۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
فولاد داخلی گرانتر از بازار جهانی

فولاد داخلی گرانتر از بازار جهانی

میلگرد در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی هم مشاهده شد، چند کارخانه نیز حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته با ثبات حداکثری قیمت روز آهن آلات مواجه بودیم به طوری که اغلب مبادی فروش تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند اما در عین حال برخی نوسانات کاهشی نیز قابل مشاهده بود.

بازار ارز پس از چند روز ثبات نسبی و نوسانات جزئی رفت و برگشتی، روز گذشته روندی صعودی در پیش گرفت و مجددا شاهد افزایش نرخ دلار بودیم، به گونه‌ای که هر دلار بازار آزاد با افزایشی ۴۰۰ تومانی در پایان روز حدود ۳۵ هزار و ۸۱۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن
میلگرد در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی هم مشاهده شد، چند کارخانه نیز حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت پروفیل آهنی در کارخانه‌های صدرا، نیکان و... کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما سایر کارخانه‌ها تغییر قیمتی نداشتند. قیمت لوله داربستی، مانیسمان، گازی و ... نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت تیرآهن در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود اما نوسانات تیراهن ذوب آهن اصفهان متعدد بود، در برخی سایزها کاهش ۱۰ هزار تومانی و در برخی افزایش ۲۰ الی ۷۰ هزار تومانی مشاهده شد، همچنین کارخانه‌های فایکو و فولاد یزد ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز ورق آهنی غالبا ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و کارخانه اکسین نیز ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت. ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در اکثر مبادی فروش با کاهش ۵۰ تومانی همراه بود اما کارخانه ورق رنگی هفت الماس و فولاد بهمن ثابت بودند.

اخبار متعددی این روزها به نوسانات نرخ دلار منجر می‌شود که از جمله آنها تصویب بسته تحریمی جدید اروپا علیه ایران است. علاوه‌بر این با موضع‌گیری شدید صدراعظم آلمان علیه ایران در ابتدای هفته، ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز گذشته ادعا کرد که احتمالا برای توافقات هسته‌ای به چارچوب تازه‌ای احتیاج است.

او افزود که هیچ پیشنهاد جدیدی به احیای مذاکرات برجام کمک نخواهد کرد. اما از طرفی دیگر وزیر امور خارجه فنلاند گفت که بحث برجام از سایر اتفاقات جاری جدا است و نباید مانند موضوعات دیگر بررسی کرد.

همچنین با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات ایران و آژانس با هدف حل اختلافات گذشته شدت یافته و پس از سفر هفته گذشته یک هیأت ایرانی به وین، بناست به زودی هیأتی از آژانس به تهران بیایند.

در همین حین برخی فعالان بازار ارز نگرانی از افزایش محدودیت‌های دسترسی به اینترنت را در روزهای آینده محرکی برای تشدید هیجانات و خرید دلار می‌دانند.

بر مبنای گزارش‌های موجود از بازار آهن و فولاد، نرخ فروش شمش داخلی از نرخ جهانی آن گران‌تر است، در هفته‌های گذشته به دلیل گرانی قیمت شمش در مقایسه با نرخ صادراتی آن و نیز بی‌تفاوتی سیاستگذاران به این امر، صنایع تکمیلی متحمل ضرر و زیان شدند.

به نظر می‌رسد به دلیل خرید شمش با قیمت بالا که به تولید و عرضه محصولات گران‌قیمت منجر می‌شود، نوردسازان را متضرر می‌کند که نتیجه آن تعطیلی واحدهای تولیدی است.

به عقیده برخی گران بودن نرخ شمش داخلی نسبت به شمش صادراتی و نرخ جهانی آن به اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد مرتبط است و بهتر است قیمت شمش داخلی با نرخ دلار بازار آزاد سنجیده شود اما این امر زمانی میسر است که هزینه نیروی کار و سایر هزینه‌های تولید براساس نرخ جهانی و قیمت دلار آزاد محاسبه شود. به عبارتی تولید براساس ریال و فروش بر مبنای دلار آزاد زیاده‌خواهی و فرصت‌طلبی است.

شمش فولادی در بازارهای جهانی روندی کاهشی دارد اما بازار داخلی روندی عکس بازار جهانی در پیش گرفته و هر روز گران‌تر می‌شود و این درحالی است که محصولات نهایی دچار رکود عمیقی است و تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای نیز ندارد. این رکود چنان عمیق است که حتی جهش نرخ دلار تا مرز ۳۷ هزار تومان نیز نتوانست اثر چشمگیری در نرخ آهن الات بگذارد و پس از افزایش قیمت چند روزه مجددا قیمتها اصلاح شدند.

در هفته جاری بالای ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی با قیمت ۱۳ الی ۱۴ هزار تومانی در بورس کالا عرضه شد، آخرین بار در ابتدای تابستان نرخ شمش ۱۴ هزار تومان بود اما در تیرماه بازار جهانی فولاد به اندازه حال حاضر سیر نزولی نداشت.

استفاده از فرمول جدید در بورس کالا برای تعیین نرخ پایه محصول بدون در نظر گرفتن میزان تقاضا، در حالی بود که انتظارات تورمی بالا بود و احتمال جهش نرخ ارز قابل پیش‌بینی بود، از همین رو بازار داخلی با بازارهای جهانی همسو نشد و کاهش قیمت جهانی فولاد اثری در فولاد داخلی نداشت.

براساس آمار روز گذشته نرخ شمش فولادی در بورس کالا حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد که با در نظر گرفتن ارز نیمایی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، قیمت دلاری آن ۵۰۲ دلار در هر تن برآورد شد.

این درحالی است که براساس آمار متال بولتن نرخ شمش صادراتی فوب خلیج فارس در یک هفته گذشته ۴۶۳ دلار اعلام شد؛ از همین رو مصرف‌کننده داخلی باید ۴۰ دلار گرانتر این محصول را تهیه کند.

طبق همین آمار نرخ بیلت منطقه CIS فوب دریای سیاه در یک هفته گذشته حدود ۴۹۰ دلار در هر تن برآورد شد از همین رو تولیدکننده داخلی به ناچار باید محصول مورد نیاز خود را بالاتر از نرخ صادراتی این منطقه تهیه کند.

شایان ذکر است که در شرایط فعلی تقاضای بالای شمش بورسی از سوی متقاضیان سرمایه‌ای است که خریدهای اعتباری نیز به امر خرید گران شمش دامن می‌زند، گفتنی است تداوم چنین روندی نرخ نهایی محصولات فولادی را افزایشی و مصرف‌کننده را نیز متضرر خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸۸٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha