۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
چرا کاهش تقاضای نفت باعث نگرانی بیشتر از بحران عرضه شده
یادداشت؛

چرا کاهش تقاضای نفت باعث نگرانی بیشتر از بحران عرضه شده

قیمت نفت که در هفته قبل به بالای ۹۳ دلار هم رسیده بود اکنون ۸۷.۶۰ دلار قیمت می خورد. آیا باید همچنان نگران کاهش قیمت ها بود؟ عوامل موثر بر این موضوع در فصل زمستان چیست!؟

مهران ابراهیمیان، بازار: اکثر تحلیلگران بازار نفت به دو گروه تقسیم می شوند. اولی نگران کاهش تقاضای ناشی از رکود احتمالی جهانی است، در حالی که دومی نگران بحران عرضه نفت است.

در حالی که هر دو سناریو تأثیر منفی بر بازار نفت دارند، اما نگاهی به وضعیت بازار نشان می دهد که در کوتاه مدت بازارها باید بیشتر، نگران طرف تقاضا بود زیرا اکنون با پر شدن ذخایر و نفت های روی آب ها بازار، با تقاضای کمتر به جای کاهش عرضه مواجه شده است.

پیش بینی های اقتصادی

نفت در روزهای اخیر روند نزولی گرفته و سوال اساسی امروز هم برای بازارهای مالی و هم بازار نفت این است که آیا جهان با یک رکود طولانی مدت و عمیق مواجه خواهد شد یا خیر؟

در آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۲، کندی کنونی گسترده و شدیدتر از حد انتظار توصیف شده است و این صندوق انتظار رشد اقتصادی کمتری در سال آینده دارد.

بر اساس این گزارش، تورم جهانی به ۹.۵ درصد خواهد رسید، اما در سال ۲۰۲۴ به ۴.۱ درصد کاهش می یابد و بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر با سطوح بالایی از تورم مواجه هستند که اعداد به بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده است.

علاوه بر این سازمان اوپک نیز در گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را برای پنجمین بار از آوریل کاهش داد.

این امر تردید چندانی در مورد مشکلات اقتصادی پیش رو باقی نمی گذارد و نشان می دهد که بدترین ها هنوز در راه است. گزارش چشم انداز انرژی جهانی آژانس بین المللی انرژی نیز در مورد وضعیت فعلی ضعیف بود و بحران انرژی را به عنوان "شوکی از وسعت و پیچیدگی بی سابقه توصیف کرد. "

علائم انقباض در برخی از اقتصادهای پیشرفته

در اروپا، اقتصاد بریتانیا در سه ماه گذشته شروع به انقباض ۰.۲ درصدی کرده است و بانک مرکزی انگلیس همچنان به افزایش نرخ بهره به بالاترین حد در ۶۰ سال گذشته ادامه می دهد تا از طولانی ترین رکود اقتصادی جلوگیری کند.

آلمان - بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا - برای مقابله با شوک های بین افزایش قیمت ها و بحران انرژی مبارزه می کند و این در شاخص های اقتصادی ناامیدکننده این کشور منعکس شده است و نرخ های رشد منفی و در حد صفر این کشور چندان چشم انداز پیش روی اقتصاد جهانی را روشن نشان نمی دهد.

بحران عرضه در بازار

داده‌های اخیر ورتکسا « Vortexa» نیز نشان می‌دهد که صادرات نفت از کشورهای حوزه اقیانوس اطلس افزایش یافته است، به طوری که ایالات متحده، الجزایر، گویان، برزیل و لیبی مجموعاً ۷.۶ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر صادر کردند در حالی که در سپتامبر ۷.۱ میلیون بشکه در روز بود.

اگرچه این افزایش تولید به هیچ وجه جبران کاهش آتی تولید اعضای اوپک و متحدانش را نخواهد کرد، اما موضوع ساده ای نیست.

اوپک در گزارش ماهانه نفت خود انتظارات تقاضای خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم به ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داد و انتظارات برای سال ۲۰۲۳ را با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رساند.

این انتظارات حاکی از مازاد عرضه نفت در بازارها در چند فصل گذشته است.

بازارهای نفت بین عرضه و تقاضا

با عنایت به موارد گفته شده در کنار کاهش قدرت خریدمردم کشورهایی غربی انتظار می رود در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، تشدید سیاست‌های پولی جهانی، کاهش تولید و افزایش ریسک‌های وارد شدن به رکود اقتصادی، با تداوم بحران «کووید» در چین، همچنان تقاضای نفت را تحت کنترل نگه ‌دارد.

از سوی دیگر بحران عرضه در کوتاه‌مدت نیز در نتیجه این تحولات تأثیرگذار خواهد بود، اما عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند منجر به بحران عمده عرضه شود و در بلندمدت بر بازارهای نفت تأثیر منفی بگذارد.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha