۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
چگونه می توان مدیریت پایدار آب را تا سال ۲۰۳۰ برای همه تضمین کرد؟
یادداشت؛

چگونه می توان مدیریت پایدار آب را تا سال ۲۰۳۰ برای همه تضمین کرد؟

برنامه های گروه منابع اب تا کنون حدود یک میلیارد دلار اعتبار برای بهره وری آب کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان در ۱۱ کشور تخصیص داده می تواند الگوی مناسبی برای اقتصاد بحران زده آب در کشور باشد.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: بسته منابع آب ۲۰۳۰ در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ در داووس، سوئیس راه اندازی شد تا به پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضای جهانی آب تا سال ۲۰۳۰ کمک کند.

از زمان آغاز به کار این کارگروه، گروه منابع آب ۲۰۳۰ به شبکه ای متشکل از بیش از ۱۰۰۰ شریک از بخش خصوصی، دولت و جامعه مدنی تبدیل شده است و اکنون در ۱۴ کشور فعالیت می کند.

تا به امروز، این گروه نزدیک به یک میلیارد دلار برای تامین مالی برنامه های مرتبط با آب اعتبار تخصیص داده است و نتایج ملموسی را در تعدادی از زمینه ها از جمله بهره وری آب کشاورزی، مدیریت آب شهری و صنعتی، تصفیه فاضلاب و بهبود معیشت کشاورزان نشان داده است.

تاثیر بر بهبود مدیریت آب

این گروه با بهبود مدیریت آلودگی آب، کاهش میزان آب از دست رفته از منابع طبیعی و استحصال آب توانسته است نزدیک به یک میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کند.

همچنین گروه منابع آب ۲۰۳۰ تلاش های خود را بر روی تعدادی از پروژه های بزرگ متمرکز می کند که هدف آن تسریع سرعت توسعه در این زمینه است.

پنج مورد از این پروژه ها بیش از ۷ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و تأمین مالی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار را در مدت ۳ سال تسهیل می کند.

انتظار می رود تسریع ابتکار توسعه در اوتار پرادش، هند، به نفع یک میلیون کشاورز برنج و نیشکر باشد.

علاوه بر این برنامه ای با جمع آوری ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خصوصی تا سال ۲۰۲۵ در دست اجرا است که همکاری شرکت های کشاورزی، متخصصان فناوری، و مؤسسات مالی، برای طرح هایی از جمله بهبود عملکرد محصول، کاهش تبعات مصرف آب و کربن و افزایش درآمد کشاورزان هزینه خواهد شد.

به گفته سایت ارقام هدف از این پروژه ها افزایش ۱۰ برابری مناطقی است که از فناوری های صرفه جویی در مصرف آب مانند آبیاری قطره ای استفاده می کنند و ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی غرق ابی مزارع کشاورزان را کاهش می دهد.

چالش مدیریت آب چیست؟

در صورت ادامه روند فعلی، انتظار می رود شکاف بین عرضه و تقاضای جهانی آب تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برسد. در بسیاری از مناطق، تقاضا در حال حاضر از عرضه پایدار فراتر رفته است و در جاهای دیگر، کمبود آب مانع رشد اقتصادی شده است.

ناامنی آبی تهدیدی برای ایجاد یک بحران جهانی غذایی است، در حالی که رشد اقتصادی و الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی رقابت را برای دسترسی به آب افزایش می دهد و شهروندان، کشاورزان، صنایع و دولت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

این بدان معناست که راه حل های مقابله با بحران جهانی آب باید شامل بسیاری از ذینفعان از همه بخش های جامعه باشد.

رویکرد ما برای پر کردن شکاف آب

گروه منابع آب ۲۰۳۰ یک پلت فرم بی طرف ایجاد می کند که در آن بخش های دولتی و خصوصی و جامعه مدنی می توانند به طور جمعی در مورد راه هایی برای بهبود مدیریت منابع آب به توافق برسند.

این رویکرد طرف های مربوطه را گرد هم می آورد که تا با طراحی یک پلت فرم به آن متعهد شوند.

این ذینفعان سران دولت ها، وزرای ناظر بر انرژی، دارایی و رشد اقتصادی، مدیران ارشد اجرایی، سازمان های غیردولتی و آژانس های توسعه هستند.

گروه منابع آب ۲۰۳۰ در حال حاضر در ۱۱ کشور برنامه دارد: بنگلادش، برزیل، اتیوپی، هند، کنیا، مکزیک، مغولستان، پرو، آفریقای جنوبی، تانزانیا و ویتنام.

گروه منابع آب ۲۰۳۰ با مشارکت چندین ذینفع در این برنامه های محلی، به بازگشت در مسیر دستیابی به اهدف ۶ گانه توسعه پایدار سازمان ملل، که هدف آن تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه تا سال ۲۰۳۰ است، کمک می کند.

کد خبر: ۱۸۸٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha