۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
وضعیت کشت گندم در مناطق مختلف کشور

وضعیت کشت گندم در مناطق مختلف کشور

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم، کشاورزان از کشت این محصول استقبال کرده‌اند.

به گزارش بازار، عطا الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بخش عمده کاشت گندم در استان‌های سردسیر کشور نظیر اردبیل، کردستان و کرمانشاه به صورت دیم انجام شده است و تا پایان ماه سال جاری، کشت تمام می‌شود.

وی افزود: در استان‌های مرکزی و جنوب غربی بیش از ۶۰ درصد کشت انجام شده است و در استان‌های جنوبی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان بیش از ۳۰ درصد عملیات کشت گندم انجام شده و ادامه دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جاری قیمت گندم مناسب است کشاورزان از کشت گندم استقبال کرده اند.

وی تصریح کرد: امسال ۵۰۰ هزار هکتار از به سطح زیر کشت گندم دیم اضافه شده است و از ۴ میلیون به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

هاشمی گفت: افزایش تولید در بخش گندم آبی با توجه به محدودیت‌های که در بخش تامین منابع آبی داریم افزایش تولید در واحد سطح و ارتقاء بهره وری صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پرداخت پول گندم کاران در سال جاری به صورت ۱۲ هزار تومان برای هر گیلوگرم گندم در کنار هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت، پرداخت می‌شود.

هاشمی گفت: تا به امروز وضعیت پراکنش بارش‌های مناسب نبوده است، اما پیش بینی‌های خوبی از بارش‌های شده است؛ همچنین با تامین تغذیه و و کود مناسب می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و به خوداتکایی برسیم.

هاشمی درباره وضعیت تامین و قیمت کود شیمیایی در سال زراعی جاری هم گفت: در وضعیت تامین کود فسفات و پتاس کمبود و گرانی وجود دارد، اما امیدواریم در قالب کشت قراردادی به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا برای کشاورزان برای تغذیه مزارع خود استفاده کنند.

وی افزود: کود اوره با توجه به اینکه تولید داخل است مشکلی بابت تامین و قیمت آن‌ها نداریم، اما درباره فسفات و پتاس با توجه به وارداتی بودن، تامین ارز و قیمت‌های جهانی قیمت این محصولات در بازار بسیار بالا رفته است و خرید آن برای کشاورزان مشکل شده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با کشاورزی قراردادی و در اختیار قرار دادن این نهاده‌ها به صورت اعتباری در اختیار بهره برداران، این مشکل رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: هر گونی ۵۰ کیلوگرمی فسفات و پتاس اکنون به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که در سال گذشته با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

کد خبر: ۱۸۸٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha