۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
افزایش بی سابقه نرخ تورم در انگلیس

افزایش بی سابقه نرخ تورم در انگلیس

دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد، قیمت مواد غذایی در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر، با سریع‌ترین نرخ از سال ۱۹۷۷ میلادی افزایش یافت.

به گزارش بازار، یک روز پیش از آن که جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس، افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها برای کنترل رشد قیمت‌ها را اعلام کند، اطلاعات نشان داد افزایش قبوض انرژی خانوارها و قیمت مواد غذایی، نرخ تورم در این کشور را به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته رسانده است.

سازمان ملی آمار انگلیس چهارشنبه اعلام کرد، قیمت‌های مصرف کننده در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر، ۱۱/۱ درصد افزایش یافته است. این رقم، بیشترین افزایش از اکتبر ۱۹۸۱ بوده و جهشی شدید نسبت به رقم ۱۰/۱ درصد در ماه سپتامبر است. اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز - که بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند تورم احتمالاً در حال حاضر به نقطه اوج خود رسیده است- پیش بینی کرده بودند تورم به ۱۰/۷ درصد افزایش یابد.

تحلیلگران اعلام کردند، این جهش، فشار را بر بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره حفظ می‌کند، اما اقدام ریاضتی که قرار است در روز پنجشنبه اعلام شود می‌تواند به این معنا باشد که هزینه‌های استقراض باید کمتر افزایش یابد.

الی هندرسون اقتصاددان شرکت اینوستک گفت: «انگلیس در موقعیت نسبتاً منحصر به فردی قرار دارد که در آن، دولت برنامه وسیعی از اقدامات را برای کمک به متعادل کردن هزینه‌های خود برنامه ریزی می‌کند. دامنه انقباض مالی پیشنهادی، بدون شک رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل، تورم را با خود کاهش می‌دهد و درها را برای بانک انگلیس باز می‌کند تا سیاست‌های خود را با سرعتی کمتر تهاجمی تشدید کند.».

اما مایک بل، راهبردشناس بازار جهانی در بخش مدیریت دارایی مؤسسه جی پی مورگان گفت، داده‌های روز چهارشنبه حاکی از آن است که فشارهای تورمی ناشی از بازار کار، دست کم گرفته شده اند. بانک مرکزی احتمالاً نرخ‌ها را از سه درصد به نقطه اوج ۴/۵ درصد افزایش خواهد داد.

بل گفت: «این اعداد به طرز ناراحت کننده‌ای در کنار پیام ارسال شده از سوی بانک مرکزی انگلیس قرار می‌گیرند، زمانی که این بانک استدلال می‌کرد: برای بازگرداندن تورم به هدف دو درصدی، فقط نرخ‌های بهره نسبتاً بالاتر لازم است، ولی ما چندان قانع نشدیم.»

دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر، با سریع‌ترین نرخ از سال ۱۹۷۷ افزایش یافت. این وضعیت، بیشترین ضرر را به کسانی که کمترین درآمدها را دارند، وارد کرد.

این ارقام نشان می‌دهد که قیمت تمام شده شیر در سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است. قیمت ماکارونی ۳۴ درصد، کره ۳۰ درصد و پنیر ۲۷ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۸۸٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha