنین با توجه به اینکه تحولات سیاسی در فضای بین الملل درباره روابط ایران اتفاق نیفتاده اما قیمت ارز نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته و در مقابل بلاتکلیفی ارز نیمایی باعث شده بازار امید خود را از دست بدهد.

اختلاف ارز آزاد و نیمایی به حدود ۳۰ درصد رسیده، به همین دلیل می توان پیش بینی کرد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان روی درآمد شرکت های صادراتی در شش ماهه دوم تاثیر بگذارد و در مجموع می توان پیش بینی کرد تا پایان امسال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان این اختلاف ارز روی درآمد شرکت ها تاثیر منفی بگذارد

همایون دارابی با بیان اینکه اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد باعث شده شرکت ها حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان در شش ماهه نخست از دست بدهند، افزود: در حالی که اختلاف ارز آزاد و نیمایی در شش ماهه نخست سال حدود ۱۲ درصد بود و از آنجایی که اختلاف ارز آزاد و نیمایی به حدود ۳۰ درصد رسیده، به همین دلیل می تواند پیش بینی کرد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان روی درآمد شرکت های صادراتی در شش ماهه دوم تاثیر بگذارد و در مجموع می توان پیش بینی کرد تا پایان امسال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان این اختلاف ارز روی درآمد شرکت ها تاثیر بگذارد و این خارج از توان بازار سرمایه است و واکنش آن را به صورت منفی می بینیم.

او افزود: قوانین بد رفتارهای بد در بازار سرمایه ایجاد می کند و این مساله باعث شده که اوضاع شرکت های بزرگ خراب شود، در حالی که شرکت های بزرگ ایران باید با شرکت های بین المللی رقابت کنند بنابراین در این شرایط سهامداران به وضعیت بازار نگاه کرده و واکنشی عمل می کنند به همین دیلل دیده می شود که گرایش به شرکت های کوچک پیدا کرده اند، در حالی که این نقدینگی در بورس می تواند منجر به ارز اندام شرکت های بزرگ ایرانی در بازار جهانی شود.

دارابی درباره تاثیر بودجه به وضعیت بورس، اظهار کرد: پارسال هم درباره حقوق دولتی و نرخ خوراک بودجه پیش بینی های زیادی اتفاق افتاده بود، اما دولت پارسال جلوی آن را گرفت و امسال هم پیش بینی می شود بحث های مربوط به نرخ حقوق دولتی و خوراک اتفاق خاصی نیفتد، بر همین مبنا کل بازار پتانسیل رشد دارند اما اینکه چه شرکت های لیدر شوند وابسته به سیاست های کلان دولت است، چراکه در حال حاضر گروه دارویی بعد از چند ماه قیمت گذاری تحمیلی و دستوری حالا نرخ های اصلاح شده گرفته اند پرتقاضا شده اند و درباره سیمانی هم همین اتفاق افتاده و با ورود به بورس کالا پرتقاضا شده اند.

براساس این گزارش، با توجه به کندل سازی ها و دستوری بودن بازار، در حال حاضر قیمت اکثریت سهام با همین عدد شاخص مطابقت ندارد و نسبت صعود و نزول شاخص کل با قیمت و رشد سهام در ادامه باید تغییر کند، پس حتما مقاومت، حمایت ها و چرخش های سهام به صورت مجزا باید بررسی شود. از طرف دیگر کندل های هفتگی، ماهانه و فصلی شاخص کل، نوید صعود را می دهند، هر چند اندیکاتور های مکدی و آر اس آی مخصوصا در ماهانه و فصلی وضعیت مساعدی ندارند و مسیر را هم چنان نزولی نشان می دهند اما در مجموع با در نظر گرفتن مسایل فاندامنتال و تحلیل نئو ویو رسیدن شاخص کل به عدد ۱۷۴۳۰۰۰ امکان پذیر است.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha