۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
نان در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد؛ اوضاع نابسامان نانوایی‌ها
گزارش «بازار» از اردبیل

نان در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد؛ اوضاع نابسامان نانوایی‌ها

اردبیل - به رغم افزایش قیمت نان در استان اردبیل مغایر با سیاست‌های ملی همچنان نان اردبیلی‌ها در تنور بی‌کیفیتی و عدم نظارت‌ها می‌سوزد.

شهرام جباری؛ خبرگزاری بازار_ در حالی از ابتدای ماه مبارک رمضان قیمت نان افزایش ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند که نه تنها به وزن چونه نان افزوده نشده بلکه از کیفیت و مرغوبیت آن نیز کاسته شده و اردبیلی‌ها گله‌مند این مساله هستند.

اردبیل جزو اولین استان‌های کشور بود که افزایش خودسرانه قیمت را به رغم تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه در عدم تغییر قیمت نان در سال ۹۹ ، شاهد بودیم که به نظر می‌رسد آثار مثبت و امیدبخش این افزایش کمتر به چشم بیاید و همچنان نان سنگک، بربری و لواش نیمه سوخته تحویل مردم شده و داد اهالی به آسمان بلند شده اما دریغ از نظارت‌هایی که در این فرآیند انجام شود.

در این بین نکته جالب، فروش و عرضه نان‌های بسته‌بندی شده است که نانوایان به جای اعمال قیمت جدید از تعداد نان‌ها کاسته‌اند تا به نوعی از این طریق جبران مافات کرده و بخشی از هزینه‌های خود را از این راه تحصیل کنند.

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به افزایش قیمت نان و ضرورت توجه نانوایان به ارتقای کیفیت قوت غالب مردم اظهار کرد: آنچه که در شورای آرد و نان مصوب کردیم توجه جدی خبازان به کیفیت و مطلوبیت تولید نان است که یکی از شروط افزایش قیمت نیز همین موضوع بوده است.

عزیزی خاطرنشان کرد: هم نانوایان آزادپز و هم نیم‌ یارانه‌ای باید نرخ را به صورت دقیق رعایت کنند و به بهانه پیدا نکردن پول خرد به گرانفروشی دست نزنند.

وی تصریح کرد: خود نانوایان برای پاسخگوئی در قبال کیفیت نام موظف شدند آرد مورد نظرشان را از هر کارخانه‌ای تهیه کنند تا در این زمینه به دنبال بهانه‌جوئی نباشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل این کار را نوعی رقابت در کیفیت‌بخشی بین کارخانه‌های آرد و نانوایی‌ها اعلام کرد و گفت: همچنان معتقدم نان، ارزان‌ترین کالایی است که مردم از آن بهره‌مند هستند و به هیچ وجه افزایش قیمت نان روی سایر کالاها تاثیرگذار نخواهد بود.

وعده‌هایی که بر زمین مانده است

به رغم آنکه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در آذرماه سال گذشته قول داد تا دو ماه آینده کیفیت نان اردبیل به نقطه مطلوب برسد اما با گذشت پنج ماه از وعده این مسئول هنوز هیچ نظارتی به این امر انجام نشده و با اقدام خودسرانه نانوایان کیفیت نان‌های تولیدی در اردبیل بسیار پائین است.

رامین صادقی اظهار کرد: با توجه به گله‌مندی مردم و مسئولان ارشد استان از کیفیت آرد و نان سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنظیم بازار و دبیر شورای آرد و نان تلاش می‌کند تا زنجیره تولید نان را ساماندهی کند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت غله اختلاط یکسان و مطلوب در توزیع گندم بین کارخانه‌های آرد انجام شده تا در وهله اول کیفیت تولید آرد را در این واحدها ارتقا دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارخانه‌های آردسازی موظفند کیفیت خود را ارتقا دهند و مردم تفاوت محسوسی را در کیفیت نان مشاهده خواهند کرد و ضعف‌های گذشته از بین خواهد رفت.

صادقی افزود: اگر نانوایی‌ها نتوانند در این مهلت دو ماهه خدمات خود را کیفی‌تر و مطلوب‌تر کنند سهمیه آرد آنها قطع خواهد شد و در مراحل بعد نسبت به پلمپ این واحدها اقدان خواهیم کرد.

وی تعداد نانوایی‌های اردبیل را یک هزار و ۲۰۰ واحد اعلام و تصریح کرد: نصف این نانوایی‌ها سهمیه‌پز و نصف دیگر نیز آزادپز هستند که با نظارت دقیق به این واحدها باید در یک رقابت سالم کیفیت نان تولیدی خود را افزایش دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: ۸۳ واحد آزادپز فاقد پروانه در اردبیل فعالیت می‌کنند که نسبت به تعیین تکلیف آنها بر مبنای کیفیت اقدام خواهیم کرد تا واحدی که نسبت به این رویکرد درست عمل نکند از چرخه تولید خارج شود.

صادقی ادامه داد: نانوایی‌ها باید به ساعت پخت و شروع فعالیت خود دقت کنند تا صبح زود فعالیتشان را آغاز کرده و با حذف کامل جوش شیرین از چرخه تولید نان کیفیت را با مطلوبیت به پیش ‌ببرند.

وی بیان کرد: مردم می‌توانند هرگونه شکایت خود را از کیفیت پائین نان تولیدی در اردبیل با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند و دادستان اردبیل به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود پیدا کرده تا نسبت به مقابله با کم‌فروشی و سایر جرایم اقدام قانونی و به موقع انجام دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۹۸ درصد واحدهای نانوایی ما از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند و نسبت به رعایت چونه نان با دقت بیشتری عمل می‌کنند که سعی بر این است تا در یک رقابت سالم افزایش سهمیه آرد را منوط به ارتقای کیفیت کنیم تا نانوایان حق و حقوق مشتری را رعایت کنند.

در هرحال علی رغم افزایش قیمت نان در استان اردبیل مغایر با سیاست‌های ملی، همچنان نان اردبیلی‌ها در تنور بی‌کیفیتی و عدم نظارت‌ها می‌سوزد و انتظار می رود نظارت بر کیفیت نان تشدید شود.

کد خبر: ۱۸٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha