۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
ترمز تورم با فروش اوراق بدهی کشیده می شود!
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «بازار» :

ترمز تورم با فروش اوراق بدهی کشیده می شود!

بخشی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: فروش اوراق بدهی از سوی دولت اصلح ترین راه ممکن برای جلوگیری از چاپ پول و تشدید تورم در کشور است چرا که دولت از حیث منابع مالی، شرایط مناسبی برای تامین نیازها را ندارد.

خبرگزاری بازار- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: فروش اوراق بدهی از سوی دولت اصلح ترین راه ممکن برای جلوگیری از چاپ پول و تشدید تورم در کشور است چرا که دولت از حیث منابع مالی، شرایط مناسبی برای تامین نیازها را ندارد.

لطفعلی بخشی به کاهش شدید میزان درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور بدنبال شیوع ویروس کرونا و برخی محدودیت های بین المللی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که اهداف دولت در تامین منابع مالی از محل فروش نفت و کسب درآمدهای مالیاتی محقق نشده است، بنابراین کسری بودجه در سال جاری حتمی است و این نقصان باید از طریق فروش اوراق بدهی تامین شود.

وی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» به کاهش شدید درآمدهای دولت اشاره کردو اظهارداشت: دولت برای تامین هزینه های جاری خود دو راه دارد؛ یکی اینکه به سراغ چاپ برود که بسیار تورم زاست و دیگری اقدام به فروش اوراق بدهی کند، البته این اوراق از طریق سیستم بانکی انجام می شود و می توان گفت که بهترین گزینه نسبت به چاپ پول است.

بخشی ادامه داد: چاپ پول اثر تورمی بسیار بالایی دارد و باعث گرانی کالا و خدمات می شود اما اوراق بدهی، قرضی است که با رونق گرفتن اقتصاد کشور این قرض ادا خواهد شد.

این استاد دانشگاه به چگونگی فعالیت عملیات بازار باز در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: چنین شیوه ای در دنیا به خوبی جواب داده چرا که این رویکرد مانع از رشد تورم در کشور می شود.

بخشی با بیان اینکه هر چند این اقدام دولت را بدهکار و بدهی ها به آینده موکول می شود، افزود: این روش آخرین راهکار دولت برای تامین منابع مالی است، آنگونه که نه تورمی ایجاد می شود و نه پول بدون پشتوانهای به چاپ می رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: مادامی که دولت در شرایط نامناسب مالی، اقدام به فروش اوراق بدهی می کند، بنابراین درهزینه کرد آن نیز باید بسیار حساس شود چرا که این پول پولی نیست که از محل کسب درآمدی حاصل شده باشد، بلکه پولی است که امروز در قالب قرض به دولت رسیده و باید پس داده شود.

گفتنی است؛ دیروز رئیس کل بانک مرکزی در جلسه نقش نظام بانکی و جهش تولید که با حضور معاون اول رییس جمهوری، مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی برگزارشد در خصوص تصمیم ها و سیاست های اتخاذ شده در راستای تامین صحیح کسری بودجه بدون تاثیر در نرخ تورم اعلام کرده بود؛ برای تامین کسری بودجه، تصمیم ها و برنامه های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی است که انجام می شود.

کد خبر: ۱۸٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      پول اوراق را از مردم می گیرند و هزینه های جاری را می پردازند و هنگام تسویه پول چاپ می کنند فقط تورم را به بعد موکول می .کنند